Frostgräs

Limelight

Trådstartare
Hur farligt är det för hästarna egentligen att äta frostgräs?

Såg när jag vaknade att det var frost i gräset och mina hästar går ute. ( 2 varmblod).
Ska jag stalla in eller klarar de att gå ute ett tag till ?, hade i tankarna att de skulle gå ute hela september om vädret tillät det.

Sv: Frostgräs

Det enda jag "vet" i det här fallet, är att våra hästar går ute 24/365 och äter av det som finns, inkl frostigt gräs. Utan problem.

Man undrar ju vem som tar in dom vilda djuren när frosten nyper till? ;)

hade i tankarna att de skulle gå ute hela september om vädret tillät det.
På vad sätt skulle vädret förbjuda dina hästar att vara ute?

LIA

Tror det är många som har redan stallat in och gör även det när frosten kryper inpå.
Många säger att frostgräs inte är bra, men jag har alltid undrat varför, men känns som ingen direkt kan berätta det.
Vissa säger att de kan få fång lättare, medans vissa säger att de kan svullna mer i benen och inget annat.

Jag har bestämt att de får gå ute iaf september ut eller om vädret blir riktigt dåligt eftersom jag inte har någon lösdrift eller någonstans de kan gå under så vill jag ha in dem vid spöregn, svinkallt eller mycket snöande.

Risken för fång ökar ju med frostgräs, eftersom gräset skyddar sig mot kylan genom att producera mer socker. Dock bör det ju inte vara någon större fara för icke-fångkänsliga hästar, men så vet man väl aldrig om de löper risk för fång förrän de fått det heller...

Gräst skyddar sig mot frost med att det blir/bildas mer fruktan. Fruktan kan slå ut baktrerie balansen i tarmen och så orsaka fång.
Så om man vill och kan vara mer försiktig bör man inte låta hästen beta fören gräset tinat. Man kan ge grovfoder frukost innan hästen går ut.

En Hollänsk länk http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/
Det finns översättnings program på nätet.

Tack! Äntligen fick jag svar om detta :).

Undra om detta inte är mer känsligt just på våren med frosten
" Tänker att hästen gått inne hela vintern och ätit hö/hösilage och inte är van på det sättet och äta gräs så då ska man passa sig. Nu på hösten är de ändå vana att äta gräs som bara den."
Men jag kan tro helt galet också.

Hur farligt är det för hästarna egentligen att äta frostgräs?

Såg när jag vaknade att det var frost i gräset och mina hästar går ute. ( 2 varmblod).
Ska jag stalla in eller klarar de att gå ute ett tag till ?, hade i tankarna att de skulle gå ute hela september om vädret tillät det.

Frost i början av september?! Tack och lov att man åtminstone bor i södraste sverige.

Gräst skyddar sig mot frost med att det blir/bildas mer fruktan. Fruktan kan slå ut baktrerie balansen i tarmen och så orsaka fång.
Så om man vill och kan vara mer försiktig bör man inte låta hästen beta fören gräset tinat. Man kan ge grovfoder frukost innan hästen går ut.
Fruktanet är onekligen en aspekt, men är det relevant här? Hur snabbt bildas/återbildas fruktanet? Skulle det försvinna ur gräset redan när temperaturen stiger ett par grader över noll så att själva frosten smält bort? Jag undrar det.

Har själv en "fånghäst" men den har aldrig fått fång under dom förutsättningar man brukar tala om när det gäller den sjukan. Det går förvisso inte att borträkna kombinationer av orsaker, men någon automatik just vid frost, vårgräs, torka, foderbyte etc syns inte.

LIA

Fruktanhalten kan sjunka ganska snabbt i gräset när det blir några grader varmare. Hästar som bör undvika höga fruktanhalter bör enligt de rekommendationer som finns inte beta tidigt på morgonen, förmiddagen när det är kalla nätter. På sommaren gäller det tvärtom.

Frost i början av september?! Tack och lov att man åtminstone bor i södraste sverige.

Det har varnats för frost långt ner över Småland och det är väl södra Sverige?

till Ts (och andra som vill läsa)
En veterinär jag pratade med sa att redan när temperaturen sjunker under 5 plusgrader börjar fruktanhalten öka och känsliga hästar kan då drabbas av fång. Men som allting annat så är det stor skillnad mellan olika individer ålder kondition och andra faktorer.

Det man kan göra antar jag är att ge hö på morgonen men då får man se huruvida hästen verkligen väljer höet eller gräset, svårt att tvinga hästen att välja hö om den inte vill.
Man kan göra en liten hage, helst grusad då, servera hö där och med en automatisk fodergrind kan man låta öppna till gräshagen framåt 11-tiden på förmiddagen. Eller betesbegränsare på morgon/förmiddag men då måste hästen fått äta sig mätt på hö först tycker jag och så bör betesbegränsaren tas av på förmiddagen

Senast ändrad:

Ja det beror ju på vad man utgår i från. Bor man i skåne så kanske allt annat är norra Sverige inte vet jag ;) Sverige är ju ett otroligt långt land om tänker efter och HannaZ skrev ju faktiskt södraste Sverige, inte för att jag vet om södraste är ett ord men jag fattar

Senast ändrad:

Hannaz bor i Malmö står det under hennes namn så det tror jag är väldigt mycket "södra Sverige" :rofl:

Varför skulle en ligghall vara nödvändig?

LIA

Ts hade ju tänkt låta hästarna gå ute dygnet runt hela september ifall vädret tillåter.

Med min kommentar menade jag att beroende på var ts bor så sker kanske ingen gräsåterväxt i september ut och då måste man enl lagen ha en lösdrift/ligghall.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka