Frieser hästar å dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frieser hästar å dressyr?

jo..fast så har jaga ldrig påståttatt alla Friesers är välridna heler;)

Så skall det INTE vara..med någon...

Är den importerad nyss så kan det bero på stress.Friesern har en förmåga att dra all stres sinåt och verka"snäll" ,trög och loj när de isjälvaverket håller på att gå söndre inombords..och sedan blir folk förvånade när de exploderar...

Det enklaste svaret,och snabbaste jag kan ge dig där är att se tillatt hantycker du r den mest intressanta figuren på jordens yta..de brukar ha anlag för tat bli Pockethorses,dvs de älskar människor omd e är rätt behandlade.

Med en himla mass aberöm och att hästen förstår vad han tjänar på att göra,och få honom att våga försöka olika saker utan att vara rädd för repressalier så kommer arbetet gå fortare än du tror...

I många fallav dessa "frysta" Friesers så har de kommit tillett stadie av inlärd hjälplöshet.

dvs de är så kommunikativa och förösker så mycket att få allt rätt att med en ryttare som rider enl gamla goda "bestraffningsmetoder" där inget lönar sig o de aldrig fattar varför oc e får egentligen ingen ordentlig belöning el korrigering,dvs ingen väglending,så kommer detta tillstånd in...
de är helt enklet för intelligenta för att behandlas brutalt.

Att tina upp dme kan ta ett tag,men brukar gå fort m man bara kan hantera inlärningsmetodik och gärna operant betingning.

Mina Friesers är gudskelov så pass framåt att man bara liksom lägger in "drive" och så sköter de framåtbjudningen själva..men de -föddes-inte sådana..de -blev-sådana.

En tråkig Frieser är verkligen pisstråkig,men jag brukar för det esta må illa av attjag vet hur behandlingen har lett fram till det här beteendet.

Thina

jag vet inte om han e importerad från början. tjejen som ägde honom förut var ung o studerade o orkade inte rida honom på ett halvår...
har blviit riden i 3-4 månader nu ..

Ett tråkigt halvblod är också pisse-trist... :smirk:

schhh..det finns -väldigt-många halvblodsägare här!;)

Vi kan väl enas om att avdödade hästar av alla de raser äör inte så kul och det skal till en hel del beteendemodifiering först inna de börjar tycka det är kul..då är dte å andra sidan oftast ingen hejd på hur kul de tycker det är

Thina

På tal om Frieser och dressyr så finns det en Frieser i Stockholm som heter Frits som går gran prix men vet ej om dom tävlar!
Dom är ute på uppvisningar ialla fall.
Jag tror det är så att dom som köper en frieser har inga större planer Alltså att sattsa upp till Gran prix.
Dom som vill sattsa på dressyren som yrke värkar välja smäckrare raser så jag tror inte det finns så många som ger friesern en chans. Utom dom som finns på banorna idag.
Jag hoppas att det kommer att synnas fler på banorna i framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka