Fruset fullblod på lösdrift?

Sv: Fruset fullblod på lösdrift?

Ge henne solrosfrön för att få en bra o fet päls , be att hon ska få gå ute dygnet runt i sommarhagarna innan flytt med nån kompis .

Är det inte väldigt jobbigt med "isbjörnspäls" på hästen om man rider varje dag? Hur gör ni med dyngsvettiga hästar efter att ni ridit och dom ska ut i lösdriften? Om man slutar jobbet 16.00 ut till stallet 17.00 sadla m.m. rida, då är ju kl mycket när man är tillbaks? Man hinner inte låta dom stå inne å torka. Kan man lägga på täcke på en svettig häst om det är väldigt kallt? Kan man släppa ut dom svettiga utan täcke om dom är vana gå utan täcke? Undrar bara hur ni gör?

När jag beslutade att börja med lösdrift så tog hon det hårt och frös en hel del. Första vintern bodde hon i täcke. Inför nästa vinter läste jag på och förberädde henne tidigt.
Jag ryktade henne mindre mot slutet av sommaren för att spara på med fett i pälsen. Jag härdade henne när regnet och det ruggiga började ta vid genom att inte täcka henne alls. Första månaden tror jag inte hon lämnade sitt vindskydd en enda gång. Det var lite tufft men det lönade sej.

Ja hoppas du härdar dej själv på samma sätt som du gör med hästen. jag tycekr det där går under djurplågeri, varken mer eller mindre. Folk med sina principer är farliga. Om hästen fryser låt den för :devil: stå på stall och släpp ut tidigt och ta in sent om du mår så dåligt av att den är uppstallad.

Ja man kan ju vällja att tolka mitt inlägg hur man vill.
Men du tolkar det inte rätt. Problemet är att många lägger på sin häst ett thermotäcke, trots att det bara behövdes max ett ofodrat regntäcke och oftast behöver hästen faktiskt inte täcke alls utan det fungerar fin fint med ett bra hö och att inte borsta ihjäl sig på hästen samt att inte bada den i tid och otid...
SUNT FÖRNUFT brukar det även kallas...
Man behöver inte täcka hästar för minsta lilla som många gör, de fryser inte på samma sätt som vi människor.
Men som vanligt prackar många människor på hästarna sina egna känslor.

Du kan inte jämföra en naken människa med en häst som har päls...
Hästar sätter mer päls vid behov men det är såklart en invänjningsfas också, men om man täckar till förbannelse får hästen aldrig någon naturlig och ordentlig vinterpäls.

Problemet är att du och många andra drar alla hästar över en kam och tror att fjordingar och fullblod går att behandla lika. Alla hästar sätter inte tjock päls och alla med tjock päls klarar sej inte utan täcke. Vissa är mer frusna och då måste tde täckas ordentligt ute, oavsett mattes principer och tyckanden.

Är det inte väldigt jobbigt med "isbjörnspäls" på hästen om man rider varje dag? Hur gör ni med dyngsvettiga hästar efter att ni ridit och dom ska ut i lösdriften? Om man slutar jobbet 16.00 ut till stallet 17.00 sadla m.m. rida, då är ju kl mycket när man är tillbaks? Man hinner inte låta dom stå inne å torka. Kan man lägga på täcke på en svettig häst om det är väldigt kallt? Kan man släppa ut dom svettiga utan täcke om dom är vana gå utan täcke? Undrar bara hur ni gör?

Jag har lösdrift, och det är inte så många dagar om året det är isbjörnspäls... Man kan ju också välja att ha täcke på sin häst även om den går på lösdrift.

Om min häst blivit dyngsvettig efter ridning går jag med den tills den torkat upp. Är den fortfarande lite svettig när den ska gå ut lägger jag på ett andastäcke om vädret är dåligt. Torka kan de lika gärna göra utomhus!

Ja hoppas du härdar dej själv på samma sätt som du gör med hästen. jag tycekr det där går under djurplågeri, varken mer eller mindre. Folk med sina principer är farliga. Om hästen fryser låt den för :devil: stå på stall och släpp ut tidigt och ta in sent om du mår så dåligt av att den är uppstallad.

Njaaa. Inte klär jag av mej.. Men klär inte på mej så mycket extra heller som du kunde ha läst i ett senare inlägg. Och nej det var inte styggt. Min häst ville inte vara ute i början.. Men som mitt inlägg oxå talar om så är det tvärtom nu.... Hon står enbart i sitt skydd under soliga dagar.

Och varför är det styggt? Inte så att hon huttrade och skakade ute. Hon stog i en miljö som påminner om en box (vindskydd) med spån. Tak över huvudet med andra ord och vindstilla. Jag hade kallstall då. Så skillnaden var att hon kunde gå som hon själv ville. Men ogillade första tiden. Som en period av en månad.

Och hon får fortfande täcke då det krisar. Men extremt sällan. Sätt hur många :devil: du vill. Min häst mår bra och trivs efter alla år mer ute än inne.

Problemet är att du och många andra drar alla hästar över en kam och tror att fjordingar och fullblod går att behandla lika. Alla hästar sätter inte tjock päls och alla med tjock päls klarar sej inte utan täcke. Vissa är mer frusna och då måste tde täckas ordentligt ute, oavsett mattes principer och tyckanden.

Nej det gör jag då jävlar i mig inte!

Men hästar är gjorda för att vara ute inte inne och det är mode med att lägga på hästar alla möjliga täcken och skydd osv nu som de har klarat sig alldeles utmärkt utan tidigare.
Jag använder också täcken, men jag övertäckar inte så som många gör.
Börjar man täcka med 100g fyllning på täckena i augusti ja då får hästen ingen vinterpäls heller, det behöver man inte vara rymdforskare för att räkna ut och jag har då inte stött på ens en frusen häst som behöver ett fodrat täcke i augusti! Oavsett om det är en islänning eller ett fullblod.

Hos mig får hästen täcke efter behov, men det är SÄLLAN de behöver täcke när de får tillräckligt med grovfoder och har tak över huvudet, en varm fräsch bädd att ligga i och vindskydd runtom med möjlighet att gå ut om man så vill.
Sen är det ju bra om man låter hästarna ha kvar sitt naturliga beteende också, de kan inte klia varann ordentligt om de har massor av täcken på sig.
Har de inte täcke och väljer att stå ut i blåsten så värmer de varann och cirkulerar vem som ska stå i blåsten och skydda de andra en stund.

Men visst vill man beröva hästen att ha ett så normalt hästliv som möjligt kan man väl det, men jag tror inte hästarna blir direkt friska och hållbara av det.
De hästar jag känner som är mest sjuka och skadade är de som står mkt inne på stall och har 10 000 täcken och 511 benskydd på sig jämt.

Sen låter jag inte en häst som är van att gå med täcke helt plötsligt bli utan, jag är inte dum i huvet!

När jag har tränat och hästen inte hunnit skritta sig snustorr får den ett Bucastäcke med stay dry foder.
Tycker det fungerar fin fint tills hästen är torr igen och då slipper man en häst som blir kall och förkyld.

En vettig ridskola med lösdrift lät de hästarna som gick på sista lektionen stå på box över natten.
det är ju inte bara huruvida hästen är blöt eller inte som spelar roll, utan även att släppa ut varm muskulatur ut i kylan. Snabb nedkylning innan slaggprodukter fraktats ort.

Tränar man hästen som en atlet kan den inte i nästa stund vara vildhäst.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 886
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 154
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka