et_flickan

Trådstartare
Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i skolan och behöver energi.

Hon är kräsen. Äter inte smörgås tex om det inte är hårt bröd med makrill på. Youghurt funkar ett tag tills hon tröttnar och inte vill ha mer. Ägg vill hon gärna ha, men inte på morgonen. Ibland har jag gett upp och låtit henne dricka ett glas mjölk bara.

På helgerna får hon helt enkelt äta frukost när hon vill och det blir oftast runt den tiden de har lunch i skolan. Det är hennes frukost tid tydligen.

Jag funderar snart på sån där choklad protein dryck men de är ju vansinnigt dyra och då vill hon väl aldrig mer ha nåt annat. Någon som sitter på nå bra tips på frukostar.
 
Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i skolan och behöver energi.

Hon är kräsen. Äter inte smörgås tex om det inte är hårt bröd med makrill på. Youghurt funkar ett tag tills hon tröttnar och inte vill ha mer. Ägg vill hon gärna ha, men inte på morgonen. Ibland har jag gett upp och låtit henne dricka ett glas mjölk bara.

På helgerna får hon helt enkelt äta frukost när hon vill och det blir oftast runt den tiden de har lunch i skolan. Det är hennes frukost tid tydligen.

Jag funderar snart på sån där choklad protein dryck men de är ju vansinnigt dyra och då vill hon väl aldrig mer ha nåt annat. Någon som sitter på nå bra tips på frukostar.
Vårt barn äter inte heller så mycket frukost men äter bra i övrigt, finns det ingen möjlighet till mellanmål i skolan, tex ha med en frukt om energin tryter (om den ens gör det?)? Har för mig att vi åt frukt på lågstadiet men det var ju på stenåldern 😂. Barn är ju olika, vi brukar inte propsa på det om hon inte äter för det påverkar inte humör och ork så mycket att hoppa över ett mål, både jag och min sambo är likadana, men hon (och jag 😂)har kompisar där det blir katastrof. Men vi äter typ macka, yoghurt och gröt till frukost, med varierande mängd intagen för både små och stora.
Drickyoghurt kanske kan funka om hon har svårt att äta just på morgonen?
 
Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i skolan och behöver energi.

Hon är kräsen. Äter inte smörgås tex om det inte är hårt bröd med makrill på. Youghurt funkar ett tag tills hon tröttnar och inte vill ha mer. Ägg vill hon gärna ha, men inte på morgonen. Ibland har jag gett upp och låtit henne dricka ett glas mjölk bara.

På helgerna får hon helt enkelt äta frukost när hon vill och det blir oftast runt den tiden de har lunch i skolan. Det är hennes frukost tid tydligen.

Jag funderar snart på sån där choklad protein dryck men de är ju vansinnigt dyra och då vill hon väl aldrig mer ha nåt annat. Någon som sitter på nå bra tips på frukostar.

Varma mackor, pannkakor eller något annat lite "matigare" ?
 
Varma mackor eller lite "matigare" frukost?
Varma mackor äter hon inte. Vi har testat mängder med olika. Hon har ätit rostat bröd ett tag men för inte så länge sedan ledsnade hon och ville inte ha mer.

Hon är troligtvis en sådan som lätt hade ätit en portion fiskbullar innan skolan. Hmm...
 
Varma mackor äter hon inte. Vi har testat mängder med olika. Hon har ätit rostat bröd ett tag men för inte så länge sedan ledsnade hon och ville inte ha mer.

Hon är troligtvis en sådan som lätt hade ätit en portion fiskbullar innan skolan. Hmm...
Du hann svara innan jag hann ändra 😄

Pannkakor?
Annars är väl fiskbullar ett bra alternativ?
 
Vårt barn äter inte heller så mycket frukost men äter bra i övrigt, finns det ingen möjlighet till mellanmål i skolan, tex ha med en frukt om energin tryter (om den ens gör det?)? Har för mig att vi åt frukt på lågstadiet men det var ju på stenåldern 😂. Barn är ju olika, vi brukar inte propsa på det om hon inte äter för det påverkar inte humör och ork så mycket att hoppa över ett mål, både jag och min sambo är likadana, men hon (och jag 😂)har kompisar där det blir katastrof. Men vi äter typ macka, yoghurt och gröt till frukost, med varierande mängd intagen för både små och stora.
Drickyoghurt kanske kan funka om hon har svårt att äta just på morgonen?

Hon åt ett tag drickyoughurt från Lidl sen var det äckligt.

Hon får med sig frukt varje dag i skolan. Ibland riskakor, de äts dock inte upp. Hon har inte riktigt tid att äta och äter väldigt långsamt dessutom.
 
Min son är också knepig med frukost. Någon bit frukt direkt vid sängkanten kan ibland få igång aptiten. Mjölk med (lite) flingor brukar gå ner, men det är mest mjölken han vill ha. Jag är/var likadan, vill helst ha flytande frukost tills jag faktiskt är hungrig lite senare.
 
Äter hon hellre fiskbullar till frukost så ge fiskbullar eller annan mat hon gillar.
Frukost behöver ju inte vara inskränkt till mackor, gröt, fil mm.

Jag är personligen en sån som inte klarar äta frukost före tio på dan. Så som vuxen hoppar jag helt enkelt över det, men jag har ju å andra sidan möjlighet styra min lunch som då äts strax efter elva istället.
 
Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i skolan och behöver energi.

Hon är kräsen. Äter inte smörgås tex om det inte är hårt bröd med makrill på. Youghurt funkar ett tag tills hon tröttnar och inte vill ha mer. Ägg vill hon gärna ha, men inte på morgonen. Ibland har jag gett upp och låtit henne dricka ett glas mjölk bara.

På helgerna får hon helt enkelt äta frukost när hon vill och det blir oftast runt den tiden de har lunch i skolan. Det är hennes frukost tid tydligen.

Jag funderar snart på sån där choklad protein dryck men de är ju vansinnigt dyra och då vill hon väl aldrig mer ha nåt annat. Någon som sitter på nå bra tips på frukostar.
Jag gjorde smoothie till mina när de inte ville äta. Det funkade bra, bara att dricka ett glas fullt med näring och energi
 
Smoothie? Kan varieras i oändlighet och kan göras nyttiga men kanske ses av tösen som efterrätt/sött.
Har ni testat låta henne äta när hon vill även under skoldag? Vad säger hon själv om energinivån efter en sådan dag? Lärarna? :)
 
Svarar er alla.

Gjorde mycket smoothie förr. Får nog börja igen. Vi har ju sjukt mycket äpplen i år. Och annan frukt har vi alltid hemma. Det är dessutom väldigt uppskattat av lillebror också med hemmagjord smoothie. Gjorde en för ett tag sen med äpplen, kanel och lillebrors gröt pulver som även storasyster sa var den godaste hon ätit så den får jag ta och göra igen.
 
Svarar er alla.

Gjorde mycket smoothie förr. Får nog börja igen. Vi har ju sjukt mycket äpplen i år. Och annan frukt har vi alltid hemma. Det är dessutom väldigt uppskattat av lillebror också med hemmagjord smoothie. Gjorde en för ett tag sen med äpplen, kanel och lillebrors gröt pulver som även storasyster sa var den godaste hon ätit så den får jag ta och göra igen.
Får de ta med sig smörgås eller något mer matigt till skolan? Våfflor, wraps, tunnbrödrulle? Jag själv kan inte äta frukost tidigt och tar därför med till jobbet och äter runt kl tio.
 
Min ene funkade liknande under skolåren. Hade ingen aptit på frukost, men var låg i energi på morgonen så humöret blev ofta sådär i skolan. Jag fick tipset härifrån att få i honom ett stort glas juice på morgonen för att höja blodsockret kvickt, för då kunde han åtminstone få igång aptiten och äta något mer. Fast han har fortfarande lite trassel om det är för "tuggig" frukost dvs mackor och gröt är ingen hit. Smoothies och proteinpulver som man skakar ut i mjölk funkar däremot alltid för honom. När vi kom på det blev han betydligt gladare på förmiddagarna 🙂
 
Jag lyfter också det att frukost inte måste ätas vid köksbordet i organiserad form. Min ena drack yoghurt med sugrör ur en mugg, liggandes under en filt i soffan i många år. Den andra äter frukost med hörlurar och skärm.
Jag pratade med en annan mamma som var helt slut över det ställningskrig de hade vid köksbordet varje morgon och hon blev helt paff när jag beskrev hur våra lugna sköna mornar ser ut.

Och om någon undrar så äter vi alltid middag tillsammans vid köksbordet. Det passar oss bättre.
 
Får de ta med sig smörgås eller något mer matigt till skolan? Våfflor, wraps, tunnbrödrulle? Jag själv kan inte äta frukost tidigt och tar därför med till jobbet och äter runt kl tio.
Ja de får ta med men hon äter inte smörgås, bara hårt bröd med makrill på. Vi brukade ta med riskakor men hon åt aldrig upp dom.
 
Vi brukar börja med varm oboy för att få igång honom. Han vägrar äta frukost direkt som nyvaken men får han sin oboy kommer han liksom igång. Men det är inte alltid det funkar och då har jag ett reservförråd med proteinbars som han kan äta när inget annat funkar. Men ibland blir det typ en halv gurka i bilen till skolan, men tänker det är bättre än inget…
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 332
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 326
Senast: Bri
·
Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 637
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp