Fri tillgång på ensilage.

bambi82

Trådstartare
Har en äldre häst som nog skulle må bra av att gå på fri tillgång om han finns kvar till nästa vinter.

Men är inte så förtjust i den varianten de flesta häromkring kör, med att bara ställa ut balen som den är och skära hål. Tycker det är alldeles för stor risk att de får i sig nät och plast.

Hur gör ni? Finns det några bra "häckar" eller vad man ska kalla dem där man kan skalla bort allt plast+nät men de ändå håller ihop balen lite?

Sv: Fri tillgång på ensilage.

Sök på foderring eller foderbord häst så får du upp en hel del lösningar. Finns allt från "gummirings variant" till i galvat stål. Färdig produkt kostar så få inte en chock, alla vill ha betalt :-)

Vi har lådor i hagarna och så packar alla hästägare 2-3 påsar var som vi sedan fyller lådorna med. Alltid tillräckligt så det inte tar slut. ¨
På det viset är det alltid fräscht och de riskerar inte få i sig plast och nät.

Jag ställer ut balen som den är o tar av plasen o nätet helt, funkar finfint

Blir det inte väldigt mycket spill då? Känns som om mina skulle dra isär hela balen och trampa ner/ använda som toalett. Men kanske funkar om man har snälla försiktiga hästar.

Förstår att det kostar, som allt annat inom hästvärlden. Men är betalar gärna lite mer och får en lösning som funkar riktigt bra!

Ingen som själv har nån variant ni kan rekommendera?

Beror på, hur många hästar är det som ska äta?

Det jag ser som risk med att inte syna hela balen när man öppnat den (bara öppna delar och låta hästarna äta ur plasten t ex) är om det är mögelförändringar eller andra kvalitetsförändringar i balen. En död hare upptäcks ju inte, och risken för att hästarna blir sjuka ökar dramatiskt.

Senast ändrad:

I mitt stall har ägarna byggt en egen "häck" av gamla lastpallar. Ser kanske inte direkt snyggt ut, men det funkar. Dock så öppnar de bara balen upptill så den står med plasten och allt på nedtill, men än så länge har ingen häst fått i sig något dumt.

Vi kör på en hemmasnickrad variant. Fyra lastpallar i botten och sen ett kraftigt staket runt. Ena sidan öppen så att man bara kan ställa dit en öppnad bal med traktorn.
dsc_0153_138846874.jpg

Staketet var från början 1,20, tyvärr står de ju nu på en halvmeter packad snö så det ser ut som ett foderbord gjort för shettisar :P

Ärligt talat har jag inte en susning om hur man kan fixa ett foderbord som ger mindre spill? Även de i metall går ju att dra ut hö från?

Mina hästar är alla världsmätare på att buffa ut hö, men aldrig att jag skulle sätta ut en bal med plast och allt för att undvika de fåtal kilon som går till spillo med mitt bord. Känns som det är stor risk för både plast i magen och undermåligt foder.

Jag var lite nyfiken på en sådan, men de kan väl ändå inte eliminera spillet som blir av att hästarna drar loss tussar? Eller hålls balen ihop på något sätt med en sådan? Annars känns det ju mest som ett foderbord i plast som är lite tightare än något hemmasnickrat?

Mina står ju och rycker sönder balen för att sedan buffa bort höet, det är en annan anledning till att vi har en sida öppen. Då buffas det mest ut till den sidan av bordet som är ren. Av någon anledning är alltid mitten av balen godast..

Det ha nog mycket med hur hästarna som individer äter:)
Vissa står och äter duktigt utan att dra ut och söla medans andra gräver och sliter efter godaste strået i mitten.

Tror att för minst spill borde gräset va snittat kort i en foderring med "hela" sidor:)

Vi har Hay Huch och de funkar fin fint :)

Men visst lite spill trillar ju utanför hålen men inte mycket.

WinterLarge01_300.jpg

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 335
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka