Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag beslutade att börja med lösdrift så tog hon det hårt och frös en hel del. Första vintern bodde hon i täcke. Inför nästa vinter läste jag på och förberädde henne tidigt.
Jag ryktade henne mindre mot slutet av sommaren för att spara på med fett i pälsen. Jag härdade henne när regnet och det ruggiga började ta vid genom att inte täcka henne alls. Första månaden tror jag inte hon lämnade sitt vindskydd en enda gång. Det var lite tufft men det lönade sej.
Ja man kan ju vällja att tolka mitt inlägg hur man vill.
Men du tolkar det inte rätt. Problemet är att många lägger på sin häst ett thermotäcke, trots att det bara behövdes max ett ofodrat regntäcke och oftast behöver hästen faktiskt inte täcke alls utan det fungerar fin fint med ett bra hö och att inte borsta ihjäl sig på hästen samt att inte bada den i tid och otid...
SUNT FÖRNUFT brukar det även kallas...
Man behöver inte täcka hästar för minsta lilla som många gör, de fryser inte på samma sätt som vi människor.
Men som vanligt prackar många människor på hästarna sina egna känslor.
Du kan inte jämföra en naken människa med en häst som har päls...
Hästar sätter mer päls vid behov men det är såklart en invänjningsfas också, men om man täckar till förbannelse får hästen aldrig någon naturlig och ordentlig vinterpäls.
Är det inte väldigt jobbigt med "isbjörnspäls" på hästen om man rider varje dag? Hur gör ni med dyngsvettiga hästar efter att ni ridit och dom ska ut i lösdriften? Om man slutar jobbet 16.00 ut till stallet 17.00 sadla m.m. rida, då är ju kl mycket när man är tillbaks? Man hinner inte låta dom stå inne å torka. Kan man lägga på täcke på en svettig häst om det är väldigt kallt? Kan man släppa ut dom svettiga utan täcke om dom är vana gå utan täcke? Undrar bara hur ni gör?
Ja hoppas du härdar dej själv på samma sätt som du gör med hästen. jag tycekr det där går under djurplågeri, varken mer eller mindre. Folk med sina principer är farliga. Om hästen fryser låt den förstå på stall och släpp ut tidigt och ta in sent om du mår så dåligt av att den är uppstallad.
Problemet är att du och många andra drar alla hästar över en kam och tror att fjordingar och fullblod går att behandla lika. Alla hästar sätter inte tjock päls och alla med tjock päls klarar sej inte utan täcke. Vissa är mer frusna och då måste tde täckas ordentligt ute, oavsett mattes principer och tyckanden.
En vettig ridskola med lösdrift lät de hästarna som gick på sista lektionen stå på box över natten.Är det inte väldigt jobbigt med "isbjörnspäls" på hästen om man rider varje dag? Hur gör ni med dyngsvettiga hästar efter att ni ridit och dom ska ut i lösdriften? Om man slutar jobbet 16.00 ut till stallet 17.00 sadla m.m. rida, då är ju kl mycket när man är tillbaks? Man hinner inte låta dom stå inne å torka. Kan man lägga på täcke på en svettig häst om det är väldigt kallt? Kan man släppa ut dom svettiga utan täcke om dom är vana gå utan täcke? Undrar bara hur ni gör?