Frivilligt barnlös/fri

Sedan: alltid när folk förklarar att de inte vill ha barn för att de inte gillar barn, och beskriver hur besvärliga de är, så tänker jag att de verkar ha fastnat i nedre tonåren. Det är något så omoget över det. Det vore bättre om de skrev Jag är skiträdd för sånt som jag inte förstår mig på - för jag tror att det ofta är vad det handlar om.

Jag tycker det är ganska fräckt att tillskriva folk en massa åsikter och egenskaper. Jag gillar inte barn (dvs kommunikationssvårigheten/kladdandet/passandet/arbetet som följer med människor från födsel till de är stora nog att resonera med) Det betyder inte att jag är skiträdd för ansvar eller för att ge mig in på nya saker. Det betyder bara precis det det står. Det betyder heller inte att jag är otrevlig mot barn som individer!

Man får inte uttrycka att man är ointresserad av barn (för de är minsann inget intresse), man får inte uttrycka ogillande mot barn (för de kan inte hjälpa det), man får inte uttrycka ogillande runt mycket av det som följer med barn (för då är man egentligen en fegis som är rädd för ansvar/nya saker).

Jag tycker det är ganska fräckt att tillskriva folk en massa åsikter och egenskaper. Jag gillar inte barn (dvs kommunikationssvårigheten/kladdandet/passandet/arbetet som följer med människor från födsel till de är stora nog att resonera med) Det betyder inte att jag är skiträdd för ansvar eller för att ge mig in på nya saker. Det betyder bara precis det det står. Det betyder heller inte att jag är otrevlig mot barn som individer!

Man får inte uttrycka att man är ointresserad av barn (för de är minsann inget intresse), man får inte uttrycka ogillande mot barn (för de kan inte hjälpa det), man får inte uttrycka ogillande runt mycket av det som följer med barn (för då är man egentligen en fegis som är rädd för ansvar/nya saker).
Du får nog uttrycka vad du vill, precis som jag. Och jag skrev också att det där är vad jag tänker. Jag sa inte att det var rätt ur något slags objektiv synvinkel. Inget av det du påstår har jag tillskrivit dig. För mig framstår det dock som väldigt märkligt att ogilla människor baserat på ålder. Barn är ju också människor, inga marsianer. Och vi har alla varit det där som de som säger sig ogilla barn ogillar.

De flesta vet att det inte är okej att deklarera att man inte gillar muslimer för att de har slöja, araber för att de pratar obegripligt eller kvinnor för att de inte uppför sig som män. Men barn för att de snorar och skriker? Jag förstår inte varför det är mer okej.

Du hoppade ett led där. Ledet "jag gillar inte barn för att de skriker/snorar/kräks" osv.
Ok jag kanske tolkade dig annorlunda än det var menat. :)
När folk skriver att de inte gillar barn tänker jag att det handlar om det beteende som barn har. Och jag förstår att man tycker det är jobbigt.
När man är med ett mindre barn så kretsar ju hela umgänget kring barnet. Man måste göra saker de tider som passar barnen. Barn skriker om något inte är bra etc.
Det är ju så det är bara.
Barn beter sig ju annorlunda än vuxna. Jag tycker inte det är konstigt att man tycker det är jobbigt.

Du får nog uttrycka vad du vill, precis som jag. Och jag skrev också att det där är vad jag tänker. Jag sa inte att det var rätt ur något slags objektiv synvinkel. Inget av det du påstår har jag tillskrivit dig. För mig framstår det dock som väldigt märkligt att ogilla människor baserat på ålder. Barn är ju också människor, inga marsianer. Och vi har alla varit det där som de som säger sig ogilla barn ogillar.

De flesta vet att det inte är okej att deklarera att man inte gillar muslimer för att de har slöja, araber för att de pratar obegripligt eller kvinnor för att de inte uppför sig som män. Men barn för att de snorar och skriker? Jag förstår inte varför det är mer okej.

Fast det där tycker jag är lite märkligt.
Jag skiter men det betyder inte att jag vill hantera andras skit eller ens knappt min egen.
Jag var en rätt vidrig tonåring och bara tanken på att ta hand en som är som jag var ger mig huvudvärk.

Fast det är ju lite det jag menar, det är fräckt att tillskriva medmänniskor av en viss ålder vissa egenskaper, och sedan säga att man ogillar hela gruppen pga dessa egenskaper.

Jag tror man ska hålla isär beslutet om att själv vilja bli förälder från en diskussion om allehanda negativa egenskaper om redan befintliga medmänniskor av ringa ålder. Det är liksom inte samma dimensioner inblandade. Den senare kan lätt bli ganska otäck.

Ok jag kanske tolkade dig annorlunda än det var menat. :)
När folk skriver att de inte gillar barn tänker jag att det handlar om det beteende som barn har. Och jag förstår att man tycker det är jobbigt.
När man är med ett mindre barn så kretsar ju hela umgänget kring barnet. Man måste göra saker de tider som passar barnen. Barn skriker om något inte är bra etc.
Det är ju så det är bara.
Barn beter sig ju annorlunda än vuxna. Jag tycker inte det är konstigt att man tycker det är jobbigt.

Barn beter sig annorlunda än barn. Mörkhyade beter sig annorlunda än mörkhyade. Människor är individer med stort varierande egenskaper, även som spädbarn.

Jag tog det som ett påhopp ja.
Om du inte hatar barn: ta inte åt dig.
Om du vill skriva om hur äckliga barn är: kan ni starta en egen tråd för det?

Jag fattar inte vad det är att bli upprörd över. Helt seriöst. Och jag kommer inte svara dig mer för återigen så derailas TS tråd och det känns jävligt respektlöst.

Men varför får man inte säga att barn låter och beter sig annorlunda än vuxna ?
Varför är det så provocerande?
Barn är annorlunda än vuxna och ska vara annorlunda än vuxna.

Skillnad i låtande och beteende är lika ofta större mellan 2 random vuxna än mellan ett barn och en vuxen. Det är liksom medmänniskor och individer vi pratar om. Sedan kan man alltid dra gränser, och ja , spädbarn har mer liknande behov. Men då är barn plötsligt bara barn till 2 års ålder eller liknande.

Därför att det inte stämmer i allmänhet.

På samma sätt som att inte alla muslimer vägrar äta fläskkött. Som exempel.
Nu tänker jag på när jag såg programmet Familjen Annorlunda. Jag tyckte det var kaos och enormt hög ljudnivå. Föräldrarna med över tio barn sa att det är alltid lugnt hos oss och inga barn skriker.
Kan du inte se att du med fem barn har en annan toleransnivå än andra? Dvs du tycker det är lugnt medan andra tycker det är skrik.

Men barn har bla en hjärna som inte är lika utvecklad som vuxna. Det är en av anledningarna för att barn beter sig annorlunda än vuxna.

Där har vi nog lite olika åsikt. Jag anser att människor från start startar olika och sedan utvecklas åt väldigt olika håll och ser inte homogeniteten i gruppen barn vs vuxna. Möjligtvis mer hos spädbarn och i rent fysiska förutsättningar (kan inte gå, kan inte prata, etc).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka