frisera man och pannlugg?

Sv: frisera man och pannlugg?

Men är det okej att bara klippa rakt av?
Det är ju liksom enklast.
Eller måste man liksom "tuffsa" till det?

Såvitt jag vet är det ok, att jag gör så beror på att det ser så gräsligt konstigt ut med en rakt avklippt svans. Men detta är min personliga åsikt.

haha underbart:rofl:

Men det där med tävling, är det verkligen säkert att man inte får frisera? Har sett flera hästar som det syns på att manen är kapad. Är inte säker, men tvivlar iafll på att den har växt så himla jämt.

Vill någon domare tillämpa FIPO reglerna på detta, så har det ett underlag för sitt beslut. Att man inte har gjort det, kan beror mycket på vilken domare man har träffat för alla är inte beredda att ta konflikten för vissa saker. Men så rätt vad där är så dyker en domare upp som håller på samtliga regler, då är det FIPO som tillämpas. Tyvärr räcker det då inte med att säga, men det har ju funkat tidigare.:angel:

Okej! Tack så mycket.
För jag har funderat lite då jag vet att det är förbjudet, men vet att det har förekommit!

Okej! Tack så mycket.
För jag har funderat lite då jag vet att det är förbjudet, men vet att det har förekommit!

Men vaddå? Man får alltså inte frisera manen på något sätt? Inte ens flätor lr så? Men borsta den måste man väl få göra?! (ursäkta att jag e lite trög, men bäst att vara på den säkra sidan..)

/EnWisa

Inga flätor, inga blommor, ingenting får du ha i manen eller svansen eller pannluggen.

Men borsta hästen får du göra :P

Men är det okej att bara klippa rakt av?
Det är ju liksom enklast.
Eller måste man liksom "tuffsa" till det?

Tuffsa till är väl att överdriva, och inte är det något måste heller men det går ju att få det naturligare till utseendet utan att krångla för mkt... Annars brukar ju naturen fixa så det ser naturligt ut rätt snabbt igen...

Jag brukar klippa (om jag gör det) som jag lärde mig på en ridskola för några år sedan. Hålla allt tagel i handen och sedan klippa runt tummen... Som ett U liksom, då ser det inte alls lika kapat ut och det tar ingen tid heller!

Angående att tävla med kapad man och pannlugg så var det en ryttare på landsmót 2004 som hade klippt sina hästars man och pannlugg SPIKRAKT. Sååå snyggt :angel:

Nej låt en isis man vara .. kan tänka mig att man kan klippa till den gämt om den typ är avgnagt en bit..

Jag klipper bara svansen och karlleden(syns ej utifrån) för att lättare kunna hålla rent där.
Sedan klipper jag där grimman/tränset ligger
Till nästa vinter ska ajg klippa eller raka 2 stjärnor på hennes rumpa=):love:

nej nej nej neeeeeeeeeej klipp INTE karleden det är ju då NÄR du klippt de får mugg och inte hålls skyddade....det är inte för inte hovskägget heter skyddshår....slutaaaa får kalla kårar:eek:

Islandhästarnas manar och lugg är ju heliga ju varför klipper man överhuvudtaget??? islandhästar ska ju ha så mkt man svans och lugg som det bara går.

dock tycker jag att man inte är snäll om man låter svansen släpa efter eftersom de då kan trampa av den vilket är mkt smärtsamt.

jag skulle aldrig få för mej att klippa man och lugg men jag blir inte förvånad om det blir en trend som med allt annat....nu är de ju jättepoppis att raka islandhästarna och själklart har jag hakat på det men det är ju praktiskt med....att klippa man och lugg är inte praktiskt utan bara fult.

vaför lixom ja blir lessen när jag läser om det....de är ju så jäkla fina med massa man lugg i svans.

jag klipper bara svansen på min och borstar ut svansen när den är riktigt torr och ibland med pälsglans så att så lite som möjligt ska slitaas/förstöras.
har en speciellt karda/borste till det så att så lite som möjligt ska försvinna...

sen så borstar jag väldigt sällan lugg och man bara om vi ska göra nåt speciellt annars kanske en gång i veckan.

Jag klippte exemhästens man till stubb ett år, bara pga att hon hade så tjock att det blev varmt och kliigt under täcket....

hihi du och jag va på samma Landsmot:smirk:

Du, jag och 10 000 till... Men visst var det häftigt? ;)

Jag snackade lite med nåra som känner den ryttaren och de sa att han klippte dem så för att han ansåg att passhästar skulle ha sån man. Han tyckte väl det var coolt eller nåt.

Det är gammal Islänsk kultur att göra så.
När jag började med Islandshästar så var det mycket vanligt.
Jag har böcker som beskriver hur man skall göra på en "riktig" ridhäst.
Med instruktionsbilder på just den korrekta Islänska man och pannluggsklippningen.
Bara avelshästarna som inte reds fick ha sina långa manar kvar.
För det var ju ovårdat.

I mina gamla Islänska stamböcker så är bilder på hingstarna med denna "Dalmas"-frisyr.

Och för två år sedan klippte fölet Glettas man och svans. :devil:

Jag klipper bara svansarna när de släpar i backen.

Mitt hingstföl har i år klippt sin mammas härliga man. Hon ser ut som en eksemhäst :cry: (förutom att hon inte kliat sig). Nu när hon är tjockare ser hon ut som en fjordhäst. :rofl:

Tack och lov växer hennes man fort så nu börjar det bli bättre.

Svansarna får jag klippa flera gånger om året för de växer som ogräs.

/Åsa

Inga flätor, inga blommor, ingenting får du ha i manen eller svansen eller pannluggen.

Men borsta hästen får du göra :P

Haha, tur det, för annars vet jag inte om hästen syns under all lera:rofl:

/EnWisa

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat