Frostgräs, snötäckt gräs, fånghäst

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har börjat vänja in min fångponny vid gräs igen, tanken är att han ska gå i gräshage med de 3 andra hästarna till vintern, men är snötäckt gräs lika farligt som frostgräs för fånghästar?

Hur försiktig/ långsam ska man vara med invänjningen? Just nu äter han gräs 5 min + 10 min promenad/ dag enligt hovslagarens rekomendation. Hur ska jag fortsätta? :)

Sv: Frostgräs, snötäckt gräs, fånghäst

Gräs som har utsatts för frost är alltid farligt. Att det kommer snö på hjälper inte ett dugg, så sant det inte är flera meter snö och omöjligt att gräva sig ner till gräset.

Rekommenderar inte att låta en fånghäst gå på gräs alls vintertid (när det är frost), det är rysk roulette.

Min uppfattning är att det är värst vid första frosten, då gräset fortfarande växer och är grönt, och det blir lite frist på natten. Senare på vintern när det inte finns någon växtkraftig kvar brukar det oftast gå bra. Men alla hästar är olika känsliga.

För att gräset skall bli ofarligt måste det dö helt, dvs det måste bli brunt helt ner till rötterna.

Här händer det nästan aldrig, det ser brunt ut på håll men kollar man nära så är det fortfarande grönt längst ner.

Drar upp den här gamla tråden ist för att skapa ny:)

Fick en till fundering om det här med frostgräs.
Är gräset farligt även på dagen om det varit frost på natten och tinat bort på morgonen? Eller är det bara just när det är frost på gräset?

Jag är inte helt säker men jag har för mig att det är lika farligt hela tiden, dvs. från att frosten kommer tills att gräset har dött helt (om det nu gör det någon gång) O_o:)

Farligheten borde ligga i att gräset producerar mycket socker när tempen kryper nedåt och det är torrt. Gräset vill ju växa och frodas och gör vad det kan för att överleva så länge som möjligt. När det är minusgrader ute växer väl inte gräset?

Stressat gräs är alltid farligt, min shettis ska tas bort till helgen efter att äntligen ha blivit fin i hovarna, fångfri i 2 år och fettnacken är äntligen nästan borta. har kunnat gå på gräs hela sommaren och var pigg och glad. Men en morgon med frost var droppen för henne och trots boxvila i en månad nästan så har hon inte blivit bättre. 16 år gammal och har haft återkommande fång hela livet pga okunskap från både oss och veterinärerna.

Frostgräs och sedan sol nästa dag är inte bra. Nerbetat ogödslat gräs innehåller också mycket fruktan.

Lånar tråden lite :)

Nu har mitt gräs i vinterhagen blivit ordentligt djupfryst i natt och jag lät hästarna vara inne i natt och på fm. Vågar man släppa ut dem nu framåt middag när gräset blivit upptinat? Har ju inte haft fång hittills på någon men känns som om risken är hög just nu..

Och det är ganska mycket gräs i hagen, tänkte låta dem vara inne på natt/fm tills det mesta är nerbetat.

Alla hästar får inte fång. Men vissa får det. Det är egentligen omöjligt att svara på din fråga.

Men hästar som är i riskzonen för ett anfall dvs de som är överviktiga, har haft fång tidigare, har andra kännetecken på IR eller Cushing bör man vara försiktig med. Lite beroende på hästen så kan man släppa ut dem längre fram på dagen. Om risken är stor dvs hästen tex är mkt insulinristent så bör man nog inte släppa ut den alls.

En häst som inte är i riskzonen för ett fånganfall hade jag inte tagit undan från gräset. Min fångponny är jag försiktig med just nu men våra andra hästar går på bete fortfarande. Men det är upp till var och en att bedöma situationen :crazy:

Ok, tack för svaret.

Misstänkte väl att det är svårt att svara på.... tror inte direkt någon är överkänslig men har en welsh mountain och de ska ju ha lätt att få det, sen är halvblodet lite väl rund ... hade de gått i samma hage en längre tid hade jag nog låtit dem vara men har just flyttat till vinterhagen och där är mer att äta än i sommarhagen som de kom ifrån, därav min oro.

Mina hästar går i en "mindre" hage, nedbetad sen sommar/höst. Den är bara strax under 1ha. Jag har deras vinterhage bredvid, 2,5 ha. Dit får dom dock inte gå förrän tjälen satt sig, gräset ska vara dött och gräsrötterna i dvala. Helst vill jag även ha en del snö på det så att när hästarna väl släpps där måste dom jobb lite för att komma åt det torra gräset under snön. Dom får i övrigt väl uppmängd hö i smhn så dom har att dona med.

Frostigt gräs undviker jag helt således...Ingen av dom har visat sig ha fång under den kallare delen av året men valacken reagerade på för fett gräs på sommaren för ett par år sen. Jag tog varning och begränsar deras möjligheter till bete hårt. Vallarna är gamla, mest örter och svingel...som slås regelbundet för att hålla parasittrycket nere. Aldrig att jag släpper hästarna på fett eller frostigt gräs. Vill inte riskera nåt...vill någon det?O_o

Har börjat vänja in min fångponny vid gräs igen, tanken är att han ska gå i gräshage med de 3 andra hästarna till vintern, men är snötäckt gräs lika farligt som frostgräs för fånghästar?

Hur försiktig/ långsam ska man vara med invänjningen? Just nu äter han gräs 5 min + 10 min promenad/ dag enligt hovslagarens rekomendation. Hur ska jag fortsätta? :)

Jag låter min lilla fånghäst gå ute på lösdrifft (nu och ända sen juli),han mår hur bra som hälsat av det! Han har blivit friskare och gladare :love:
Han går med fånggrimma ca 6 ggr i vecken men annars är den inga problem (förutom att han mobbar de andra hästarna :crazy: )

Men du bör nog vara väldigt försiktig. Min lilla polle hade hållit sig frisk vääldigt länge och så tränades han mycket av mig och mina storasyskon. Sen när jag kom till sommarhagen så var ha helt genom svettig och såg så plågad ut. Hans kompis niko sprang runt och ville att någon skulle komma. Dagen innan var han så fräsch och kry som man bara kan tänka sig! Vi galopperade i full galopp över stora fält. Han var så upptagen med att vilja galoppera att han struntade i gräset. Jag var så glad för han var frisk men skenet kan bedra... Visade sig att han skulle få en 5 månader lång vila med många veterinärer och ledsna ansikten
Så var försiktig!

Vad vill du ha sagt med dina två inlägg?

Att ha en fånghäst på lösdrift med fånggrimma (antar att du menar ngn slags betesbegränsare?) på delar av tiden är inte att rekommendera, speciellt inte den här tiden på året. Eftersom den har begränsare på sig ibland så antar jag att den går på gräs 24 h om dygnet? I alla fall kan man tolka ditt inlägg så och att det skulle vara helt OK. Då bör man veta att det finns studier som visar att en ponny kan äta enorma mängder gräs på ett par timmar om den inte har tillgång till bete hela tiden. Alltså antingen får man ha den i en hage utan gräs men med möjlighet till att äta annat grovfoder eller så bör man ha munkorg eller liknande på den hela tiden som den går i hagen. Detta är speciellt viktigt under de perioder när gräset är extra farligt tex nu när det är frost på nätterna.

Släpp ut men med mkt hö i hagen så de ev kanske väljer hö framför gräs? :)

Tack för tipset!

Nu löste det sig av sig själv för det har varit plusgrader och regnat i natt så jag släppte ut dem i tid i morse och gav dem hö. Sen hoppas jag att regnvädret fortsätter ett par dagar så de betar ner gräset innan det fryser till nästa gång.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 368
Senast: Nepenthe
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama