Fri tillgång

S

silverblom

Hur mycket äter era hästar som har fri tillgång´på grovfoder?
Skriv gärna vad det är för häst med.

Räknade ut idag att mina 2 äter ca 20 kg var om dagen, alltså ca 40 kg tillsammans på en dag:eek: Visserligen hösilage men det är ganska torrt hösilage.Är två halvblodskorsningar på ca 165 cm och rids ganska mycket. Dom är inte tjocka men dom är ju åt det lite rundare hållet. Finns det fler som har hästar som äter så mycket?

Sv: Fri tillgång

Mina tre unghinstar klämmer 500 kg/veckan hö än så länge, blir ett snitt på nästan 24 kg per häst. Då får dom ändå mellan 1 och 3 kilo lucern beroende på vilken av dem det är per dag + kraftfoder.

Mina två halvblod som har fri tillgång när de går ute brukar äta upp en 350 kgs hösilagebal på ungefär en vecka. Det blir väl runt 25 kg/häst och dag.. Billigt och bra! :crazy:

En rundbal hö (250-300 kg) äts upp på 6-7 dagar av fullblod 167 cm och kallblodstravare på 150 cm. I snitt dryga 20 kg/häst och dygn.

förra året åt mitt halvblod (drygt 165 hög och 8 år) och 2 shettisar (1 maxad 3 år och en 92 hög och 35 år) ca. 280 kg/veckan. (hösilage 65 ts.)

i år växer gräset än :crazy: och det är 1 halvblod (160 hög och 4 år) en D-ponny (142 hög och 15 år) och en shettis (105 och 16 år) till. har gått åt mellan 350-400 kg/veckan ungefär men räcknar med att det ska börja gå åt mer :crazy: även det hösilage med lite högre ts.

Våra fyra hästar (hbl 170, nsv 155, nsv unghäst 153, vbl 148) äter 75kg /dygn, vid varmt väder. Gissnuingsvis så snittar Varmblodet på 10-12kg (är liiiten i maten) unghästen ca 15kg, vuxna nsv ca 20kg. Halvblodet äter minimum 25-30kg, äter konstant och i en rasande fart. :crazy:

Vid kyla/mkt nederbörd etc går det åt ytterligare 25-30kg/dag

*kl*

:eek: :eek: <G> våra pållar (Islandsghästar) sätter i sig 8-10 kg/dygnet beroende på väder. Hösilage 74% ts och har en kvot på 7. De är inte smala :D De får också mineraltillskott i form av ishavsalger från Island.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Senast ändrad:

Min tvååring, korsning ca 160 cm, äter runt eller lite mer än 20 kg/dag, har hösilage med 76% ts.
Utöver det får han lite betfor för att äta upp mineralerna samt äpplen och morötter som skrammel i krubban när de andra äter.

När min häst (islandshäst) hade fri tillgång åt han 10-13 kg/dag beroende på väder.
hö med ts på 80% och smrp/mj kvot på 7,2 var kalasfin i hullet:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?