Frisk krubbitare?

Sv: Frisk krubbitare?

kenneth skrev:
Det finns alla varianter på orsaker till krubbitning. Kvarstår gör dock det faktum att det är en kronisk åkomma, dvs det går inte över. Var noga med att inte köpa en krubbitarhäst. Till den som sa att det inte kan orsaka kolik kan jag bara säga att då är min erfarenhet den motsatta, tyvärr så kan den det.

Ja man trodde det "förr i tiden" men nu så har man genom forskning konstaterat att det är tvärt om. Dvs att hästar med magproblem krubbiter (=kolik) inte att krubbitningen orsakar kolik. Fast om man har en häst som krubbiter och den ofta får kolik (inte helt ovanligt) så är det ju lätt att tro att koliken orsakas av krubbitningen. Det gjorde jag också förut innan jag läste en rapport om krubbitning. Den länken fanns förut i en annan tråd som tog upp just krubbitning. Det var kanske 6 månader sedan. Mitt mine är lite teflonbehandlat (inget fastnar :D ) men det kanske är någon annan som minns den länken.

Mvh

Tora

95johsv skrev:
Läste det du kopierade och gick även in på hemsidan.

Jag tror dock att det finns olika anledningar till en häst luftsnappar eller krubbiter. I min hästs fall vet jag inte om det är ont i magen som gör att han snappar men jag tror det. I andra fall kan en uttråkad häst hitta på det för att något ska hända och då ev få problem med magen.

Dock i min hästs fall hör jag skillnad på när han släpper ut luften igen och när han sväljer ner den. För han sväljer ner luft. Det syns och hörs... Det märks stor skillnad på hur magen låter när han snappar och inte. Samt när han snappar och sväljer eller inte...

Så det finns nog inte något som säger att så här är det alltid men iallafall jag provar envist vidare! Dock är all information välkommen så man inte snöar in sig! :D

Vad kul att du kul att du hittade deras hemsida. Det finns säkert en hel del olika orsaker att hästen krubbiter/snappar men detta är första gången under mina 20 hästår som jag har varit med om att en häst verkligen blir FRISK från sin olat och jag tycker det är helt fantastiskt. Tänkte att det kanske kan hjälpa någon annan. För det finns ju en hel del krubbitare i världen. Många får ju en jättebra behandling med mycket grovfoder, lösdrift m.m men hästarna är fortfarande inte friska utan grundorsaken finns forfarande kvar. I detta fallet verkar det som om det faktiskt var magen som spökade. Kanske har hästen en gång i tiden fått någon form av magsår i samband med stress (obs amatörfunderingar) och fast det som har orsakat stressen är borta så har inte magen blivit bra utan han har helt enkelt fortsatt att krubbita för att det lättade på obehaget från magen. Men nu så är det borta och hästen är helt enkelt frisk. Tyvärr vet jag inte om det håller i sig. Har starka misstankar om att det inte kommer att göra det då han får alldelles på tok för lite hö men vad skall man göra det är inte min häst och det är få gånger det går att prata med hästägare (jag är inte alls svår att prata med :D).

Mvh

Tora

Jag har sett krubbitare bli bättre i rätt miljö. Hästar som åtminstone krubbet kraftigt när de kom till stallet för att en tid senare i princip sluta krubbita när miljön kring den blev bättre. Men det är bara en enda häst, annars tycker jag att ägarna oftast försöker "allt" utan att det blir bättre.

Min häst var krubbitare (nu finns hon inte längre) men det går inte att bota.

Hon bet mer när hon gick ute dygnet runt på gräsbete och bet minst när hon stod inne dygnet runt på boxvila. Då hade hon rem och när hon hade rem bet hon i princip aldrig. Hon blev bara värre om man lät henne hållas, då stod hon hela tiden.

Jag tycker att du resonerar felaktigt när du säger att lösdrift och stora mängder grovfoder bara "maskerar" symptomen. Eftersom senare studier har visat att flertalet av de hästar som krubbiter även har utvecklade magsår bör man nog tänka om ifråga vad som är hönan och ägget. Både magsår och krubbitning är stress-symptom, dvs hästen trivs inte med något i sin omgivning. Den största streeefaktorn för dagens hästar är ofysiologisk hästhållning där rörelse- och tuggbehov inte tillgodoses. Låt den drabbade hästen leva ett så naturligt liv som möjligt, och problemen försvinner - stalla in den 16-20 timmar per dygn med otillräcklig grovfodergiva och stressen - och därmed symptom i form av krubbitning - återkommer.

Krubbitning är ett sätt för hästen att bete sig i en situation som fysiskt eller psykiskt stressar den. Du ska inte sträva efter att "bota" krubbitningen utan ta bort stressen.

Håller helt med. Har träffat flera veterinärer som fått hästar att sluta krubbita genom omeprazolbehandling. Men den effekten blir förståss bara tillfällig om man inte fixar utfodring o miljö.
PL

Narcissa__Malfoy skrev:
Vilken av dina hästar krubbiter?
Mitt fullblod krubbiter när man är i stallet och när hon får mat. Så här hjälper det inte med mer hö eftersom hon biter mer då.

Kan krubbitning även vara ett sätt att få uppmärksamhet?

Det är Hille som gör det.

TantEster skrev:
Jag tycker att du resonerar felaktigt när du säger att lösdrift och stora mängder grovfoder bara "maskerar" symptomen. Eftersom senare studier har visat att flertalet av de hästar som krubbiter även har utvecklade magsår bör man nog tänka om ifråga vad som är hönan och ägget. Både magsår och krubbitning är stress-symptom, dvs hästen trivs inte med något i sin omgivning. Den största streeefaktorn för dagens hästar är ofysiologisk hästhållning där rörelse- och tuggbehov inte tillgodoses. Låt den drabbade hästen leva ett så naturligt liv som möjligt, och problemen försvinner - stalla in den 16-20 timmar per dygn med otillräcklig grovfodergiva och stressen - och därmed symptom i form av krubbitning - återkommer.

Krubbitning är ett sätt för hästen att bete sig i en situation som fysiskt eller psykiskt stressar den. Du ska inte sträva efter att "bota" krubbitningen utan ta bort stressen.

Varför skulle man inte kunna sträva efter att bota en krubbitare? Om man förbättrar miljön (vad man nu än hittar på stora grovfodergivor, lösdrift m.m) och hästen fortfarande fortsätter att krubbita så fort den tex kommer in eller som i de flesta fall forstätter att krubbita ute på lösdriften (bara det att ägaren inte ser det på samma sätt som när hästen står i box och man ser den mer) så betyder det att det finns något mer än bara stressen eller vad det nu än är som orsakar krubbitning och det var till de här personerna som jag vände mig till med lite hopp. Att det kanske kan finnas något som verkligen kan hjälpa vissa att verkligen ta bort problemet.

Sen om du sätter på en rem eller ger hästen hö eller släpper den på lösdrift så "slutar" den att krubbita. Tar du bort lösdriften eller höt eller remmen så börjar krubbitningen med en gång. Alltså har alla dessa bara dölj krubbitningen och inte botat den. Krubbitningen ligger kvar i botten så att säga. Vet inte riktigt hur jag skall förklara mer tydligt. Vad jag undrade var om någon hade botat sin krubbitar häst så att den fungerade precis som en "vanlig" häst.

Och som sagt hela inlägget var meningen att kanske ge några som provat allt men där hästen fortfarande inte riktigt slutat en möjlighet att i alla fall prova något som i alla fall har fungerat på en häst.

Måste säga bara att i produktbladet så stod det att det ibland inte räckte med en behandling utan man ibland var tvungen att upprepa med längre/kortare intervaller då vissa magåkommor inte går att bota permanent (detta var även om man ändrat stallrutinerna till det bättre).

Mvh

Tora

peter_lundin skrev:
Håller helt med. Har träffat flera veterinärer som fått hästar att sluta krubbita genom omeprazolbehandling. Men den effekten blir förståss bara tillfällig om man inte fixar utfodring o miljö.
PL

Nyfiken!!

Vad är omeprazolbehandling?

Fast här kan man väl säga att det hästen har blivit botat men att om man vill behålla själva effekten så måste man ordna det andra. Kan tänka mig att det preparatet jag har erfarenheter av fungerar på samma sätt. Dvs att det läker ut på något sätt det som nu är fel men att det som är fel kan/kommer tillbaka om man forsätter med fel grundförutsättningar (miljö, foder m.m)

Mvh

Tora

Magsårsmedicin, finns som Losec, Gastrogard o Omeprazol.
Kan vara så att man behöver fixa ev magsår för att miljöåtgärderna skall hjälpa.
Angående magsår-kolik så finns det en undersökning som säger att hästen inte sväljer ner luft men den visar vad jag förstår inte direkt att krubbitning inte kan ge kolik. Har själv haft en krubbitarhäst som fick kolikkänningar så fort han var utan rem.
PL

Om det nu är så att magen orsakar krubbitningen så kan man undra varför hästen omedelbart får ont i magen så fort han kommer in i boxen, eller ute i hagen när det inte finns gräs. Det har kanske startat så men konsekvensen av magontet har iså fall blivit kronisk beteendestörning. Men finns det bot så är det ju underbart även om jag tyvärr är skeptisk.

Att obehaget kommer när magsäcken blir tom är väl ganska naturligt.
Sen tror inte jag att magsår alltid är inblandat.
PL

peter_lundin skrev:
Magsårsmedicin, finns som Losec, Gastrogard o Omeprazol.
Kan vara så att man behöver fixa ev magsår för att miljöåtgärderna skall hjälpa.
Angående magsår-kolik så finns det en undersökning som säger att hästen inte sväljer ner luft men den visar vad jag förstår inte direkt att krubbitning inte kan ge kolik. Har själv haft en krubbitarhäst som fick kolikkänningar så fort han var utan rem.
PL

Då förstår jag.

Men då fungerar nog det här meddlet säkert på snarlikt sätt då det också är mot magsår.
Finns säkert många fler anledningar till krubbitning. Det är bara det att detta är första gången som jag någonsin sett en häst överhuvudtaget bli frisk (även om det skulle vara för en begränsad tid) och jag tycker det är helt fantastiskt och vill gärna dela med mig av erfarenheten. Det kanske kan hjälpa någon annan också.

Mvh

Tora

Nog tycker jag att du vågar skriva ut namnet på produkten precis som jag utan tvekan skrev ut läkemedelsnamnen. PMa mig annars. P*x*n?
PL

Kommer inte riktigt i håg. Jag snodde bara infobladet från en förbrukad hink. Brukar inte prata så mycket med hästägarna då vi brukar vara i stallet på helt olika tider. Skall kolla när jag kommer hem (är på jobbet nu) men tror att det kan heta så eller något liknande. Har du några erfarenheter av medlet i fråga?

Mvh

Tora

Knapplån....

Finns det några receptfria magmedel som man kan köpa? Tänkte testa det på min krubbitare...

Min ponny är krubbitare. Hon började bita redan som unghäst. Den förklaring jag fått är att hon började med det eftersom hon blev misskött som föl&unghäst. Hon blev lämnad helt själv i en liten hage utan någon kontakt till vare sig andra djur eller människor.

Hon blev sedan köpt av en ridskola där hon också blev misskött eflersom hon kastade av barn till höger och vänster, ingen ville veta av henne.

Jag tror att det är därför hon började, det blev som en trygghet för henne eller vad man ska säga. När jag fick hem henne till mig hade hon varit hos ytterligare två ägare, som visserligen hade tagit väl hand om henne men kanske inte haft så mycket tid.
När vi köpte henne bodde jag praktiskt taget i stallet och efter ett tag bet hon mindre och mindre. Det har dock aldrig gått över helt, hon biter helst då hon fodras och jag tror inte att det går att bota.

Om det är protexin så har jag ingen egen erfarenhet men det finns många som tycker det är bra. Det finns ingen hållbar dokumentation för någon effekt vilket däremot omeprazol har. Omeprazol blir däremot ruskigt dyrt pga att hästar kräver mångdubbelt högre dos per kg än människor. Dagsdosen för en häst motsvarar 100 dagars förbrukning till människa.
PL

Narcissa__Malfoy skrev:
Knapplån....

Finns det några receptfria magmedel som man kan köpa? Tänkte testa det på min krubbitare...

Det här medlet är receptfritt (tror jag) men det är bara veterinärer som är återförsäljare.

Mvh

Tora

protexin, colicur (vet inte hur det stavas, colikur kanske?)

fast jag har ju oxå en jalmoodare, å hon blev inte bättre på protexin...

det verkar bara va å bita ihop... sysselsätta... fast min biter mkt när hon vill ha uppmärksamhet...
idag försökte hon ta stöd i min ARM... tack för den lixom....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama