Ok.Det finns inget vettigt och opartiskt tillvägagångssätt idag. Försäkringsbolag vill ha in pengar så de är knappast opartiska.
För att utröna om en ras är frisk eller inte hänger på många olika sätt att samla fakta. Arbetande raser tex är mer olycksdrabbade vilket ger missvisande premier. Det finns jättesjuka raser som hålls vid liv högt upp i åren, tex allegiska hundar, hundar med stora mentala problem.
Vad är det som gör att försäkringsbolagen får mer pengar av att vara partiska när det kommer till vilka raser som är sjukare/friskare än andra.
Arbetande raser SKA tåla mer rent fysiskt. Det tycker iaf jag! Jag vill ha hundar som är smidiga nog och har så få sjukdomar som möjligt kopplade till rörelseapparaten för att klara det mesta som man utsätter en arbetande hund för. Jag vill också att de ska ha riktigt bra förmåga att återhämta sig.
Jag tycker att det bör hållas på en nivå där det kompenserar och därmed matchar de påfrestningarna som de utsätts för.
Ja, det gäller ju dagens/västvärldens hundhållning överlag att vi kan hålla dem levande länge även om de har åkommor eller sjukdomar. Men det syns ju på veterinärbesöken ändå. Allergiutredningar, mag/tarm-utredningar, utredningar för autoimmuna sjukdomar, op patella mm kostar mycket pengar.