Frisk krubbitare?

Sv: Frisk krubbitare?

Förstår i ärlighetens namn inte vad du menar.

Att rätta till brister i hästens miljö, t ex genom att öka grovfodergivan till en mer fysiologisk sådan, är inte direkt detsamma som att använda krubbitarrem - ett verktyg som bara förhindrar hästen att utöva sitt beteende.

Med en korrekt utfodring och en så stressfri miljö som möjligt försvinner hästen "behov" av att krubbita, den får utlopp för sitt naturliga beteende och eventuella magsår spontanläker över tiden. Om du sedan utsätter hästen för stress igen så kommer förstås problemet tillbaka, men inte strävar du väl efter att kunna hålla hästen i en miljö som stressar den?

Visst kan du behandla med Pronutrin, Protexin eller GastroGard - detta ger en tillfällig förbättring, men utan att ta bort grundorsaken kommer problemen ändå att återkomma. Du kan inte bota ett magsår utan att ta bort orsaken - vilken (hos häst) nästan uteslutande är en felaktig utfodring. (Samma sak som hos folk - ett stressrelaterat magsår kan visserligen läka ut under pågående antacidbehandling, men lär återkomma efter behandlingen om patienten fortfarande upplever samma stress (stress är inte bara en psykologisk term utan ett faktiskt skeende i kroppen).

Jag anser att krubbitningen mer ska ses som ett symptom på stress än som en beteendestörning. Naturligtvis ska man försöka åtgärda problemet (brukar själv vilja ha gastroskopi utförd på dessa hästar för att kunna utvärdera behovet av en omeprazol-behandling (Protexin - !? Vetenskapliga studier har inte kunnat visa på att preparatet skulle ha någon effekt, detta till trots är det många som verkar ha goda erfarenheter av det), därefter noggrann genomgång av foderstat, utfordringsrutiner etc men djurägaren).

Sv: Frisk krubbitare?

TantEster skrev:
Förstår i ärlighetens namn inte vad du menar.

Att rätta till brister i hästens miljö, t ex genom att öka grovfodergivan till en mer fysiologisk sådan, är inte direkt detsamma som att använda krubbitarrem - ett verktyg som bara förhindrar hästen att utöva sitt beteende.

Med en korrekt utfodring och en så stressfri miljö som möjligt försvinner hästen "behov" av att krubbita, den får utlopp för sitt naturliga beteende och eventuella magsår spontanläker över tiden. Om du sedan utsätter hästen för stress igen så kommer förstås problemet tillbaka, men inte strävar du väl efter att kunna hålla hästen i en miljö som stressar den?

Visst kan du behandla med Pronutrin, Protexin eller GastroGard - detta ger en tillfällig förbättring, men utan att ta bort grundorsaken kommer problemen ändå att återkomma. Du kan inte bota ett magsår utan att ta bort orsaken - vilken (hos häst) nästan uteslutande är en felaktig utfodring. (Samma sak som hos folk - ett stressrelaterat magsår kan visserligen läka ut under pågående antacidbehandling, men lär återkomma efter behandlingen om patienten fortfarande upplever samma stress (stress är inte bara en psykologisk term utan ett faktiskt skeende i kroppen).

Jag anser att krubbitningen mer ska ses som ett symptom på stress än som en beteendestörning. Naturligtvis ska man försöka åtgärda problemet (brukar själv vilja ha gastroskopi utförd på dessa hästar för att kunna utvärdera behovet av en omeprazol-behandling (Protexin - !? Vetenskapliga studier har inte kunnat visa på att preparatet skulle ha någon effekt, detta till trots är det många som verkar ha goda erfarenheter av det), därefter noggrann genomgång av foderstat, utfordringsrutiner etc men djurägaren).

Men det är ju precis det som det inte gör (förutsatt att krubbitningen orsakas av magsår. Det finns säkert flertal anledningar till att en häst krubbiter och det är de fallen som detta medlet kanske kan hjälpa så att hästen blir frisk på riktigt). Sjävläker alltså. Även om du fixar till miljön så börjar hästen att krubbita om du tar in den vid tex veterinärbehandling. Och visst en av grundorsakerna kan vara felaktig fodring och stress men även om du ordnar de här sakerna så slutar hästen inte att krubbita ändå utan grundorsaken i detta stadiet är själva magsåret. Detta lindras av att hästen får mycket mat.

Så för att läka ut magsåret (om det nu är magsår det kan vara någon annan magåkomma) används detta medel men sedan för att se till att åkomman inte kommer tillbaka så måste man ändra felaktiga rutiner.

Håller med dig om att krubbitning säkert är en symptom på felaktig hästhållning (fast jag vet en häst som började krubbita efter en kraftig antibiotika behandling) men i många fall så räcker det inte med att ändra förhållandena utan hästen fortsätter att krubbita om den tex av misstag inte får något hö. I mitt fall så har denna hästen slutat krubbita helt vare sig den får hö eller inte.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama