• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjej
  • Startdatum Startdatum
S

Sommartjej

Jag har alltid drömt om en frieserhäst.
Kommer nog tyvärr aldrig ha råd att köpa någon men jag skulle ändå vilja veta mer om rasen.
Är det någon som vet något om Frieser hästar? Någon som kanske har en Freiser? Känner någon som har en?
Jag skulle vilja ha en Frieser till dressyr, men undrar ändå om det är nogon som vet om de kan hoppa?

Sara :)

Frieserhästar är väl rätt trevliga allroundhästar. :)

De är inte så dyra, för en äldre frieser (över 4 år) verkar priserna ligga på runt 80.000.
Ett föl kostar runt 40-50.000.
Det är ungefär vad man får betala för ett lovande halvblod med bra stam.

Det är bara att börja spara!

Klart de kan hoppa men det beror ju också på vad du kräver av hästen. Frieserhästar finns ju i flera storlekar, både de lättare långbenta och de grövre.
Vill du satsa högre klasser i hoppning så är nog inte en frieser det bästa alternativet, men har du inga högre ambitioner, så varför inte?

jkag har bara träffat ouppfostarde frieser hästar som gjorde lite som de ville och tog nytta av sin storlek..
Fast det finns ju jätte fina frieserhästar, fast för mej så duger min underbara NF/FBL korsning galant! :D

Har en fyraårig frieserhingst och kan inte säga annat än att de är underbara. :D
Lättlärda, vackra, trevliga att rida och otroligt smidiga för sin storlek.
Min är en riktig dröm förutom när han ser sin spegelbild, då är det som att förvandlas från Dr Jekyll till Mr Hyde.

Enligt min uppfattning verkar de vara rätt "tuffa" i huvudet, eller är det bara min? Lorelie, hurdan är Kreles?

/
Susanne

Kreles är världens snällaste. Inte tuff på något sätt, men är ganska envis. Han är dock stor och stark och jag rår inte riktigt på honom i vissa situationer, men än har jag inte gett mig, utan alltid fått min vilja igenom.
Vad jag vet så har Kreles aldrig sett en spegel...

Han är ganska orädd, är inte rädd för ljud, utan vi kör med hårtork och damsugare på honom utan problem, andra låtande saker är heller inget problem. Han är rädd för vita saker i vägkanterna. Det spelar ingen roll vem som sitter på, om jag sett det vita innan honom eller inte. Vet inte vad det beror på faktiskt...

Han är inte jättehingstig, men han gnäggar ju såklart när man rider förbi hagar med hästar, blåser upp sig och blir SÅ SNYGG :love:. Vi kan rida tillsammans med andra hästar utan problem, har bara ridit med ston, både brunstiga och inte brunstiga. Det går hur bra som helst. Oftast går vi först, eftersom han går fortast, men har även varit bakom och det har gått bra det med =)

Då är det nog bara min lille :smirk:( 3, 5 år och 167 cm ) kille som är lite knasig. Hans reaktionskedja:
1. Hör inte
2. Hör inte
3. Hör inte
4. Hör fortfarande inte
5. Nej men måste du skrika så högt, fy vad otäck du är och stackars lilla, lilla mig! :D

Han är också sådär jättelätt, red ut med tio andra hästar på nyårsafton, valacker, brunstiga ston, you name it, men när det kommer till spegelbilden är det svårt. Kanske bara är unghingsthormonerna som spökar...

Det där med orädd gäller för min Berend också, men han är därutöver ganska tuff i huvudet, men det ger väl med sig när han blir mer säker i sig själv...

/
Susanne

kreles blir 9 år i april, mätt till 163 cm, men jag tror han är mindre, eftersom jag är 162 cm och när jag står jämte honom tycker jag att jag är längre än hans mankhöjd, men det kan ju bero på mina skor också... har inte vågat ställa mig barfota... Han är ju stor och tung, och få en sådan på en bar fot kan inte vara kul...

Haha, minns första gången jag skulle kratsa Berends hovar: lyfte en framhov, Herregud, de är ju som tallrikar!
/
Susanne

Hej!

Jag äger en frieserhäst som är 3½ år och 1.64cm hög. Det är en helt okomplicerad unghäst och troligtvis den snällaste hästen jag har träffat under mitt 20-åriga hästliv.

Han är inte rädd för någonting alls i princip. Han går alldeles utmärkt att rida ut ensam på. Lyfter upp hovarna och håller upp själv bara jag säger hov och ställer mig brevid.

Han kommer direkt när jag ropar även om han är långt bort i hagen. Detta gjorde han redan första dagen han flyttade hem till mig. Han är väldigt mjuk i sina rörelser när han hälsar och kelar med människor. Kela ja, det älskar han. Vem som helst får stå hur länge som helst och kela med honom.

Han sparkar och bits inte mot andra hästar. I hagen bara "hoppar" han med rumpan om någon biter eller vallar honom.

Hans boxgranne stoppar huvudet över sin box och äter mat från hans mun, vad gör han då.. Ja han bryr sig inte alls. Inte ens när boxgrannen dricker vatten ur hans hink bryr han sig det minsta.

Idag var jag ute och ledde honom efter en vän som tömkörde sin häst. Hon travade iväg med den, men min häst bara skrittade lugnt brevid mig. Han har ingen stress alls och inget överjobbigt flockbeteende som många hästar har när de blir lämnade av flocken. Han är helt trygg i sig själv, trots sin låga ålder.

Såg att någon hade gjort ett inlägg om att de frieserhästar denne träffat var jobbiga. Det stämmer inte alls på min häst. En 5-årig kan borsta, rida eller leda honom. Bauke, som min häst heter, är den enda frieserhäst jag har träffat. Vet inte om jag har fått tag i en ovanligt snäll och trevlig frieserhäst, men mina erfarenheter av rasen är minst sagt positiva.

Detta blev ett ganska långt brev, men jag ville bara berätta om de mycket positiva erfarenheter jag har av frieserhästar.

Lycka till och hoppas att du funderar vidare på att köpa en frieserhäst! :love:

Mvh Ulrika

:D Kommer inte ihåg vad jag tänkte om Kreles... Men nu tycker jag alla hästar har så små hovar :confused: Fattar inte varför :D

Nejdå, det är inte alls bara din som är så trevlig!
Alla jag träffat har varit stencoola!
Var på utställning med Kreles 2001, och eftersom han är hingst stod han i hingststallet, tillsammans med 5 andra hingstar. Det var inget oväsen när vi anlände inte, alla 6 var helcoola och gjorde inget större väsen =)
Sen på utställningen var det också lungt, ingen överreagerade på något. Kreles till och med tog sig tid att nosa på marken, när han leddes av en vilt främmande holländsk uppvisare i utställningsringen tillsammans med de andra hingstarna!

De som äger Kreles har ett sto också, även hon är lugn och snäll och tar det mesta med ro, dock är hon inte lika cool som Kreles, men snudd på!

Här är en trevlig frieser till!

Lite "unghingstig" och busig än, men ack så snäll och go!

Lorelie: håller med om hovarna, mitt halvblods hovar verkar ha krympt sen jag skaffade Berend
/
Susanne

loreleie:
såg på hemsidan att ni hade nån sorts strumpa över kreles man:)
smart ifall man inet vill tjorva till den långa fina :love: i onödan. skulle passa bra på min haflingerhinst också. flätar ni innan ni stoppar ner den i strumpan?
eller var det ens en strumpa :D :confused: :rofl:

Ja, det är en strumpa, ett par strumpbyxor i nylon som vi klipper av benen på, och använder det ena och sparar det andra till det är dags att byta.
Ja, manen är flätad innan, den är delad på två (inte på mitten, utan itu, eller vad man ska säga). man slänger över ena delen av den delade manen på andra sidan halsen, och så flätar man en inbakt fläta utefter mankammen, sedan tar man över andra halvan och gör likadant, så den hamnar över den första. Sen stoppar man ändarna i strumpbenet och sätter en massa gummiband om. Ibland sitter det jättelänge, andra gånger ramlar det av dagen efter (Hans hagkompis är nog inte helt oskyldig de gångerna...)

Jag har haft ett Friesersto, och hon var/är helt underbar! Lätt och smidig att hantera, aldrig att hon skulle tänka tanken att vara tjurig eller försöka några dumheter!! Verkligen världens snällaste och coolaste!! Så här ser hon ut: Svarta damen

NobleArt: jag såg dig och din fining på video från förrförra kursen(Tessan som har Junior hade filmat), vilken goding du har fått tag på!! :love:
Stort lycka till med honom!! Friesisar är underbara!!

Mvh,
//Cutie

Jag hoppas det inte var den sekvensen när han oombedd körde seriekaprioler längs med långsidan? :crazy: Nåja, nu vet jag ju i alla fall att han har kapacitet för höga skolan...

Skämt åsido, tack, han är jättetrevlig. Tror nog att han kommer utföra stordåd när han mognar till sig. Min svarta stridshingst ( hör skallande trumpeter i bakgrunden )

/
Susanne

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 431
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka