frisera man och pannlugg?

T

thyrniròs

Är det någon här som friserar man och/eller pannlugg på era sötisisar? Hur då och varför då? Berätta!

(funderar själv på om det går att göra något på min lurv med ständigt platt lugg som ser klippt ut fast den inte är det...)

Sv: frisera man och pannlugg?

nej! låt de va naturlig! finns inget fulare än islänningar med klippt/ryckt man.

foxfire pälsglans och en borste! då får manen lite volym=)

jag börjar nästan gråta om nått händer med Naggurs man=) i somras åt en hagkompis upp halva manen smetade då på nobite cream på en gång. nu har halva pannluggen rykt=( vet inte om det är någon hagkompis eller om han kliat av sig den mot ett träd.

de enda jag gör är att jag klipper svansen under dom blöta årstiderna för att underlätta. nu är svansen lerig och han har dreads hela vägen till svansroten=(

Jag klipper oxå bara svansen ibland så den inte ska släpa i backen. Rycka manen skulle jag aldrig få för mig att göra

Jag klipper inte nåt alls.

Dock klippte jag svansarna på alla våra hästar när morfar & mormor va på Kanarieöarna, kan tillägga att de va ardenner-stil då min kompis klippte sina ardenner så. Såg för j*vligt ut med alla korta svansar... jag var väl 8-9 år då.. vilka ideer :S (hade inga islandshästar då)

Jag klipper bara så svansen inte går nedanför ballarna

jo, annars blir det ju skitigt, den gången klippte jag efter svansroten :S men det växte ju ut sen tack&lov

Vad sa dom när de kom hem och såg svansarna?

dom va inte så glada, de passade ju på den ardennern vi hade men inte på de två russen, två shettisarna & halvblodet.
Tur att man växt ifrån det nu, haha

Bara där nackremmen ligger....:p

Och för två år sedan klippte fölet Glettas man och svans. :devil:

Jag klipper bara svansarna när de släpar i backen.

Slå mig inte!

Jag har klippt tants man, hon har eksem och förra året så kliade hon av sig hälften, så manen gick i tre längder och jag klippte sonika av det längsta, det ser mer naturligt ut nu än när det hängde tunna stripor på några ställen.

Detta är inget jag kommer få för mig igen, nu är manen jämn (och lång) och den kommer växa ut på ett snyggt och naturligt sätt.

Annars borstar inte ens jag manen, är den lerig så får den vara det, däremot inför viktigare saker går jag igenom den med pälsglans och hårborste, det är som mest 1 gång i månaden det händer.

Nej låt en isis man vara .. kan tänka mig att man kan klippa till den gämt om den typ är avgnagt en bit..

Jag klipper bara svansen och karlleden(syns ej utifrån) för att lättare kunna hålla rent där.
Sedan klipper jag där grimman/tränset ligger
Till nästa vinter ska ajg klippa eller raka 2 stjärnor på hennes rumpa=):love:

Jag klipper svansarna på alla hästarna så att de inte skall hänga i geggan.

Jag har för mig att man inte får tävla på friserad häst.
Och hoppas att mina svansklippningar skall vara godkända.

Är det någon här som friserar man och/eller pannlugg på era sötisisar? Hur då och varför då? Berätta!

(funderar själv på om det går att göra något på min lurv med ständigt platt lugg som ser klippt ut fast den inte är det...)

Hua mig,:eek: här ska det inte vara några Gustav Vasa klippningat eller pott klippningar om det är enklare att förstå. Dessutom tävlas många i princip våra hästar, och det är inte tillåtet att försköna (i detta fall förfula) hästen. Svans klipps så att den inte släpar i backen, men då tas den inte rakt av utan svansen frisers så att den ser naturligt sliten ut.

Svans klipps så att den inte släpar i backen, men då tas den inte rakt av utan svansen frisers så att den ser naturligt sliten ut.

Men är det okej att bara klippa rakt av?
Det är ju liksom enklast.
Eller måste man liksom "tuffsa" till det?

Aha, har vi en ny hönan Agda fast i mindre tappning.:rofl:

haha underbart:rofl:

Men det där med tävling, är det verkligen säkert att man inte får frisera? Har sett flera hästar som det syns på att manen är kapad. Är inte säker, men tvivlar iafll på att den har växt så himla jämt.

Jag klipper mina hästars manar och svansar (pannluggen därimot brukar jag låta bli). Men jag klipper resp skär med rakblad så det inte ser klippt ut utan att det ser helt naturligt ut. Gillar inte när hästen har så mycket man så man inte ser frambenen på hästen när man rider. Klipper dock inte manen kort utan bruka hålla den ca 3-4 dm lång. Har alltid gjort det och har tävlat en del. Har aldrig fått några kommentarer.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat