Sv: Frisk krubbitare?
Jag tänkte på pronutrin men skrev protexin.
PL
Jag tänkte på pronutrin men skrev protexin.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TantEster skrev:Förstår i ärlighetens namn inte vad du menar.
Att rätta till brister i hästens miljö, t ex genom att öka grovfodergivan till en mer fysiologisk sådan, är inte direkt detsamma som att använda krubbitarrem - ett verktyg som bara förhindrar hästen att utöva sitt beteende.
Med en korrekt utfodring och en så stressfri miljö som möjligt försvinner hästen "behov" av att krubbita, den får utlopp för sitt naturliga beteende och eventuella magsår spontanläker över tiden. Om du sedan utsätter hästen för stress igen så kommer förstås problemet tillbaka, men inte strävar du väl efter att kunna hålla hästen i en miljö som stressar den?
Visst kan du behandla med Pronutrin, Protexin eller GastroGard - detta ger en tillfällig förbättring, men utan att ta bort grundorsaken kommer problemen ändå att återkomma. Du kan inte bota ett magsår utan att ta bort orsaken - vilken (hos häst) nästan uteslutande är en felaktig utfodring. (Samma sak som hos folk - ett stressrelaterat magsår kan visserligen läka ut under pågående antacidbehandling, men lär återkomma efter behandlingen om patienten fortfarande upplever samma stress (stress är inte bara en psykologisk term utan ett faktiskt skeende i kroppen).
Jag anser att krubbitningen mer ska ses som ett symptom på stress än som en beteendestörning. Naturligtvis ska man försöka åtgärda problemet (brukar själv vilja ha gastroskopi utförd på dessa hästar för att kunna utvärdera behovet av en omeprazol-behandling (Protexin - !? Vetenskapliga studier har inte kunnat visa på att preparatet skulle ha någon effekt, detta till trots är det många som verkar ha goda erfarenheter av det), därefter noggrann genomgång av foderstat, utfordringsrutiner etc men djurägaren).