Fritt folj

HeddaVovven

Trådstartare
Hur har ni tranat in det fria foljet? Behover tips och ideer eftersom jag inte riktigt far det att funka. Jag skulle vilja ha henne mer intensiv och "pa tarna", nu kanns det mest som hon lufsar vid min sida.

Har jag godis eller leksak i vanstra handen sa gar hon jattefint (utan att fokusera pa handen) men har jag inte det sa vet hon inte riktigt vad hon ska gora och tappar fokus. Har provat med klicker men det blev ingen storre skillnad tycker jag.

Jag antar att jag behover trana mer kontakt samtidigt som jag laddar ordet "fot" till nagot positivt. Fler synpunkter? Behover HJALP!

Sv: Fritt folj

Har du kanske gått lite för snabbt fram? Jag hade börjat om från början med utgångsposition och ett-två-tre steg där fokus är 100 % och engagemangsnivån är den rätta. När detta funkar kan du börja lägga på kommando. Jag hade använt mig av klicker igen för att kunna markera att "precis nu gör du rätt". Glöm inte att variera tiden mellan klick och belöning när starterna börjar bli säkra! Variera gärna med andra övningar med omväxlande snabba och koncentrationskrävande moment (t ex musmatta och ligga med hakan i backen). Överraska hunden med att klick kan betyda torr leversnitt, men lika gärna favoritleksaken eller godaste köttbullen. Att hunden inte riktigt vet brukar göra den mer taggad på belöningen. Eller använd dig av externbelöningar!

Ofta när hunden går och latar sig så beror det på att man alldles för tidigt lärt hunden att "fot" betyder ett evigt harvande fram och tillbaka, jag gjorde själv det misstaget med min gamla hund. Det ÄR tradigt, men man vinner så himla mycket på att skynda långsamt.

Tack for ditt svar!

Ja fomodligen har jag gatt for fort fram och hon har lart sig att fot betyder att harva pa vid min sida.

Hon sitter med forvantan vid min sida men sedan nar hon ska ta det dar forsta steget sa tappar hon allt och tittar bort. Far nog backa annu mer och bara ta ett halvt steg och sedan belona ratt beteende.

Ska prova att variera beloningarna efter klicket och ocksa ha beloningen i vanster ficka (har den alltid i hoger) for att se om det gor nagon skillnad. Bra tips att ocksa plocka bort kommandot nu nar jag tyvarr har gjort det negativt for henne. Bad, bad dog trainer!

Om du använder leksak som belöning kan du belöna från armhålan istället för handen. Det tar några gånger innan hon fattar, men därefter ser hon ju inte om du har leksaken där eller inte. Meningen är att hon ska tro att den är där alltid.

Ja det var lite sa jag tankte med att alltid ha beloningen i vanster ficka, att hon alltid ska tro att den ligger dar. Men armhalan fungerar ju ocksa, det har jag inte tankt pa!

Hon sitter med forvantan vid min sida men sedan nar hon ska ta det dar forsta steget sa tappar hon allt och tittar bort.

Just att hon tittar bort är jättetypiskt sätt för hunden att försökar lugna dig lite. När det inte går brukar hunden göra saker lite "trögare". Jag har sett åtskilliga lydnadsövningar där hunden går som en lus på tjärsticka och föraren gapar och skuttar runt för att hunden mer "på" och det enda det resulterar i är att hunden går ännu långsammare.

Jag tror som du själv, backa och börja om. Lära bakdelkontroll tycker jag själv är en bra grej att börja med.

Hur menar du har? Att man ibland ger beloningen direkt och ibland efter nagra sekunder?

Ja precis. Om klick betyder att övningen är slut så kommer belöningen ges när hunden gör allt annat än rätt (och vad är det som är den främsta förstärkaren?). Klick måste betyda "fortsätt precis så". I början innebär detta att belöningen kommer direkt efter klicket, men efter en tid börjar man dra ut på tiden mellan klick och belöning. Det ger bättre stadga i momentet. På samma sätt kan du ladda ordet "fot", i början blir det fot-klick-belöning direkt efter varandra, sedan varierar du tiderna mellan kommando, klick och belöning.

Är det kelpien eller tollaren vi pratar om föresten? Om jag har förstått dig rätt så är din tollare inte den mest aktiva av hundar och då kanske man bör träna korta pass i början. Är det kelpien så har du en stor fördel i att hon är väldigt ung och formbar fortfarande :)

Eller alternativ "B"

Jag klickar och belönar snabbt varje gång, men kan alltid ändra kriteriet.
Alltså vad ska hunden göra för klick. Om hunden gör rätt åtta gånger av tio, då ökar jag kriteriet. För att få ditt klick måste du nu...göra nåt snabbare, större fortare, mer intensivt. osv.

Om hunden då leter sitt klick kan jag få mer intensitet.

Ett annat sätt bara.

Man kan dela upp momentet och först lära in kontakt och glad attityd framifrån, dvs du backar och hunden följer dig. Sen lägger man in själva sidgåendet i rätt position. Det låter kanske omständigt men det funkar superbra :laugh:

Matbelöningar som man spottar till hunden uppskattas av många hundar. Men mest intensitet ger ju vanligen dragkamp om hunden tycker om det :cool:

Ja lite sa ar det faktiskt! Dock bara i detta momntet. I alla andra moment ar det full fart som galler aven om hjarnan inte alltidar pakopplad...

Om jag klickar sa tittar hon inte bort utan oronen spetsas och hon blir forvantansfull. Jag brukar gora sa att ibland far hon beloningen direkt efter klicket och ibland drojer det nagra sekunder.

Det ar kelpien vi patar om. Tollaren ar det numera bra fart pa, det ar inte dar problemet sitter med henne utan problemet med henne ar att hon ar en hard hund utan nogon vidare samarbetsvilja. Vissa saker lar hon sig direkt (tex fritt folj som alltid har varit hennes basta moment) och vissa saker lar hon sig aldrig (tex rutan). Kelpien ar ju precis som du sager valdigt formbar pa bade gott och ont!

Igar kvall provade jag lite med de tekniker som du har foreslagit och jag tyckte det blev battre faktiskt. Ska fortsatta med att variera beloningarna och bara ga nagot enstaka steg innan beloning.

Hon gillar bade mat och dragkamp sa jag brukar blanda och ge lite. Trana fot framifran har jag aldrig provat men daremot bode jag trana kontakt framifran sa det tanker jag gora mer an jag gjort tidigare!

Eller alternativ "B"

Jag klickar och belönar snabbt varje gång, men kan alltid ändra kriteriet.
Alltså vad ska hunden göra för klick. Om hunden gör rätt åtta gånger av tio, då ökar jag kriteriet. För att få ditt klick måste du nu...göra nåt snabbare, större fortare, mer intensivt. osv.

Om hunden då leter sitt klick kan jag få mer intensitet.

Ett annat sätt bara.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Givetvis måste hunden arbeta mer och hårdare för att få samma utdelning ju högre utbildad den blir. Men det gäller ju att vara lite försiktig så att man inte ställer för höga krav för tidigt, så att hunden inte blir frustrerad och inte vet vad den ska göra.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Givetvis måste hunden arbeta mer och hårdare för att få samma utdelning ju högre utbildad den blir. Men det gäller ju att vara lite försiktig så att man inte ställer för höga krav för tidigt, så att hunden inte blir frustrerad och inte vet vad den ska göra.

Sant. Därav mitt kriterie, rätt åtta gånger av tio.

Just att hon tittar bort är jättetypiskt sätt för hunden att försökar lugna dig lite. När det inte går brukar hunden göra saker lite "trögare". Jag har sett åtskilliga lydnadsövningar där hunden går som en lus på tjärsticka och föraren gapar och skuttar runt för att hunden mer "på" och det enda det resulterar i är att hunden går ännu långsammare.

Jag tror som du själv, backa och börja om. Lära bakdelkontroll tycker jag själv är en bra grej att börja med.

Dum fråga men hur ska man då göra?
Tror att jag ibland gör precis så nämligen :p

KL:

Nu har jag tranat nagra minipass med fritt folj blandat med snabba lagganden (som ar aktivitetshojande) och stanna kvar-ovningar och jag tycker att det har blivit mycket battre faktiskt.

Jag har backat i traningen och ibland belonat bara sjalva ingangen och iband efter nagot enstaka steg. Jag har ocksa varierat beloningarna med olika leksaker, godis mm. Jag tycker hennes attityd har forbattrats, sarskilt nar vi tranar inomhus. Jag tror att hon forknippar traningen utomhus med att det blir jobbigt da det ofta ar valdigt varmt och sa blir det jobbigt mycket fortare for henne.

Den storsta skillnaden ar nog att jag har andrat attityd och insett att vi maste trana mer pa grunderna innan vi fortsatter med nasta steg.

Tack alla for era tips och rad! Alla som har skrivit har verkligen hjalpt mig att fundera ut vad som gatt fel och hur jag ska jobba vidare. Fortsatt garna med fler tips om ni har nagra!

Senast ändrad:

Jag tränar i en "ruta" dvs att jag rör mig i en rutformation och hela tiden får hunden komma efter och in till min sida. Varje gång han kommer in till min sida så är det "glass och ballonger".

När jag känner att jag har hans fokus och vilja att vara med så tar jag ett steg framåt men rör mig fortfarande i en "ruta". Sedan lägger jag på ytterligare steg. Jobbar i både höger och vänstervarv, blandar med helomvändningar och läggande och att hunden måste vara lite på tårna, uppskattas enormt av den fyrbente.

Har precis backat bandet själv för även om jag fick till ett bra energiskt fritt följ så var jag inte nöjd med hans position. Han går gärna en bit ut ifrån mig och jag vill ha honom mer klistrad mot mitt ben.

Dum fråga men hur ska man då göra?
Tror att jag ibland gör precis så nämligen :p

Att lugna ner sig och ta några djupa andetag kan du komma långt med.
Annars så handlar det om att backa i sin träning och öka motivationen. Ett exempel. Hjälpte en tjej som hade sin "trettisjuttionde" rottis, elitnivå på lydnand var liksom basic. Helt plötsligt började hunden gäspa, vända bort huvudet och bli långsam i inkallningen. Hon fick tipset "att bli roligare". När vi träffades så såg hon ganska kul ut, fullproppad med godis och leksaker hängandes omkring sig så tjoade hon och hjulade sig runt apellplanen.

Vi löste det så här, först ingen träning alls på ett par dagar. Sen sele på hunden och lina. Typ 20 meter mellan matte och hund, som jag höll fast i linan. Matte gjorde en inkallning, tog fram favvoleksaken, sen vände hon sig om och började gå iväg. Inget hjulande, inget tjoande.
Hunden försökte följa efter men hade mig på släp. Jag lät hunden bogsera mig mot matte.
Efter ett tag hade hunden bestämt sig, den skulle fram, trots släpvagnen där bak. Vi lät hunden lyckas, men den fick svettas rejält för att komma fram till matte. Självklart belönades den där.
Sen var det en ganska enkel sak att släppa hunden som for som en kork mot matte. I början sket vi i ingångarna och bara jobbade på motivationen mot matte. Ingångarna tränade vi för sig. Sen var det bara att tejpa ihop ingången mot själva farten mot matte.

Så gjorde vi i alla fall.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 170
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 791
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 669
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka