S

__Stilett__

Ni som har frieserhästar, kan ni berätta hur dom är i psyket.
hur är era att rida?

själv har jag haft en frieser kille, men han va otroligt seg att rida.
jag vill väldigt gärna skaffa frieser igen, då det är vackra hästar och min va väldigt personlig också. Men jag är ärligt talat rädd för o få en såpass "seg o loj" häst igen...och jag undrar om det mest var han som individ eller vad ni har för erfarenheter på era hästar?
 
Sv: Frieser

Hej!

Nu har ingen frieser men jag tycker du måste bara provrida några!;) .

För jag har lärt mig att man inte kan säga att en vis ras är så en annan är så, det är ju individer!
De blir det man gör de till!:)
Arabhästar har det rykte att de är hispiga, rädda och heta, men då altså är min fullblodsarab ingen riktig arab eftersom han är riktig bequem av sig, för det mesta!

Jag hittade den "araben" som inte skulle finnas, så då hittar du även din drömfrieser!:)
 
Sv: Frieser

problemet är ju att det inte finns så många friesers i sverige och köper jag en ska jag importera från utlandet.
 
Sv: Frieser

min va seg förr MEN inte nu längre...dom är ganska sen i sin utveckling enligt mig...
 
Sv: Frieser

hur gammal är din nu då? och din är väl hingst? (eller jag kanske minns fel nu) min va valack, han va ngt piggare som hingst.
 
Sv: Frieser

Har ingen frieser, men en i mitt stall har.
Den friesern har varit iaf (de har börjat NH-träna henne nu) väldigt bossig över människor. Hon är inte jättehög i rang bland andra hästar (men inte låg heller), men över människor tror hon att hon bestämmer.
Om man bortser från det är hon snäll, väldigt lugn att rida, ägaren har sagt att hon skulle kunna låta hästen gå handikappridning och hon skulle inte bry sig. Hon har väl brallat någon gång på fältet när hon stått lääänge men inte annars. Skulle nog kunna beskriva henne som lite seg och loj som du skrev, men hon är inte mycket riden heller.
Hästen är ett sto och jag tror hon är 6 år.
 
Sv: Frieser

Hej, jag kommer från Tyskland och har ridit på manga frieser. Dom er i grunden en häst för körning. Vist gå det att rida ut i skogen. Men du kan inte förvänta dig mycka gangarter. Annarsch kan dom vara jättesnäll. Men dom är riktiga arbetshäster - och behöver verkligen göra sin del för att må bra. Inte speciellt lämplig för fritidsryttare... kansche.
 
Sv: Frieser

den friesern jag hade, hade väldigt trevliga gångarter...men jag har sett några med ganska trista steg också.
 
Sv: Frieser

tack för svaret:-)

har han lätt för galoppen också? :-)
 
Sv: Frieser

När han kom för drygt 4 år sedan så hade han "fobi" för galoppen...kämpade som en tok i första åren för att få han att inte stressa upp sig så...Tills jag insåg att han måste varit med om nåt och jag började då från början...red ut i skogen , helt långa tyglar använde ordet galopp , gjorde inget mer , han fick fatta hur han ville när han ville och jag öste beröm över han när han galopperade...Tillslut så insåg han att det var kanske inte så hemskt att galoppera...;) Då började jag med fattningen, sen när det var okey så började jag succesivt kräva mer och mer..så fort jag kände att han stressade upp sig..la jag ner och gjorde annat...Nu efter många års slit han han en rund och fin galopp...jag kan minska och öka ...tempoväxlingar . Vi tränar enkal byten och byten...Till sommaren är mitt mål att han ska klara detta ;) Så NU har han en underbar galopp...det som är med åtminstonde min frieser är att man måste få med rumpan annars blir galoppen allt annat än balanserad, rund och energisk ;) Min kan ordet rumpan ;) hahahaha...slarvar han och jag säger hmmm ta med rumpan ;) då vet han vad jag menar...sen kan han en massa lustiga kommandon...Har man bara tålamod att vänta så får man en underbar häst att rida...Har jag en gång berömmt honom så gör han alltid rätt efter det...
 
Sv: Frieser

Ja min känner du väl till Stilett ...eller ;) :D

Hon är väldigt framåt tänkande & nu med upptränad känslighet då jag enbart använder ett PYSCHT för att hon ska öka & 2 PYSCHT för att hon ks agå in i trav. Hon har varit lite seg ibland i padden men det var lathet & den fejka hon den lilla skådisen, nu vet jag bättre & som som sagt hon e MKT framåt!!!
 
Sv: Frieser

Friesrar är överlag trevliga och arbetsvilliga. Men .... efter alla år i Holland så har jag med mig erfarenheten att det är inte de bästa som säljs utomlands. Och då talar jag om äldre hästar. Köper man ett föl vet man inte alls. Men chansen ökar ju att det blir något bra.Mina tog jag med mig hem när jag flyttade och aldrig skulle jag vilja byta ut dem. Med rätt träning, som tidigare sas, är dom rätt sena i utvecklingen. Men du kan få en häst som går hur långt som helst i dressyren. Förvänta dig bara ingen superhopptalang...
Har man en gång haft en frieser vill man aldrig ha någon annan häst.. Ivarjefall jag.;)
 
Sv: Frieser

frieserhästarna är kanontrevliga! har checkat runt massor en del nu sista tiden o sett många fina och riktigt trevliga friesers. (holländska sidor)
 
Sv: Frieser

Hallo. Jag har en frieser hings på 4 år. Son till friesianGirls märr =) Han är världens mysigaste att ha å göra med. Hur snäll som hellst. Å jätte social i alla lägen. Han är väldigt cool å lugn å rida. Men ändå väldigt vaken å framåt. Å jätte lik mor sin :) Kan inte dom som har frieser sätta in bilder på dom här =)
 
Sv: Frieser

Har 2 friesers som jag rider 1 5 årig hingst och 1 sto som är 17 år:P
Och begge mina hästar är väldigt framåt och lyder det beror nog mycket på individerna:) själv så rider jag shower med mit Frieser sto med skånska frieser häst föreningen.

http://www.freewebs.com/fresian-horses

där kan ni se bilder på mina hästar har inte lagt in lucifer en men han kmr snart
 
Sv: Frieser

Jättefina hästar!! Jag såg att du har manen flätad, är det för att den ska slitas mindre? Eller för att den ska bli lockig? Bara undrar eftersom jag också har en frieser och vill såklart att hon ska få jättelång man.... hon är bara 2 år än så länge.
 
Sv: Frieser

hejsan! Tack så mkt:)
Ja det är ju för att det inte ska slita sig och för att den ska bli lockig och fin och hålla sig styrd men mycket för att den ska hålla sig svart och fin med:)
Tyvärr så brukar det inte vara så många ston som får så lång man visst dom kan ju få en bit men oftast absoult inte den längden som hingstar och Valacker får men det finns några ston som har riktigt lång man känner en som har 1 första premie ster förklarat sto med man enda ner till hovarna:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp