D

dyrre

Är det sant att frieserna inte tål att äta socker typ i betfor och morötter? Har hört att dom kan få eksem av att äta socker är det så?

Sv: Frieser

Det stämmer i alla fall inte på min för han äter allt han kommer åt utan att få problem. Betfor, morötter, mellass och framförallt äpplen :d går ner utan minsta tecken till klåda eller eksem.

Nope! Min är förvisso bara 50% frieser men han äter gladeligen både morötter och betfor utan problem:)

vad jag har hört så tror jaginte dte är något att bry sig om.mennågonstans i bakhuvudte ringer dte något om betfor o sommareksem eller epsm.

jag får ta reda på det,men dte kan ta ett litet tag .sommareksem är ju genetiskt styrt så,njae,dte tror jaginte

Bli inte sur nu men, hur vore det om du förhandsgranskade ditt inlägg innan du skickar iväg det. Visserligen var timmen sen/tidig, men ändå. Lite svårt att läsa.:smirk: Ursäkta att jag kom ifrån ämnet.

Till TS: Jag läste i nå´n hästtidning, tror det var gamla Hästfynd, kopplingen mellan socker (läs betfor) och eksem. Där stod att man ska ta bort allt som innehåller socker. Det inkluderar betfor och även gräs:confused: Eksemhästen ska gå i grushage och äta enbart hö. När tarmen är i balans igen kan man sakta vänja in gräs i måttliga mängder. Men det ska vara ogödslat naturbete.

Jag har aldrig varken läst eller hört om detta av någon annan eksemkunnig. Mina eksemhästar får inte betfor, men det beror på att höt har så hög energihalt och lågt protein så det funkar inte i foderstaten. Men morötter och äpplen ingår givetvis i menyn:)

Hej!
Friesern jag känner äter utan problem både betfor och morötter(och sockerbitar) inga eksem där inte.

Däremot blir min tjejs mugg sämre av betfor och det har jag hört flera som sagt, men om det är bevisat vete 17.

/ Lavinia

Även stora mängder havre kan försämra eller to m skapa mugg, speciellt om de introduceras hastigt.

I övrigt så är det i sig inte sockret (glucoser) som skapar eksemet, utan i så fall den ev förändring som sker i magen vid ett foderbyte. Man kan se detta vid betessläpp då många kan vittna om att eksemhästar kan ha få mindre utbrott då, men vid en långsam övergång brukar man slippa dessa problem.

UTAN att vara sur el grining eller ens attack benägen ;) :D så kan jag då skriva ett litet fredligt svar ang detta med förhandsgranskning om meddalnden, då man har dyslexi (som jag tex) så är det lite svårt att se vad som e fel även om man tar förhandsgranskning samt om man har ont & ingen kraft i händer & armar så besparar man sig det xtra steget skulle jag tro i alla fall...;) :devil:

Ang ämnet i tråden så har jag en frieser med exsem likande tendenser, som gått på bete, lösdrift hela sommaren & som nu på hösten fått äpplen & nu då hon kommer in lite betfor det är dock inget som påverkat henne ang det sk exsemet alls, lika så har hon tidiare fått morötter & sånt men det har inte påverkat det alls det är min erfarenhet .... jag har dock hört & läst ang det sagda ovanstående kopplingarna om exsem som var läst i hästfynd samt andra metoder & bot på exsem samt kopplingar mellan socker & exsem, men det verkar inte stämma på min Frieser vad jag sett i alla fall.....det Boj skriver stämmer mkt bra anser jag då jag kunnat ana mig en liten stegrig i exsemet vid släppet i våras på betet, det är då det går i gång så att säga, det är väl där man pratar om det mer el mindre protein rika beten & sommar exsem om jag & mitt blonda huvud nu inte rört i hop ngt ....

Kram från en fredlig FriesianGirl ;)

Senast ändrad av en moderator:

Också Off-topic men:
Bli inte sur själv nu, men tror nog dom flesta här vet vem Thina är och varför hennes inlägg är lite dåligt stavade.

Ursäkta så mycket:o :o :o Detta visste inte jag. Men jag är lite petig när det gäller stavning och grammatik och har tyvärr lätt för att märka ord. :smirk::o

Men för att fortsätta på trådämnet. Min ena häst (har två islandshästar med eksem) får alltid känningar i början på grässäsongen. Alltså innan knotten kommer. Likadant på sensommaren efter torka och sedan regn och det blir nytt gräs. Jag vet att vissa här på forumet säger att det inte kan vara gräset, men det är så jag upplever det. Men sedan vet jag inte om det är gräsets sockerhalt eller proteinet som är boven. På min andra häst är det nog enbart knott och mygg som besvärar. Hennes eksem är på ett annat sätt.

nej då det e lugnt sånt kan man inet veta som jag sa jag e inte grinig så sa det med glimten i ögat....men som ganska grov dyslektiker så e det svårt ibland att se hur & vad man skriver & det kan ibalnd bli rena rabakaljan;) :) utan att man vet om det, det hjälper liksom inte med förhandsganskning :D & som Cewe sa så vet nog dom flesta här vem Thina är och varför hennes inlägg är lite dåligt stavade.

Ang det du berättar om dina islänningar så lite så upplever jag det oxså i början av säsongen, jag är INGEN expert på ämnet men som sagt upplever det som att då man släpper dem på våren på lösdift så är det värre & sen lugnar sig, var det eg är en kombination av ja det kan nog vara olika för oika individer & olika faktorer....

Alla ni med frieser! Finns det någon som har hört att friesern skulle vara speciellt kännslig för socker i fodret?

Jag har aldrig hört att frieser skulle vara speciellt känsliga för socker.

Hej, jodå jag har frieser som du ser :) men jag har i:) nte hört att de skulle vara mer känsliga för socker än någon annan ras ....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 851
Senast: Kristall10
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
682
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka