Fri tillgång på HAVRE!

K

knoppan

Jag var och hälsade på hos en bekant och hennes granne har 3 travston varav 2 med föl.
Dom går ute dygnet runt och i hagen finns ett badkar med vatten och ett badkar med havre. Dom får tydligen inget hö eller så, utan bara denna havre som fylls på en gång i veckan. Visserligen finns fortfarande lite gräs kvar, men det är verkligen inte mycket.
Jag pratade med gubben som har hästarna, och han sa att dom alltid går ute, dygnet runt och året runt. Han sa att dom aldrig haft problem med magen, och hö har dom aldrig fått för det kan han inte bära på med sin dåliga rygg. Dom får skrapa undan snön och ta vad dom hittar.
Dom såg verkligen välmående ut och verkade hushålla med sin havre utan problem. HUR ÄR DETTA MÖJLIGT? Jag trodde gubben drev med mig men ingen i min kompis familj har någonsin sett något hö inne hos dessa stackars hästar.
 
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

Har oxå sett det förr och hästarna å bägge ställen jag sett det på mådde prima och sprang in många pengar på travbanorna. Allt är inte svart eller vitt, hästar kan anpassa sig till det mesta, speciellt om de går ute dygnet runt och får fri tillgång på det de ska ha.
 
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

ofta är det väl så här med fri tillgång, att dom äter mycket första 2 veckorna för att dom är rädda att det kanske inte kommer att vara så "lyxigt" men sen när dom kommer på att det faktiskt kommer att fortsätta va så, ja då äter dom när dom är hungriga! så är det iaf med hö, tex rundbal i hagen.
 
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

Glimfeather skrev:
knepigt... hade jag också velat veta svaret på! stor hage eller?
Den är inte speciellt stor.
Jag tycker det verkar konstigt att dom kan vänja sig vid att inte få vad dom behöver.
 
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

hej det verkar mest bara vara slö jobb från gubben sida,pga sjukdom
så ska man inte ha djur och fri till gång på havre,det är omöjligt!
dom måste få hö oxå ,inte bara havre dom blir sjuka av det!
det borde anmälas tycker jag!vårdslöshet mot hästar!
och folk sköter djuren. :banana: :bump: :devil:
"jävla gubb jävel"
 
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

giffan skrev:
Har hästarna tillgång till ligg hall? Strör det med halm där??
Dom har ett vindskydd av plåtväggar och plåttak, men det finns ingen halm eller så. Dom får ligga direkt på marken.
Hade det funnits halm hade jag haft lättare att fatta detta, men jag begriper inte hut dessa hästar kan klara sig.
Jag tror nog att gubben bryr sig, för dom verkade välskötta, fina i hovarna och så. Han vet nog bara inget om foder, eller så är det alla vi andra som inget vet. :confused:
 
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

Jag tror knappast att den här gubben kommit på nåt revolutionerande som ingen annan förstått förr. Det handlar om kunskap om vad hästens kropp är gjord för att äta och vad som tas upp var. Eftersom hästen är gräsätare till naturen är det ju livsviktigt för den att grovtarmen får arbeta. Havre bryts främst ner i tunntarmen och är knappast rikt på de fibrer som hästen behöver.

För att citera en bra bok, "Utfodrings-ABC"
Hästen är ju av naturen en grovfoderomvandlare.
Det är därför viktigt att en tillräckligt stor del av dess energiupptagning sker i grovtarmen -dvs genom nedbrytning av cellulosahaltiga fiberämnen. På så sätt stabiliseras tarmfunktionen och man bibehåller en balans bland mikroogranismer som skall sköta jobbet. Foderstatens innehåll av växtfibrer är alltså av avgörande betydelse för hästens välbefinnande!
Fibrer behövs för att tarmens rörlighet -och därmed dess förmåga att transportera föda -skall fungera.

(En foderstat som endast består av fri tillgång på havre och INGET grovfoder ger hästen ett överskott på stärkelse och på tok för lite fibrer.)
Rubbningar i grovtarmens bakterieflora kan vålla allvarliga matsmältningsstörningar som i vissa fall utvecklas till livshotande tillstånd. Olämplig utfodring -t.ex. överskott på stärkelse- kan bidra till att öka maginnehållets surhetsgrad. Detta leder till att vissa bakteriestammar kan växa till sig på de övrigas bekostnad. Det är bla detta orsaksmönster som ligger bakom den allvarliga sjukdomen chlostridios.


Alltså, säg till den här gubben att hans hästar behöver växtfibrer. De behöver en rejäl giva hö varje dag och han måste dra ner på deras havregiva. De kan inte leva på havre! De måste få mat som sätter grovtarmen i arbete och det gör inte havren. De behöver också få sitt tuggbehov tillgodosett, både mentalt för en mättnadskänsla och för tändernas skull. Om det inte går att tala gubben tillrätta så tycker jag det är din skyldighet att anmäla så någon kan komma ut och hjälpa honom förstå hans hästars bästa.
Även om du tycker de ser runda och välmående ut så är det inte bra för dem.
MEN, du är helt helt säker på att de BARA äter havre eller??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fri tillgång på HAVRE!

Jag har ju bara sett dem en gång, men gubben påstår att det är så. Min kompis har ju som jag skrivit tidigare heller aldrig sett till något hö.
Jag tror jag ska ringa aktuell myndighet och tala om hur det ligger till, gubben vet ju iallafall inte vem jag är efterssom jag inte sa vad jag heter när jag var där.
Vart ska man ringa? Kommunen? Distriktsvet? Polisen? Har aldrig behövt anmäla nåt förut så jag vet inte hur jag ska gå tillväga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 446
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp