Hej!
Jag äger en frieserhäst som är 3½ år och 1.64cm hög. Det är en helt okomplicerad unghäst och troligtvis den snällaste hästen jag har träffat under mitt 20-åriga hästliv.
Han är inte rädd för någonting alls i princip. Han går alldeles utmärkt att rida ut ensam på. Lyfter upp hovarna och håller upp själv bara jag säger hov och ställer mig brevid.
Han kommer direkt när jag ropar även om han är långt bort i hagen. Detta gjorde han redan första dagen han flyttade hem till mig. Han är väldigt mjuk i sina rörelser när han hälsar och kelar med människor. Kela ja, det älskar han. Vem som helst får stå hur länge som helst och kela med honom.
Han sparkar och bits inte mot andra hästar. I hagen bara "hoppar" han med rumpan om någon biter eller vallar honom.
Hans boxgranne stoppar huvudet över sin box och äter mat från hans mun, vad gör han då.. Ja han bryr sig inte alls. Inte ens när boxgrannen dricker vatten ur hans hink bryr han sig det minsta.
Idag var jag ute och ledde honom efter en vän som tömkörde sin häst. Hon travade iväg med den, men min häst bara skrittade lugnt brevid mig. Han har ingen stress alls och inget överjobbigt flockbeteende som många hästar har när de blir lämnade av flocken. Han är helt trygg i sig själv, trots sin låga ålder.
Såg att någon hade gjort ett inlägg om att de frieserhästar denne träffat var jobbiga. Det stämmer inte alls på min häst. En 5-årig kan borsta, rida eller leda honom. Bauke, som min häst heter, är den enda frieserhäst jag har träffat. Vet inte om jag har fått tag i en ovanligt snäll och trevlig frieserhäst, men mina erfarenheter av rasen är minst sagt positiva.
Detta blev ett ganska långt brev, men jag ville bara berätta om de mycket positiva erfarenheter jag har av frieserhästar.
Lycka till och hoppas att du funderar vidare på att köpa en frieserhäst!
Mvh Ulrika