Friserhingstar?!

nexxa

Trådstartare
Vi är inne på att köpa ett frisersto men har förstått att det inte går att få fatt i godkänd friserhingst i Sverige?
Kan man få en godkänd friserhingst i Sverige, och i såfall varför har det hitintills inte funnits någon? :confused:

Tillägg: Menade att ha till betäckning för vårt sto!

Sv: Friserhingstar?!

spara du pengarna är mitt råd..

Det finsn 2 stamböcker,holländska moderstamboken o tyska.

De "äkta" finns att få tag på i holländska,och d få rman ta in sperma helt enkelt då vi ej ahr ngn godkänd häri sverige.

Av de tyska,inte mindre bra eller äkta,så finns det två riktigt bra hingstar,ffa en yngre,som står i sverige.pga eu kan du sedan välja att flytta över hästen i den holländska stamboken,men dte hamnar-förmodligen-då i en "sidobok"som inet är lika fin.

handeln r ju numer asläppt fri på hingstar o det finsn allehanda skit därute,och du kanlätt råka ut för tat betala mycket för en häst som visar sig vara värd ingenting i aveln eller tominte har papper.

Det är en djungel att kolla allt detta o de är förhållandevis dyra också,och stona har tyvärr i alltfö rhög procent problem med födslarna,och eftersomd et är en "skyddad"ras som avlar på färg o som varit utrotningshotad inet mindre än 3!! ggr så är också inaveln ett problem rent hälsomässigt.

en friser är inet bekvämtatt rid anär den fåt igång baken,och bar aatt registrea den kostar någonstans runt 1500-2000 kr(minns inte).

De med kvalitet är milt sagt skitdyra,och kommer så att vara.

Är du seriöst intresserad trots allt o tror du har råd(du kan väl spara pengarna till din andra dröm istället!?) så tar det minst ett år för dig att sätta dig in i hur aveln fungerar,titta på lämöpliga hästar osv.

nu ar vi ju tur som har folksom är insatta i dtet apå buke,det är bara att läs agamla friesertrådar,men jag avråder,tycker du verkar ha nog som det är...

dom förekommer i annan färg, (fux finns) men är sällsynt och dom blir inte godkända. Frieser får inte heller ha vita tecken, men det förekommer också. Dom blir dock heller inte godkända.

Vad är det för sto du funderar på o köpa? Vad har den för stam?
som sagt, det finns godkända frieserhingstar i sverige, men dom är i den tyska stamboken.

Ngn holländsk godkänd finns det inte i sverige.
(väldigt hårda krav för o bli godkänd)

står ett trevligt frieserstå nära min frieserhingst.
stoet verkar väldigt trevlig. Annars har jag bara träffat på hingstar.

jag gillar ju frieser, så jag säger köp! (om det är en bra individ)

Senast ändrad av en moderator:

Har en vän nere i Skövde trakten som föder upp Frieser och reggar dem i den " riktiga" stamboken. Hon har betäckt med importsperma. Svindyrt i mina öron. Alt är att hon har köpt ston i Holland och lämnat dem för betäckning där innan hon tar hem dem till Sverige. Hon åker dessutom ner dit och kollar runt på hingstarna innan hon betäcker stona här uppe.

Det där snacket om äkta och oäkta är bara fel och uttalas av de från den Holländska boken som ofta är (inget mot de här i forumet såklart utan vad jag hör tutanför) är anti-allt som inte har med den boken att göra. Jag är i Tyska stamboken och vi strävar för att bevara den gamla friesern väldigt mycket. :D Hur som hur till er fråga. :D

Nu finns det runt 3 godkända hingstar i Sverige plus några som är på bruksprov i Tyskland. :)

Det där snacket om äkta och oäkta är bara fel och uttalas av de från den Holländska boken som ofta är (inget mot de här i forumet såklart utan vad jag hör tutanför) är anti-allt som inte har med den boken att göra. Jag är i Tyska stamboken och vi strävar för att bevara den gamla friesern väldigt mycket. :D Hur som hur till er fråga. :D

Nu finns det runt 3 godkända hingstar i Sverige plus några som är på bruksprov i Tyskland. :)

Med tanke på att rasen inte är tysk utan holländsk så är det konstigt att den tyska stamboken skulle vara "äkta".

Jag tror hur som helst att man ska passa sig för att påstå att hingstarna är godkända utan att berätta för stoägarna vilken stambok de tillhör. Sen kan jag tycka att det är lika larvigt att ha 2 friserföreningar i Sverige, det blir ung som med Tinker/Irish cob föreningarna. Till slut funderar nog de flesta över vilken förening det är som har frieser och vad den andra föreningen håller på med.

Svenska Frieserhästföreningen (SFHF) är en intresse och avelsförening för Frieserhästen i Sverige. Vi ordnar kurser, premieringar och delger våra medlemmar regelbunden information. Vi är den enda registrerande instansen för Frieserhästar i Sverige och för ett av SH och jordbruksverkets godkänt register. Vi är dotterorganisation till KFPS, Het Friesch Paarden Stamboek i Holland som grundades 1879 och är moderstambok. Vidare är SFHF medlem i World Friesian Horse Organisation (WFHO) en världomspännande organisation för frieserhästar. KFPS utbildar domare, ordnar hingstprov och ser till att frieserhästen håller samma höga kvalitet oavsett vilket land i världen som hästen är uppfödd i.

Det här låter seriöst i mina öron iallafall och får mig verkligen att fundera på vilken roll den andra föreningen har.

Senast ändrad:

Gå då in på deras hemsida och läs mer där så får du se ;)

Eftersom jag är en nyfiken skit så har jag redan varit inne på deras hemsida men mysteriet med 2 rasföreningar i Sverige bara ökar. Varför finns det 2???? Om bägge föreningarna vill främja den svenska aveln, varför jobbar de då inte efter moderföreningens regler, vilket ändå måste vara den holländska stamboken.

Jag föder ju upp welshar, för mig är det väldigt tydligt att vår moderförening är i UK, inte Danmark som i sig har mkt fina welshar....

Min förening skapades då de inte tyckte om metoderna den andra höll med. Jag vet inte mycket om detta för var inte med när allt brakade ut (kom senare) men läst massa dokument. Om hur de behandlade hästarna, de blv anmälda och fällda. Men hur som helst, alla tycker vi olika. :D Jag är glad att det finns valmöjlighet. Jag vill bevara den gamlam odellen, tyska stamboken örm in grej. :D

Nyfiken, hur kan en förening behandla hästar fel? Det är väl möjligen föreningens medlemmar som behandlar någon fel men en förening?

En förening kan ju stå för saker som kan ogillas av många ägare till den aktuella hästrasen. Det kan exempelvis handla om att föreningen anordnar kurser där man lär ut träningsmetoder som kan kännas svårt att ställa sig bakom. Det kan också handla om att man har olika syn på avelsmål osv.

Det här ämnet har varit en het potatis i många år men jag tycker det verkar som om man har kommit till något slags samförstånd nu ändå. Det här är ju en gammal tråd som av någon anledning kommit igång igen men eftersom ämnet ändå kommit upp igen kan jag väl också göra en liten input.

Jag är också medlem i den förening som faller under tyska FPZV och är väldigt glad över att det finns två föreningar. Det breddar möjligheterna för väldigt många frieserälskare och det finns faktiskt utrymme för båda. Man måste inte se dom båda föreningarna som motståndare och hålla på antingen den ena eller den andra.

Nu har man möjlighet att använda svenska hingstar istället för som tidigare vara helt och hållet beroende av importerad sperma. Och det finns säkert många som tycker det är tråkigt att man bara inriktar sig på avel av den modernare typen - nu har man möjlighet att välja mellan dom tre ursprungliga typerna. Man har också möjlighet att använda hingstarna till ett bra sto av annan ras och den biten är inte att förakta - i rätt kombination finns det många frieserkorsningar som blir väldigt bra.

Samtidigt finns det för den som tycker det känns viktigt möjlighet att hålla sig till den holländska stamboken och veta att deras mål med rasen, avelsmässigt och liknande fortfarande är den samma.

En förening kan ju stå för saker som kan ogillas av många ägare till den aktuella hästrasen. Det kan exempelvis handla om att föreningen anordnar kurser där man lär ut träningsmetoder som kan kännas svårt att ställa sig bakom. Det kan också handla om att man har olika syn på avelsmål osv.

Fast står föreningen för vad vad holländarna lär ut på ev kurser? Det kan ju ibland vara svårt att veta vad de ska lära ut innan man har haft kursen. De har ju ett annat djurskydd i Holland jämnfört med oss i Sverige.

Jag refererar återigen till welsharna, i UK så stänger de in vissa hingstar i en mörk box innan utställningar för att få flashigare shower, inget SWF står för men vi har ändå UK som moderland, det är ju inget man kan ta ifrån dem. Det är ju de som är ursprunget för våra welshar och det är ju ändå Holland som är ursprunget för Friser eller? Allt annat är ju plagiet dvs oäkta för mig. (alltså andra moderstamböcker) Jag fattar inte det här alls :confused:
När det gäller avelsmål så bör man ju följa moderföreningen inte hitta på en egen rastyp. Vad jag har förståt så finns det en tyngre o en lättare sportmodell på friser i Holland. Det enda som verkar skilja föreningarna åt är att hingstar som inte blir godkända på en holländsk premiering har blivit det i den tyska. Rätta mig gärna om jag tolkat detta fel.:)

Tyska FPZV blev en stamboksförande förening, statligt godkänd av FN 1992 och följer dom rasvisa kraven i huvudstamboken. Avelsmålen och sättet att bedöma hästarna skiljer sig en del åt mellan dom olika stamböckerna. Svenska FHSS inledde samarbetet med tyska stamboken 2004.

Vad det var som gjorde att tyska föreningen gick från att ha varit en förening vars syfte var att bevara och informera om den frisiska hästen i Tyskland, till att bli en stambokförande förening vet jag faktiskt inte. Kan bara spekulera i att det kanske handlade om just olika åsikter om hur man ville att framtiden skulle se ut för rasen? Och det är ju tillåtet att ha flera stambokförande föreningar så jag vet inte varför man behöver ifrågasätta det heller. Hellre det än en ständig oenighet inom en och samma förening kan jag tycka.

Vad det gäller godkännande av hingstar kanske du syftar på den hingst som var den första att bli godkänd för avel av FPZV här i sverige? Det är i alla fall det fallet alla "motståndare" till FPZV brukar ta upp. Det dom oftast glömmer bort att nämna är att samme hingst tidigare har varit godkänd för avel i holländska föreningen. Han har också fått omdömet "så nära idealet man kan komma" av holländska domare. Men efter oenighet mellan den holländska föreningen och hingstens ägare var han plötsligt inte bra nog... :angel:

Jag förstår att du undrar och ifrågasätter för det hela är allt lite förvirrande men jag tycker som sagt att det är bra att det finns två olika föreningar och var och en har själv rätt att avgöra vilken förening dom vill tillhöra, verka och avla inom.

Sen kan jag tycka att det är lika larvigt att ha 2 friserföreningar i Sverige, det blir ung som med Tinker/Irish cob föreningarna. Till slut funderar nog de flesta över vilken förening det är som har frieser och vad den andra föreningen håller på med.

Och som Haflinger som har 3 föreningar om man kollar på SH's sida,sen har vi väl de två olika ridponnyförbunden (?) osv osv

De flesta uppdelningar härleder från början från tjabbel och sen är det ju JBv som i sin tur har godkänt ytterligare en registreringsförande förening och på så vis har vi fler å fler likvärdiga föreningar i Sverige.

Det är inte klokt! När det gäller ASRP o BRP så är det olika raser (el från början olika korsningar) men de övriga är ju samma ras med en o samma moderförening.
Man ska då aldrig sluta att förvånas.:p

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 751
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 878
Senast: mamman
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka