Frivilligt barnlös/fri

Där har vi nog lite olika åsikt. Jag anser att människor från start startar olika och sedan utvecklas åt väldigt olika håll och ser inte homogeniteten i gruppen barn vs vuxna. Möjligtvis mer hos spädbarn och i rent fysiska förutsättningar (kan inte gå, kan inte prata, etc).
Fast även om folk är olika finns det olika stadier man går igenom när man växer upp. Det finns en anledning till att en 8-åring inte får ta körkort för bil.

Barn beter sig annorlunda än barn. Mörkhyade beter sig annorlunda än mörkhyade. Människor är individer med stort varierande egenskaper, även som spädbarn.
Men varför drar du upp mörkhyade? Det är ju en jävla skillnad att inte gilla barn (för att man när man är barn oundvikligen gör vissa saker, även om barn är olika) och att inte gilla mörkhyade. Dessutom har alla varit barn, och barn växer ur det. Oavsett hur unika barn är så finns det saker barn gör, som är typiskt för barn, det bara är så.

Men varför drar du upp mörkhyade? Det är ju en jävla skillnad att inte gilla barn (för att man när man är barn oundvikligen gör vissa saker, även om barn är olika) och att inte gilla mörkhyade. Dessutom har alla varit barn, och barn växer ur det. Oavsett hur unika barn är så finns det saker barn gör, som är typiskt för barn, det bara är så.

"för att man när man är barn oundvikligen gör vissa saker, även om barn är olika"
jag menar att den tiden är väldigt, väldigt kort. Barn under 2 år kanske man kan ha en sådan generalisering för som håller litegrann.

Och en 20-åring har en annan hjärna än en annan 20-åring.Jag ser inte relevansen till att gruppera in barn, tillskriva gruppen egenskaper och sedan ogilla dem.
Fast de flesta 20-åringar är ändå betydligt mer lika än om du jämför en 20-åring mot en 3-åring.
Ser du inte det själv?
Mkt det som barn gör är naturligt för barn. Att tex reager med skrik och gråt. Men på samma gång måste man låta folk tycka det är jobbigt.

Senast ändrad:
Ok jag kanske tolkade dig annorlunda än det var menat. :)
När folk skriver att de inte gillar barn tänker jag att det handlar om det beteende som barn har. Och jag förstår att man tycker det är jobbigt.
När man är med ett mindre barn så kretsar ju hela umgänget kring barnet. Man måste göra saker de tider som passar barnen. Barn skriker om något inte är bra etc.
Det är ju så det är bara.
Barn beter sig ju annorlunda än vuxna. Jag tycker inte det är konstigt att man tycker det är jobbigt.
Vuxna beter sig sinsemellan väldigt olika, eller hur? En del är snorjobbiga, andra inte alls. Och så är det ju med barn också.

Att säga att man inte gillar en grupp för att de beter sig annorlunda håller inte i särskilt många sammanhang. Och då tycker jag inte ens att barn är en "grupp", de är bara människor med färre år på nacken. Precis som du och var en gång.

Vuxna beter sig sinsemellan väldigt olika, eller hur? En del är snorjobbiga, andra inte alls. Och så är det ju med barn också.

Att säga att man inte gillar en grupp för att de beter sig annorlunda håller inte i särskilt många sammanhang. Och då tycker jag inte ens att barn är en "grupp", de är bara människor med färre år på nacken. Precis som du och var en gång.
Fast även om barn är individer finns det en hel del likheter i utvecklingen och hur hjärnan utvecklas. Mkt av barns beteende som folk tycker är jobbigt tex skrik och gråt är naturligt för barn och där barn befinner sig i utvecklingen.

Fast de flesta 20-åringar är ändå betydligt mer lika än om du jämför en 20-åring mot en 3-åring.
Ser du inte det själv?

Visst ser jag det. Normalutvecklade 20-åringar är betydligt längre och större än normalutvecklade 3-åringar. Vissa av dem kan man ha positivt utbyte av i ett umgänge och andra inte, säkert med viss gradskillnad om man skulle göra ett större test av större grupper av vardera.

Är det 3 år som gäller som gräns?

Jag tycker det är ganska fräckt att tillskriva folk en massa åsikter och egenskaper. Jag gillar inte barn (dvs kommunikationssvårigheten/kladdandet/passandet/arbetet som följer med människor från födsel till de är stora nog att resonera med) Det betyder inte att jag är skiträdd för ansvar eller för att ge mig in på nya saker. Det betyder bara precis det det står. Det betyder heller inte att jag är otrevlig mot barn som individer!

Man får inte uttrycka att man är ointresserad av barn (för de är minsann inget intresse), man får inte uttrycka ogillande mot barn (för de kan inte hjälpa det), man får inte uttrycka ogillande runt mycket av det som följer med barn (för då är man egentligen en fegis som är rädd för ansvar/nya saker).
:bow: Amen

Visst ser jag det. Normalutvecklade 20-åringar är betydligt längre och större än normalutvecklade 3-åringar. Vissa av dem kan man ha positivt utbyte av i ett umgänge och andra inte, säkert med viss gradskillnad om man skulle göra ett större test av större grupper av vardera.

Är det 3 år som gäller som gräns?
Nej 3 år är ingen gräns. Jag säger bara att hjärnan utvecklas. Och mkt av barns reaktion som skrik och gråt är också naturligt utifrån det stadiet som barnet befinner sig på då. Jag har inget problem med barn som skriker. Jag tänker bara att det är så det är att umgås med barn. Varför kan du inte låta barn vara barn?

Och liiite läskigt är det, tycker jag, att önska att barn ska vara tysta och lagom osynliga ..... Jag får vibbar av forna tiders stränga barnuppfostran. Ok att man som förälder ska se till att ens barn inte ställer till allmän oreda ute bland folk, men ett visst mått av barnsliga och högljudda uttryck från små barn anser jag att man får stå ut med i världen. Det hör liksom till när man är människa bland människor, tycker jag.

Men alltså ärligt? Hur svårt kan det vara att sluta med den hör löjliga urspårade diskussionen?
TS tråd handlar om att avstå egna barn. Den handlar inte om huruvida man gillar barn generellt eller ej och den handlar inte om ifall barn kan grupperas eller ej.
Hur svårt kan det vara att bara stoppa sig själv även om man vill diskutera något som inte riktigt har med saken att göra?

När jag var yngre tyckte jag alla barn var asjobbiga, skrik och härj hela tiden och blev galen när det var barn som skrek i affärer osv.
Nu bryr jag mig inte alls, känner mig mest nöjd med att jag kan åka hem till lugnet och tystnaden hemma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka