Friskvård för häst

Sv: Friskvård för häst

Så mycket utevistelse som möjligt tillsammans med andra hästar
bra planerad fodring utan häftiga foderbyten
damm, fuktfri och ren stallmiljö
daglig motion i någon form om möjligt

sedan finns det mycket mer, men detta är då mina "minimum-krav" för att min häst ska hålla sig frisk :)

Ute mycket, leka med kompisar, bra foder/träning, bra hovis, ren stall och hagmiljö.

Så mycket utevistelse som möjligt tillsammans med andra hästar
bra planerad fodring utan häftiga foderbyten
damm, fuktfri och ren stallmiljö
daglig motion i någon form om möjligt

Håller med om detta, och vill tillägga 15-20 minuters framskrittning före arbete, och gärna lika mycket efter, så hästen får varva ner ordentligt. :)

God o säker hästhållning.

Vuxna hästar ska ridas så de kan äta mer o slipper skador.

God o säker hästhållning.

Vuxna hästar ska ridas så de kan äta mer o slipper skador.
:bow:
Tidig träning (inkörning vid1½ år) sedan rejält med motion och god träning av kunnig tränare, lösdrift från föl fram till så länge som det går. Gärna två år om det går. Lösdriften ska vara av mycket god kvaliet. Stor ligghall där de vågar gå in, torra fina matplatser. Analyserat hö (alltid fri tillgång), bra hovvård, nära samarbete med tillförlitlig veterinär. För tävlingshäst (värdefull som värdelös) daglig utevistelse i torr och trevlig rejäl hage med hästkompisar om det är möjligt.
gulan

Tillräcklig mängd motion på varierat underlag och varierad träning
lagom mängd utevistelse för individen med möjligheter att röra sig ordentligt
bra hygien och luft i stallet
rätt mängd foder av rätt sorter och god kvalitet, anpassat efter varje individs behov
utpassad sadel, väl sittande övrig utrustning
välutbildad och duktig hovslagare
täcke efter väderlek för att minska risk för nedkylda och spända muskler
kiropraktorbesök regelbundet (några ggr per år) för att undvika att gå med snedheter någon längre tid för både häst och ryttare (sned ryttare sitter snett på hästen, sned/låst häst belastar sig fel och det leder till andra sekundära problem)
god övrig omvårdnad med regelbundna vaccinationer och tandkoller

Detta fungerar bra för mig och mina hästar som är väldigt friska.

I korta drag försöker jag hålla mig till detta:

* Rejäla hagar med bra underlag
* Utevistelse dagligen
* Noggrann visitering dagligen
* Ta hand om småsaker direkt de upptäcks tex begynnande strålröta och småsår
* Välbalanserad foderstat
* Utpassad utrustning
* Varierad träning
* Undvika onödiga risker tex stökigt i stallet, ligga steget före hästen och se risker innan problem uppstår

:bow:
Tidig träning (inkörning vid1½ år) sedan rejält med motion och god träning av kunnig tränare, lösdrift från föl fram till så länge som det går. Gärna två år om det går. Lösdriften ska vara av mycket god kvaliet. Stor ligghall där de vågar gå in, torra fina matplatser. Analyserat hö (alltid fri tillgång), bra hovvård, nära samarbete med tillförlitlig veterinär. För tävlingshäst (värdefull som värdelös) daglig utevistelse i torr och trevlig rejäl hage med hästkompisar om det är möjligt.
gulan

Mena du att dom ska in i stall når dom börja sina träning?

Senast ändrad:

Regelbundna kontroller av utrustningen så att den sitter bra. Regelbunden visitering och massage ca en gång i veckan. Noga kontroll av foder, både hygien och foderstat. Hålla koll på hullet. Bra hovslagare.

Självklart bra hagar och en flock hästen trivs i.

Och sen även tandläkarbesök en gång om året eller oftare vid behov.

Det jag håller på som det viktigaste är RÖRELSE! Det är grundläggande för god hälsa.

Sedan givetvis fodret med. Framförallt god utfodring till unghästarna.

Tillsist ett gott öga hos ägare/hästskötare som ser och känner förändringar innan de blir skador.

Jag menar att det allra bästa är om unghästen kan gå på lösdrift under hela unghäst tiden. Fram till 3 år brukar det inte längre vara möjligt,(hingstar tex). Sen brukar också träningen bli rätt tuff och då brukar de flesta behöva komma in och äta och vila.
gulan

Mycket utevistelse med många kompisar i stor, kuperad hage
Foder av bra kvalité, både bra näringsmässigt & hygiensikt
Bra ventilation i stallet
Kunnig och erfaren hovslagare
Träna varierat

Är rätt säker på att gulan talar om aktiva travhästar och det är sällan de klarar att hålla hull och kunna vila tillräckligt på lösdrift när de börjar tränas hårt och framförallt under startperioder.

Vanliga ridhästar funkar oftast på lösdrift jämt då de inte ansträngs på samma vis, men en elitidrottare som trav och galopphästar funkar det ofta sämre för.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka