Frusen fölunge!

C

Crazy1

Behöver nog lite tips o råd. Det regnade rätt friskt härom natten och när jag kom till hagen på morgonen så frös min stackars fölunge så han skakade. Det var ändå inte jättekallt, men han har väldigt fin päls, inte särskilt ullig alls o han var blöt i på skinnet. Ingen av de andra hästarna frös.
Han är 5 veckor gammal o är pigg o glad annars. De går på bete i en hage med träddungar som de kan söka skydd i.
Jag var o köpte ett ofodrat regntäcke till honom som jag tänkte att man kan lägga på när det ska bli riktigt ruskväder men hur vänjer man honom vid det på bästa sätt? Jag hade med det in i hagen idag så han fick lukta lite på det o klappade lite på honom med det om ni förstår vad jag menar :p, men han tycker att det är lite otäckt när man drar det över ryggen.
Är ju egentligen lite emot att täcka fölungar men vad ska man göra när de fryser så lätt? Har tyvärr inte möjlighet att ta in på box heller då det i så fall innebär det att mamma häst o föl får gå hemma själva utan sällskap o käka hö o det tycker jag inte det är värt.

Sv: Frusen fölunge!

Jag hade fortsatt så som du gör nu, ge det några dagar så ska det nog inte vara några problem. Men var försiktig när du ska lägga det på ryggen bara, sen låt även fölet leka lite med täcket så att den ser att det inte är något farligt. Kan du klappa fölet överallt annars utan att den reagerar?

Sen finns det ju inte så mycket att göra om fölets egna päls inte håller emot regn, hade också hellre lagt på ett täcke än att låta fölet bli så pass blött och riskera att den blir sjuk.

Min lilla fölis ny mera 7 år la jag på täcke när det var riktigt
Ruskigt väder. Hellre det än ta in i box.
Är inte heller en sån som har täcke på s
Så gärna. Men man vill ju inte att de ska bli sjuka

Jag får klappa o ta på honom överallt, finns nog ingenstans det inte är skönt att bli kliad :p.
Jag får väl ge det den tid det tar o hoppas att han accepterar det ganska fort, väderprognosen ser tyvärr inte så bra ut de närmsta dagarna :(.
Tack för svar båda två :laugh:!

Vissa kanske tycker jag är hård, men jag har då aldrig tagit in föl (om de inte är under ett par veckor) för att det regnar.
Och peppar peppar, det är det ingen som tagit skada av. Jag inbillar mig till och med att hästarna friskare av att vara ute i ur och skur.

Jag täckade mina när de behövde det och det var bara att ha grimma på och lägga på dem täcket. Hellre en torr/varm fölunge som får vara ute och röra på sig än en som fryser som man måste ta in.

Vet inte om jag vågar att bara lägga på täcket, är rädd att han får panik o springer benen av sig. Hade jag kunnat ta in i en box så hade jag nog gjort så, där kan han ju inte skada sig lika lätt eller är jag för mesig nu :o?

CK: Har du varit med om att nån av dina fölungar frusit så de skakar då? Jag vet inte hur vanligt det är? Hade det inte varit för det så hade jag aldrig tänkt tanken på att lägga på nått täcke.

Det har de gjort. Men jag tror faktiskt inte man kan jämföra rakt av med människor.
Jag har ju mängder med hästar som går på bete här, och det är helt orimligt att ta in dom för lite sommarregn. Och som sagt, inte har de då blivit sjuka eller förkylda av det.
Första snoret brukar komma på hösten, efter att de stått inne på natten nån vecka.

Där tycker jag du är för mesig. Fölungen är väl hanterad? Den ska väl klara av att ha täcke som vuxen, det är bara att vänja den vid att man har saker på den. Ha någon som håller i den och lägg på det försiktigt och knäpp ordentligt och släpp den inte på en gång så ska det säkert gå bra.

Fast blir fölet rädd och sliter sig så kan det hända rätt mycket med ett grimskaft slängande, och ett täcke som hänger på trekvart.

Jag har också haft små föl som frusit så de skakat, men det har inte runnit ur näsan på dem och de har inte blivit sjuka av det.
En gång rann det ur näsan på en, hon blev lite småkrasslig i ett par dagar men fick aldrig någon feber och blev sen frisk av sig själv.

Kl
Lite beror det väl ändå på hur gamla de är- huruvida de ska ha täcke.

Vet några uppfödare som vill ha sina födda tidigt- Feb. för att de ska klara sig bättre o kunna gå på bete oavsett.

Om TS bor i västra S. kommer nog täcket att behövas från imorgon... enligt prognosen.

Jag har släppt mina på bete då de varit 3,5 veckor gamla, de är födda mellan slutet av maj till slutet av april, och ingen av dem har blivit sjuka på betet. Den som fick rinnig näsa var bara två veckor då himlen öppnade sig medan hon var ute. Årets föl råkade ut för ett par regniga dagar då hon var drygt två veckor och frös så hon skakade, men inget rann ur näsan och hon mådde bra.

Mina hästar går alltid i kuperade hagar med träd så de kan komma undan väder och vind. Skulle de gå i en platt utan skydd skulle jag kanske ha resonerat annorlunda, men å andra sidan låter jag inte mina hästar gå på bete i såna hagar.

Jo fast hur många föl grundar du det på?

Jag menar hur många procent grundat på om vi säger 1000 föl far illa:confused:

Vad säger Menh......stuteri;)

Så du menar att föl far illa om det regnar på dom mitt i sommaren?
Isåfall har vi lite olika syn på när djur far illa. Jag personligen blir betydligt mer beklämd av att vissa hästar helt saknar utevistelse.

Sen tycker jag sjukdomen "förkylning" har helt fel namn. Har ju inget med att man blir kall att göra.

Detta är mina egna erfarenheter men givetvis lyssnar jag på andra och många erfarna uppfödare delar den erfarenheten.

Endast helt nyfödda föl skulle jag ta in på box för o torka. Täcke skulle jag aldrig sätta på ett föl.

Jag skulle aldrig våga sätta på ett föl täcke utan att ha det under ständig uppsikt. Skaderisken måste vara mycket stor.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
945
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka