Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var ords och inga visor! Avlar på färg skriver du. Det får du gärna utveckla lite mer för jag trodde det bara fanns svarta och då kan det väl inte bli annat än svart?ras som avlar på färg
Det där snacket om äkta och oäkta är bara fel och uttalas av de från den Holländska boken som ofta är (inget mot de här i forumet såklart utan vad jag hör tutanför) är anti-allt som inte har med den boken att göra. Jag är i Tyska stamboken och vi strävar för att bevara den gamla friesern väldigt mycket. Hur som hur till er fråga.
Nu finns det runt 3 godkända hingstar i Sverige plus några som är på bruksprov i Tyskland.
Svenska Frieserhästföreningen (SFHF) är en intresse och avelsförening för Frieserhästen i Sverige. Vi ordnar kurser, premieringar och delger våra medlemmar regelbunden information. Vi är den enda registrerande instansen för Frieserhästar i Sverige och för ett av SH och jordbruksverkets godkänt register. Vi är dotterorganisation till KFPS, Het Friesch Paarden Stamboek i Holland som grundades 1879 och är moderstambok. Vidare är SFHF medlem i World Friesian Horse Organisation (WFHO) en världomspännande organisation för frieserhästar. KFPS utbildar domare, ordnar hingstprov och ser till att frieserhästen håller samma höga kvalitet oavsett vilket land i världen som hästen är uppfödd i.
Gå då in på deras hemsida och läs mer där så får du se
En förening kan ju stå för saker som kan ogillas av många ägare till den aktuella hästrasen. Det kan exempelvis handla om att föreningen anordnar kurser där man lär ut träningsmetoder som kan kännas svårt att ställa sig bakom. Det kan också handla om att man har olika syn på avelsmål osv.
Sen kan jag tycka att det är lika larvigt att ha 2 friserföreningar i Sverige, det blir ung som med Tinker/Irish cob föreningarna. Till slut funderar nog de flesta över vilken förening det är som har frieser och vad den andra föreningen håller på med.