Sv: Frisk krubbitare?
Jag vet inte så mycket ännu. Upptäckte detta i vintras.
Han snappade inte luft under hösten vintern. Sedan fick han ont i ryggen tillfälligt och det upptäckte jag tidigt tack vare att han började snappa. Lyckades inte få honom att sluta hur jag än gjorde med hantering och box etc... Senare blev han lite dålig i magen och därför gav jag honom mag/tarm. Under den tiden var jag också stenhård med remmen. Han kan dock snappa trots remmen men jag körde ett test för att se om den hjälpte på lång sikt.. Efter ett tag slutade han snappa. Jag slutade använda remmen. Han åter vände inte till snappningen. Trodde då det var remmen
Sedan hade han ont i ett bakben, började snappa igen. Denna gången var det rem på och då hjälpte det inte... Fast jag hade remmen på under en längre tid än förra gången.
Gav en omgång mag/tarm eftersom det var med förra gången han slutade, och jo visst! Denna gången gick det över fortare eftersom han inte hann och snappa utan rem.
Nu har han börjat igen, pga fånget. Rem på och fånget hade blivit mycket bättre och nu har jag precis börjat att ge honom (första dagen igår) av magtarm igen. Så jag hoppas på samma resultat igen.
Ger nu linfröolja också så jag hoppas att det kanske ska hjälpa magen, så att han inte börjar snappa så lätt... Beroende på höt i vinter så tänkte jag de ett par dl mash också, det ska ju hjälpa hästar med magproblem.
Kan vara så som du skriver. Detta är helt ovetenskapligt... Men jag funderar och funderar och jag provar en sak i taget. Förhoppningsvis kommer jag på nått så att vi kommer tillrätta med problemet. Det är ju smärta som utlöser snappningen, som sedan går över till en vana. Men det kan ju också vara så att smärta utlöser snappningen, och som då ger ännu mer smärta och då mer snappning... Eller så är det någon kombination... Eller nått helt annat?
Har du en häst som krubbiter?