Frieser och frieserkorsningar!

Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Jag har en fråga. Jag ska hämta min kille på fredag men det kommer bli dåligt väder i helgen. Är det någon som vet ungefär vad en ettåring kan ha i storlek på täcke? Jag har ingen chans att mäta och måste ju ha till helgen tänkte jag O_o Jag hade gissat på 115 men blir osäker då han ser kanske kort ut på bilden, har inte tänkt på det när jag hälsat på honom :S

Åh ett sånt litet lurvtroll, förstår att du längtar! Jag hade nog skaffat ett 125 täcke, om han behöver något? nu är det ju lite varmare och han är så ung så han är kanske inte van vid täcke?

Åh ett sånt litet lurvtroll, förstår att du längtar! Jag hade nog skaffat ett 125 täcke, om han behöver något? nu är det ju lite varmare och han är så ung så han är kanske inte van vid täcke?

Han har ju ganska kraftig vinterpäls och är nog inte van vid täcke men tror dock inte de är något problem. Så du kanske han rätt... hmm får fundera på detta lite, vill ju heller inte att han blir sjuk!

KL.

Jag älskar frieserhästar, dom är så otroligt vackra och maffiga. Ger en härlig ridkänsla med sina maffiga rörelser och fina hållning.

MEN jag har två frågor till er lite mer insatta ang. hudproblem på frieser, har hört att det är vanligt!

Så mina frågor till er är: Är det vanligt? Vilken typ av hudproblem är vanligt i såna fall?

Har ingen egen frieser - håller mig oftast lite närmare marken (islänningar) men rider ett friesersto då och då, det är så otroligt roligt! :D

Jag undrar också lite om rasen (nybliven frieserägare). Vad är positivt och negativt, både fysiskt och psykiskt! Vet ju självklart att dom är väldigt vackra och har underbar personlighet och temperament :)

Jag är också nybliven frieserägare till en 4 åring :) ska börja rida in henne nu i sommar! Skulle gärna vilja ha lite tips o bra att veta råd om just frieserhästar!

Va roligt!

Denna tråden verkar inte så aktiv, så har inte brytt mig om att skriva ngt innan. Men vore ju kul om den "Vaknade" :D

Vem är hon efter?

Själv får jag inte hem min lilla fröken fören till hösten hon är född nu i år :)

Här är två kort på min Prins.
Jag har inga belägg för att det är frieser i honom,
men titta på korten och säg vad ni tror är ni snälla.
Jättefina hästar ni har.

DSC_7415zzzz_zps07b01c9c.jpg

DSC_7416vvv_zps0121892c.jpg

Jag kan nog tänka mig att det är frieser i honom, ser ut så, jättefin :)

kl

MliD

Vi får hjälpas åt att hålla liv i den, kan ju uppdatera lite om min. Vi har gjort flertalet starter i både hoppning och dressyr och äntligen lyckats placera oss i en LB:2 så det har gått framåt.

Min häst har dock problem i värmen, hon mår inte bra och blir trött när det är mer än 20 plusgrader. Nu ska hon vila lite pga att jag ska ha barn i oktober och orkar inte rida så mycket mer just nu. Längtar så tills vi kan hoppa igen, har inte gjort det sen i maj.

Grattis till resultatet! :) Kul med tävling....och stort Grattis till tillökningen i familjen också ;) Måste vara "tungt" att rida och sen lite läskigt, man vill ju inte att ngt händer.

Nu kommer lilla prinsessan till mig snart, i slutet på Aug är det tänkt.
Längtar!

Hoppas att hon och min andra lilla häst trivs ihop, har en Nsv bruks valack också. Han blev 2 år i April.

Jag har absolut ingen aning om vad som finns i honom för han är importerad från Irland och allt i hans pass står det okänd på.
Vet inte ens hur gammal han är utan veterinären sa mellan 13 och 16 år.
Men han har riktiga knälyft när han rör sig och många tror att det är frieser i honom men eftersom han inte är svart utan mörkbrun och så har han vita tecken så är det nog inte så mycket frieser i honom.
Fick se i dag att han ser apelkastad ut i färgen nu och det gjorde han förra sommaren också.
För min del så är det inte så noga vad som är i honom för han är bäst och han är min.
Det var en som skrev tidigare i denna tråden om att hennes häst tappade bakbenen och det har min gjort ett bra tag så jag tog hit en fysioterapet(kiropraktor)som gick igenom honom och han hade muskelspänningar på ett antal ställen plus en inflammation vid manken, och nu när spänningarna släppt och inflammationen är borta så tappar han inte bakdenen längre.

Många irländska hästar har lite knälyft, så det kan nog vara det irländska snarare än frieserblod som gett det, med tanke på att din häst är från irland.

Vad bra att du säger det för själv har jag inte haft tanken på att det skulle vara frieser i honom utan det dom sa när jag köpte honom var att den förra ägaren hade sagt att det skulle vara fullblod och oldenburgare i honom .Men så har min stallägare och hästens kiropraktor sagt att dom är säkra på att han i princip är ren frieser, och jag har lite svårt för att tro det för det är väl inte så där jättegott om renrasiga frieser på Irland , eller?
Jag har kollat mycket på oldenburgare och han kan påminna om dom också menm jag tror att det är lätt att man tycker att han påminner om det man vill eftersom man inte alls vet vad det är för raser i honom.
Mig spelar det ingen roll för han är lika underbar vilka raser han än har i sig.
Men jag älskar att se kort på era friesrar för dom är underbart fina så jag följer eran tråd ändå om jag får.:D:D:D

Fin häst, från irland och med fullblodsinslag enligt förra ägaren?

Då skulle jag gissa på att det är en Irish draught x thoroughbred, dvs en Irish Sport Horse. En väldigt populär korsning på Irland som brukar ge fina sporthästar.

Irish Sport Horse
35928-ID_2.jpg

35710-ID_3.jpg

Irish draught
bridonbelfreyirishdraughttrotting.jpg

Här är en bild på min lilla som kommer hem i slutet på Aug. Räknar ner ;)

Hon är redan ca 126 cm. Undra vad hon slutar på :d

2013-07-09-1732-300x168.jpg

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 569
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka