Frieser och frieserkorsningar!

Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Nu har jag varit bortrest från medrytttarhästen i två veckor, under tiden har en vän ridit henne åt mig. Förhoppningsvis kommer hon och en annan vän fortsätta att rida Itske någon gång i veckan. Här är en liten film från provridningen:

http://youtu.be/gskeccMWERI

Vi har tagit det lugnt och mest skrittat senaste veckorna då hon tappar bakben några gånger i början på ridpassen. Har nu förstått att det var flera år sen hon reds regelbundet så jag vill inte riskera någon överansträngning för att jag blir ivrig. Så det blir inte mycket mer trav än vad som syns på filmen för tillfället, hade varit så roligt att rida längre för att få henne mer lösgjord men vet ju att den tiden kommer bara jag har tålamod :) Imorgon blir det ridning igen och så ska jag försöka byta koppjärn på sadeln då den hamnar i bakvikt. Sen blir det förhoppningsvis ett kiropraktorbesök snart för att känna igenom henne.

Bjuder på en bonusbild när min väns son fick skritta av Itske, märktes hur försiktigt hon tog det med barn på ryggen och tittigheten var som bortblåst. :laugh:

574_zps99c7c4fc.jpg

Så härlig hon ser ut att vara :) Fin man, hoppas min också får så lång någon gång. Du gör nog rätt i att ta det lugnt, de här hästarna har ju så mycket rörelse i kroppen.

Dags att putta upp tråden lite! Måste finnas fler därute som har frieserhästar?

Ja hon har verkligen en fantastisk man. Ägaren vårdar den mycket noggrannt vilket jag först tyckte verkade lite väl överdrivet. Men hästen älskar när man reder ut manen så jag märker hur jag också lägger allt mer tid på manvård och rykt. Vilket är såå avstressande efter en tuff jobbdag :)

Smet tidigare från jobbet häromdan och red ut en långtur på en massa kuperade skogsstigar, hon älskar verkligen småstigarna och går glatt fram över stock och sten, tvekar knappt ens för diken eller sankmark, trots det har hon ingen vidare koll på var hon sätter fötterna men det kanske kommer! Är faktiskt förvånad över hur lite sånt berör henne då hon kan vara lite tittig på vägarna vi oftast rider på. Istället blir hon tryggare ju längre bort vi kommer.

På måndag ska vi in till klinik för en allmän hälsokoll och se om det finns någon förklaring till varför hon tappar bakben. Dock tycker jag det har blivit bättre så förhoppningsvis hittar de inget. Men det ska i alla fall bli spännande att höra vad veterinären tycker om henne!

manen.jpg

Åh vad härligt det låter!

Jag håller med dig angående att pyssla, sköta om manen, det är riktigt kul och rogivande. Har du manen utsläppt vid ridning? Jag misstänker att manen värmer mycket så jag kommer fläta henne ikväll innan jag rider. Blir din pålla mycket varm?

Hoppas det går bra på kliniken. :)

Än så länge har hon inte svettats så mycket vid ridning men det beror nog på att vi inte travar mer än några minuter i taget i nuläget. För det borde ju bli varmt med all den där manen!

Men manen stör lite när jag ska korta upp tyglarna så jag tänker alltid att jag ska fläta men sen brukar jag glömma bort det.. Men hon blir väldigt fin i en inbakad fläta utmed mankammen, ska försöka göra det lite oftare! Eller kanske man kan få undan manen på något enklare sätt? Är ju ändå ingen som ser oss ute i skogen:angel:

Inbakad fläta längs mankammen har jag gjort på min, men jag tror hennes man är för kort för det håller inte? dock är det både roligt och lätt att göra och hon blir så snygg i det :d

Nästa gång jag rider tänker jag göra vanliga flätor, ca 10 st som bara hänger rakt ner. Kanske inte det snyggaste men jag tror det underlättar när man rider plus att hästen inte blir lika varm.

Va dåligt uppdaterat. Vill ju se massa bilder och filmer samt massor av inspiration vad folk gör med sina Friesrar (stavning?).

Själv har jag tingat ett hingstföl på ett år. Renrasig frieser, både mamma och pappa har stamtavla och sett båda två dock är inte pappan godkänd så kan inte registrera honom som frieser. Det hade varit väldigt kul att göra det men inget som jag gråter för att jag inte kan. Det ska bli så kul att få hem honom! Kommer hämta honom i månadsskiftet och kör honom då till hingstbetet och sedan får han komma hem till mig efter sommaren. Det ska bli så underbart och är väldigt förväntansfull! :)

Har någon unghäst som kan lägga ut lite bilder på hur dom ser ut i kroppar och så? De kan ju se lite olika ut när det växer!

Hej och vad kul att du köpt en frieser! Han är väl valack så då gör det inte så mycket att du inte kan regga honom i rasföreningen. Mitt sto är hälften frieser och reggad i SH.

Sen jag köpte henne i somras har vi tävlat lite lätta klasser i både hoppning och dressyr. Här är en bild från när jag provade sadlar på henne, det är den nyaste jag har
S1300001_zps73bfe393.jpg

Har egentligen inga belägg för att hon ens är korsad med frieser, men det ser ju ut så:
Här är alltså min fd. Favorithäst på ridskolan (hon har pensionerats pga. Ålder och skada).
Beauty heter hon, 148,0 cm i mkh (maxad ponny), född 1993, importerad från Holland/Nederländerna under slutet av 90-talet/början av 00-talet och har okänd stam. Var en mycket högrest dam, som gärna "älgade" på när man skulle ta ut/hämta henne från hagen. Var mjuk att rida på, men hade en mycket bestämd egen vilja. Hoppa kunde hon också, och under sin "storhetstid" placerade hon sig t.om. i LA.
Vet som sagt inte om hon ens är korsad med frieser, men vad säger ni andra? Är det möjligt, också med tanke på att hon är import Holland?

537376_279889398801066_1441886958_n.jpg

425797_149857841804223_173533411_n.jpg

Hittar tyvärr inga bättre bilder nu!

Senast ändrad:

svårt att se på de bilderna, men har du möjlighet att lägga in en film så man ser rörelsemönstret så är det lättare :)

Film/exteriörbild från sidan hade varit mycket intressant, hon har samma huvud som våran ridskoleponny som med all säkerhet är frieserkorsning :)

*KL*
Tänkte jag skulle bidra med några fler bilder på lillflickan. sto född 2011, lilla Dessie:D. Alla från samma fototillfälle 3 februari i år:).

Nagra_bilder_pa_finaste_Dessie.jpg

Lite bättre jämnhet i växten nu:D. Sist jag mätte i början av året var hon 152 cm i manke och 156 i rumpen (har jag för mig det var!)

66106_1360237238.jpg

Älskar hennes huvud:love:

24017_1360237243.jpg

Längtar till nästa år när det är dags för inridning! I år har vi tänkt köra in alla våra hästar så då blir det väl den här damen också, blir spännande:)

94842_1360237249.jpg

En riktig pussis är hon^^.

Usch, har fotat henne alldeles för lite!

Vilken man, en riktig sagohäst!
Om jag någon gång får för mig att byta ut/komplettera islandshästarna så är Friesern helt klart en stark kandidat.

Har dock inte träffat på särskilt många i verkligheten. Hur är de i lynnet? Förstår självklart att de varierar beroende på individ men om man generaliserar lite halvt?

De är vänliga och godmodiga skulle jag vilja säga. Kan vara känsliga men reagerar då ofta inte med flyktbeteende som en del andra hästar. Men såklart individuellt.

Hej och vad kul att du köpt en frieser! Han är väl valack så då gör det inte så mycket att du inte kan regga honom i rasföreningen. Mitt sto är hälften frieser och reggad i SH.

Sen jag köpte henne i somras har vi tävlat lite lätta klasser i både hoppning och dressyr. Här är en bild från när jag provade sadlar på henne, det är den nyaste jag har
S1300001_zps73bfe393.jpg

Han ska kastreras i höst var det tänkt men hade nog behållt honom som hingst om det gick men inte för avel då. Vad fin hon var, vad är hon korsning med? :)

*KL*
Tänkte jag skulle bidra med några fler bilder på lillflickan. sto född 2011, lilla Dessie:D. Alla från samma fototillfälle 3 februari i år:).

Nagra_bilder_pa_finaste_Dessie.jpg

Lite bättre jämnhet i växten nu:D. Sist jag mätte i början av året var hon 152 cm i manke och 156 i rumpen (har jag för mig det var!)

66106_1360237238.jpg

Älskar hennes huvud:love:

24017_1360237243.jpg

Längtar till nästa år när det är dags för inridning! I år har vi tänkt köra in alla våra hästar så då blir det väl den här damen också, blir spännande:)

94842_1360237249.jpg

En riktig pussis är hon^^.

Usch, har fotat henne alldeles för lite!

Åhh va kul att få se lite unghäst! Min är lite högre i bak just nu också men det växer ju till sig sen :) Alltid kul att se hur andra ser ut.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 569
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka