Frisk krubbitare?

Tora

Trådstartare
Är det någon som har lyckats att få sin krubbitare helt symptomfri? Nu tänker jag inte på att man har den ute på lösdrift eller ger den 20 kg hö för att den inte skall bita utan jag tänker på att man verkligen botat den från krubbitandet. Inte bara att man lyckats dölja krubbitandet utan att den har blivit som vilken "normal" häst som helst?

Mvh

Tora

Sv: Frisk krubbitare?

Jag kan helt ärligt säga att jag har aldrig under mina 45 år som hästmänniska varit med om att en häst slutat krubbita, tyvärr. Man kan ju sätta hästen i en annan miljö eller använda rem, men så fort han får tillfälle så är han tillbaka till sitt tvångsbeteende.

Varför räknas inte lösdrift som ett sätt att bota krubbitare?!! :confused:
Dessa beteenden uppkommer eftersom hästen inte trivs i sin miljö, är då miljöombyte endast ett sätt att "dölja" ovanan?!
Har sett flera exempel på hästar som krubbitit, vandrat o luftsnappat innan de fått större områden att röra sig på samt mer stimulerande miljö. Lösdrift är i många fall den bästa lösningen ur HÄSTENS synvinkel...

Min häst är luftsnappare. Han snappar när något gör ont. Sedan snappar han efteråt om man inte bryter vanan.

Jag bryter vanan mha magtarm medel och rem. Efter kuren med magtarm är slut så tar jag av remmen och då snappar han inte längre. Sedan gör han inte det förrän han gör illa sig igen...

Det blir ju tyvärr en ond cirkel, luften som han drar ner gör att magen mår sämre och då mår han sämre och snappar mer... Det gäller och bryta den så snart som möjligt.

Vet inte om min häst är undantaget som bekräftar regelen eller om fler är så.

Mellan perioderna med luftsnappningen är han som vilken häst som hellst.

Lavircona02 skrev:
Varför räknas inte lösdrift som ett sätt att bota krubbitare?!!

Om man börjar smörja on boxen o metallbeklä den har man ju inte botat hästen, gör något åt orsaken istället! Lösdrift o en massa hö är väl den bästa lösningen? I)nte konstigt att hästar börjar krubbita när dom äter upp maten på 20 min o står i en liten box 16 timmar i sträck

Därför att ovanan finns kvar i botten den har inte försvunnit. Sen är det så att många hästar på lösdrift fortfarande krubbiter man ser det bara inte eftersom man inte ser det på samma sätt som när hästen står i boxen. Därför ser jag lösdrift som att man döljer symptomen på samma sätt som när man sätter på en krubbitarrem. Sen är ju lösdriften för hästen det klart bästa sättet att dölja symptomen på.

Vad jag menar med frisk det är att om man tar bort lösdriften/höt/krubbitarremmen och ställer hästen i en vanlig box en längre tid (tex på grund av veterinärbehandling) så börjar inte hästen krubbita utan den står där och hänger som vilken "vanlig frisk" häst som helst.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Det där med magtarm var mycket intressant. Där tycker jag att man kan säga att du har botat själva snappandet även om det bara är för en tid eftersom du inte behöver göra något speciellt för att den inte skall snappa. Kan det vara så att veterinären (smärtan) är någon form av stressutlösare som gör att hästen får ont i magen och därför snappar för att det släpper obalansen i magen (obs amatörfunderingar)?

Mvh

Tora

Jag vet inte så mycket ännu. Upptäckte detta i vintras.

Han snappade inte luft under hösten vintern. Sedan fick han ont i ryggen tillfälligt och det upptäckte jag tidigt tack vare att han började snappa. Lyckades inte få honom att sluta hur jag än gjorde med hantering och box etc... Senare blev han lite dålig i magen och därför gav jag honom mag/tarm. Under den tiden var jag också stenhård med remmen. Han kan dock snappa trots remmen men jag körde ett test för att se om den hjälpte på lång sikt.. Efter ett tag slutade han snappa. Jag slutade använda remmen. Han åter vände inte till snappningen. Trodde då det var remmen :)

Sedan hade han ont i ett bakben, började snappa igen. Denna gången var det rem på och då hjälpte det inte... Fast jag hade remmen på under en längre tid än förra gången.

Gav en omgång mag/tarm eftersom det var med förra gången han slutade, och jo visst! Denna gången gick det över fortare eftersom han inte hann och snappa utan rem.

Nu har han börjat igen, pga fånget. Rem på och fånget hade blivit mycket bättre och nu har jag precis börjat att ge honom (första dagen igår) av magtarm igen. Så jag hoppas på samma resultat igen.

Ger nu linfröolja också så jag hoppas att det kanske ska hjälpa magen, så att han inte börjar snappa så lätt... Beroende på höt i vinter så tänkte jag de ett par dl mash också, det ska ju hjälpa hästar med magproblem.

Kan vara så som du skriver. Detta är helt ovetenskapligt... Men jag funderar och funderar och jag provar en sak i taget. Förhoppningsvis kommer jag på nått så att vi kommer tillrätta med problemet. Det är ju smärta som utlöser snappningen, som sedan går över till en vana. Men det kan ju också vara så att smärta utlöser snappningen, och som då ger ännu mer smärta och då mer snappning... Eller så är det någon kombination... Eller nått helt annat?

Har du en häst som krubbiter?

Kan ju vara så i ditt fall att smärtan ger stress som i sin tur påverkar hästens mage och däravkommer snappningen när hästen har ont i magen. Om du ger mag och tarm återställs magen igen och värken försvinner och snappningen också.
Hm, fång som du säger.. då är ju magen garanterat i olag och mag och tarm(el dyl) är ett måste för att få igång magen igen vill jag påstå. Även om han nu inte skulle sluta snappa för den saken skull.
/T

Jo det kan vara så. Önskar att man kunde mer. Skulle ha blivit vet som jag tänkte :D

Ger magtarm nu och linfröolja. Kör även en kur loppfrö... Hoppas att det ska hjälpa magen att komma tillrätta...

Har någon fler ideer är jag idel öra!

Nej jag äger ingen krubbitare däremot så står det en i stallet.

Kanske lika bra att berätta hela historien:
För ca 1,5 år sedan så flyttade det en krubbitare till stallet (helt okej för mig jag tror inte att det "smittar"). Hästen var en gammal inbiten krubbitare. Hade han inte remmen på sig så stog han och försökte krubbita även när han stod uppbunden på gången. Han behövde alltså inte ens ta stöd på något för att krubbita. Då han även stod och höll på i hagen så hade han rem så gott som 24 timmar om dygnet.

I juni månad så fick han ett kolikanfall. Veterinären kom och dagen därpå så var han sitt gammla jag igen. Men så fick ägaren ett medel från veterinären. Det är inga "piller" som man får utskrivet men det är tydligen bara veterinärer som är återförsäljare till detta.

Hästen fick det i två - tre veckor (vet inte så nogrant då det ej är min häst). För några dagar sedan så upptäckte ägaren att krubbitarremmen hade skavt och tog av den. Då till allas förvåning så hade han slutat att krubbita. Den hästen som stod och krubbet så ofta han bara kunde hade slutat att bita helt. Nu har han varit "bitfri" i 4 dagar. Skall bli intressant att se om det håller i sig. Hade han varit min häst så hade han fått bra mycket mer grovfoder än han får nu.

Han har dock gått i stor gräshage ca14 timmar per dag i ca två månader. Detta gjorde han dock hela förra sommaren också och då slutade han inte att bita. Utan det verkar som om pulvret i samband med mycket grovfoder verkligen har gjort honom "frisk". Det är inget annat som ändrats och de senaste tre dagarna har han gått i grushage för att gräshagarna ej skall bli helt söndertrampande.

Detta är första gången under mina 20 hästår som jag sett en krubbitare verkligen bli botad och tycker det är helt fantastiskt. Dessutom så verkar det som om denna krubbitningen kom från en störning i magen vilket i så fall stödjer en hel del nya rön som kommit fram de senaste åren. Detta är dock bara en häst och jag var nyfiken på om det är någon mer som har lyckats "bota" sin krubbitare och det verkar ju som om du är lite inne på samma spår.

Om du vill så kan du jag PM:a dig namnet på produkten. Dock är den ganska dyr. Tror det var ca 1300:- för två burkar räcker ca 2-4 veckor beroende på hur stor och tung hästen är.

Mvh

Tora

För 6 år sedan hade jag häst i samma stall som en annan tjej,hon ägde ett fullblod som då var 5 år gammal.Han var krubbitare och han var dessutom ledarhäst, det hela slutade med att han krubbet nästintill JÄMT och ständigt och de andra stod och höll honom 'sällskap' (de krubbet dock ej) och ingen av dem betade så de började magra av :eek: Gick de ifrån honom blev han hel knäpp o börja jaga/bitas/sparkas :crazy:
Nu idag körde jag förbi en hage där han gick i och ja han krubbet än och han var dessutom mager.Hästen i fråga kunde blivit bättre om ägaren hade ansträngt sig för att få honom sysselsatt.

Pma mig!!!! Vill veta...

Jo det känns jo onekligen som vi är på samma spår. Hoppas att detta håller i sig.

Jag ger just nu min häst så mycket hö han orkar peta i sig. Han lämnar...

Mycket grovfoder tror jag är en bra början.

Jag hittade detta på nätet:

Olika beteendestörningar
De vanligaste beteendestörningarna är krubbitning, luftsnappning, vävning (hästen gungar fram och tillbaka mellan frambenen) och så kallad ”bow-walking” (även kallat vandring).

Beteendestörningar är hästens sätt att ta itu med sina missförhållanden. Tyvärr kan t ex vävning och box-walking vara skadligt för hästen då det sliter på leder etc.

Krubbitning sägs ofta orsaka kolik, vilket är felaktigt. Det har nämligen bevisats att den luft hästen ”sväljer” vänder i halsen och således aldrig når magtrakten och kan vålla besvär. Det verkar snarare vara så att det är hästar med magstörningar (av olika orsaker, t ex utfodring, medfött) som blir krubbitare, och inte tvärtom. Obehagligheterna från magen gör att de börjar bita.

Därför anser man idag att det är fel att hindra hästen från att bita med olika typer av ”krubbitarremmar”, den har ju hittat ett sätt att hantera sitt obehag. Man kan rentav gummera de kanter hästen tar stöd emot, för att motverka ökat slitage på framtänderna.
(källa: Anna Nordins hemsida www.busfro.nu)

Nej det tror jag inte, det enda stället min häst inte krubbiter på är när han är ute på tävlingar trots att han då står i boxen i stort sett hela helgen.
På tävlingarna är det enda stället som han inte känner sig rastlös tror jag.

Äger inte själv en häst som är krubbitare men har en i stallet.
Den hästen går nu på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Visst är hans krubbitande mindre nu än när han stod i box men helt försvinner det nog aldrig. Nu på sommaren kan man ibland se honom stå och krubbita på staket eller träd. Det verkar på honom som om det förvärras när han blir stressad ex när han blir själv i hage eller stall, när han kommer hem efter att ha varit på träningar/kurser i nya miljöer, när nya hästar kommer eller när gamla hästkompisar flyttar.

Läste det du kopierade och gick även in på hemsidan.

Jag tror dock att det finns olika anledningar till en häst luftsnappar eller krubbiter. I min hästs fall vet jag inte om det är ont i magen som gör att han snappar men jag tror det. I andra fall kan en uttråkad häst hitta på det för att något ska hända och då ev få problem med magen.

Dock i min hästs fall hör jag skillnad på när han släpper ut luften igen och när han sväljer ner den. För han sväljer ner luft. Det syns och hörs... Det märks stor skillnad på hur magen låter när han snappar och inte. Samt när han snappar och sväljer eller inte...

Så det finns nog inte något som säger att så här är det alltid men iallafall jag provar envist vidare! Dock är all information välkommen så man inte snöar in sig! :D

Vilken av dina hästar krubbiter?
Mitt fullblod krubbiter när man är i stallet och när hon får mat. Så här hjälper det inte med mer hö eftersom hon biter mer då.

Kan krubbitning även vara ett sätt att få uppmärksamhet?

Det finns alla varianter på orsaker till krubbitning. Kvarstår gör dock det faktum att det är en kronisk åkomma, dvs det går inte över. Var noga med att inte köpa en krubbitarhäst. Till den som sa att det inte kan orsaka kolik kan jag bara säga att då är min erfarenhet den motsatta, tyvärr så kan den det.

Jag köpte min precis och jag visste att hon var krubbitare men jag kände inte att det var något större problem. Har haft en krubbitare innan och hon fick inte heller några problem av det.

Men hon står aldrig och biter när man kommer till stallet. Bara när man är där.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama