Frieser hästar å dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frieser hästar å dressyr?

Kanske fel ställe att fråga på men vad har ni för sadlar till era frieserhästar?

skulle ja oxå vilja veta, för sadlar har inte vart det lättaste (typ provade en hel affärs sortiment och nada passande) just nu en wintec isabell werth dressyr. Suttit jättebra, men är rädd att den bara passar en litet tag till.

Tack :-) ja han är fin o mysig på alla sätt

jag har en "dansk/spansk"sadel fn

letar derssyrsadel som besatt men inser att jag kommera tt få fortsätta leta ett bra tag då alla är för smala...

Det är problemet med hästar som har de n typen av bogar som våra har,och den typen av så småningom extremt välmusklad rygg.de blir "plana" över ryggen med bred revbenskorg..Har hört tips på amerigo,jaguar o cobra..först skal jaggifta mig rikt,sedan skall jag skaffa sadel..;)

förmdoligen bir det ett specialbygge till oss.

Thina

Har en Jaguar som är vidgad till max och där vi tagit bort panelerna framme vid bogen.Den kan han ha nu. Men han är bara 4 år och inte mycket musklad så jag vet inte hur det blir sen. Är det någon som har erfarenhet av Fryso sadlarna (Tweespan). Går den att jämföra med något annat märke som är mer vanligt här i Sverige. Läste att de är lite special just för bogen. Någon som vet vad det skulle vara för lösning?

min börjar oxå bli breed över ryggen. och såpass ung.
undar vilken "biff" han blir på ryggen när han är äldre :-o
fast såklart. det blir en go barbackarygg det :-)
när man vågar sig på såna aktiviteter.

min hade förövrigt en bomlös sadel under inridningen.

Det finns ju inte direkt ngn marknad för frieser i Sverige, men jag har bott i Holland och där är det ett plus med frieser.

Visst är det en stor skillnad att rida frieser och att rida ett halvblod, men enligt mig så är det mkt roligare att rida frieser då de är väldigt kloka och lättlärda och gillar att arbeta, halvblod känns bara... tråkiga.. (ta inte illa upp halvblodsägare...) ocxh så är dom framförallt framåt istället för halvblod som man typ får dra fram för att komma i rätt tempo.. Gillar frieserns steg bättre än halvblodet, visst, det finns ju undantag som Jan Brinks häst, men hur många halvblod finns det som har ett sånt steg?! Vid frieser håller man inte på och korsar hur som helst, utan alla frieser (iaf i Holland... sen att man förstör rasen i Sverige och liknande tar jag avstånd ifrån...) är bättre överlag på steget, hur lättlärda dom är etc än vad halvblod är i genomsnitt.

(Till er som undrade om frysosadeln: den finns att måttbeställa, kostar 10 000)

Har du köpt Thijs från Holland hyfsat nyligen? Har för mig jag såg honom till salu för några månader sen på en holländsk hemsida... (Han är extremt fin...!! :) )

jag har väldigt svårt att tro att Thijs var till salu i holland;)

förmodligenvar det någon annan ur den el yngre årskull på T..
Thijs harvarit me dmig i 8 år nmu,och lämnar mig inteheller

det där med att förstöra Frieserhäst aveln i Sverige skulel jag ta-mycket lätt på-om jag vore du..det har förekommit en hel del hot,anmälnnigar och prestigekrig fårn svenska Frieserhästföreningen som inet villha in den mer prestationsinriktade(men samma avelsregler,eller hårdare) tyska föreningen hit..

jag skiter i vilket
Jag blir trött bara jag täner på de telefonsamtal med hot som kom tillmig...

Sjölv tänker jag gå med i skånska Frieserhästföreninegn

där bråkard e inet s förbannat,de lägger kraften på att ha kul...

Att ha Fries skall vara KUL!

jag lär aldrig gå ifrånden rasen,mend et är också svårt att hitta en häst med de egenskaper jag behöver ha..nu har jag tur o har två kanonhästar i stallet.

Thijs kan du se på ryttartorget foton thinas album(och min nya)

Thina

*lånar knapp*

ååå såå fin den va dressyr hingsten...

hela diskussionen finns på min dagbok på ryttartorget

lång o tråkig prestigehistoria,i grunden är all amännsikorna i de föreningar jag varit med i bra folk,jag gillar dem genuint,men ego och prestige tar ibland överhanden o då känner sig folk hotade-speciellt om man är framgångsrik o känd....

synd..eftrsom jag väljer själv vilken förening jag vill framhålla vid mina framträdanden;)

Thina

Jag kan bara hålla med Thina vad gäller friesern som dressyrhäst. Sedan finns det som i alla raser bättre och sämre exemplar.

Jag fick tyvärr aldrig veta vad jag och Arjen hade kunnat prestera, eftersom jag förlorade honom i höstas. Men det finns ingen tvekan om att vi lätt hade tagit oss till medelsvår. Minst..

AsMoDeUs

Friesern är en väldigt blickfångande häst som ser väldigt pampig och flott ut. Men rent gångartsmässigt så tycker jag att de inte räcker till i dressyren. De har en förmåga att bara röra sig uppåt.
De kommer ingen vart...!!! Men visst e det en flott häst ! / a

du har sett för få Frieser

med bästa vilja i världen kan man inet påstå att några av mina bara "går uppåt" även omd et säkert hade vart bekvämrae så:)

kom ihåg att bara för attdet säljs o köps Frieser så behöver dte inet vara BRA Frieser för det

många köpare är okunniga,många säljare ljuger o är man inet van vid rasen kanske man inet kan bedöma anlaget för att klara svår dressyr även med ökningarna...

vi har riktigt,riktigt bra dressyrhästar inom rasen i världen idag

och rena skiten

precis som i alla andra raser

fördelen med Frieser är att de genrellt sett har etttemperament som gör dem extremt lättdresserade,de -vill-göra rätt o går i princip av sig själva om man bara uppmuntrar dem tillräckligt(lätta hjälper o korrekt inlärning positiv förtärkning) vilket gör att de är roligare och kanske båd esvårrae o lättare att håll apå m,ed än andra raser...

jag vet inet vilka Fries du sett ,men jag är helt övertygad om att du inets ett de jag verkligen menar är bra hästar

Thina

Jag tycker frieser hästar är jättefina och kan gå höga klasser i dressyr.Själv känner jag en som går LA :D

vadå de kommer ingenvart? i främst utlandet så förekommer dom en hel del i dom högre dressyrklasserna.

sen finns det ju exemplar som inte passar inom dressyren.
men så är det med alla hästar....

lånad knapp.
jag red frieser för första gången igår o min drömbild gick i kras.
han e så otroligt vacker o ser så himla härlig ut.
hamnar i sadeln på en burk som inte vill gå framåt, inte gåro sitta på o definitivt inte vill lära sej saker.. hade dessutom väldigt svårt för galoppen.
anledningen till att ja fick rida honom var för att ägaren ville ha hjälp med honom i utbildning.
jag kommer definitivt ge honom fler chanser o skyller alla dessa saker på att han e felriden från början. han e 6 i år o ägaren har bara haft honom 3 månader. då hon köpte honom stod han helt still o rörde sej int eur fläcken så visst går d framåt...
jag tar nya tag o hoppas att ja kan få denna frieser att utvecklas o bli en sån där drömhäst som jag trodde friesrar var!!!

hur mkt riden är hästen innan köpet? är den importerad?

min häst är en riktigt segburk, att ta sig fram i skritt och försök till trav på ridbana = hejja...det kan va asjobbigt.
Han är väldigt seg pch loj och galoppen existerar inte.

Igår kunde jag för första gången rida honom och då utan att behöva övertala honom. Han fullkomligt sken upp och galoppera som aldrig förr. Vi va ute i skogen dock...men det var en helt annan häst o sitta på. SÅ pigg har han inte vart i skogen innan.
och jag kunde äntligen få känna på min häst i galopp :D

Han blev inte ens trött :D Fast min är inte så gammal heller...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka