Fri tillgång på bra grovfoder och inget mer?

nyponros

Trådstartare
Är det tillräckligt rent generellt för en hobbyhäst (lite uteritter och några lättare dressyr/gymnastikhoppningspass i veckan, totalt 4-6 pass) som inte är svårfödd, snarare tvärtom?

Förutsatt att kvalitén på grovfodret är tillräckligt bra?
Vilka här fodrar sina hästar så, vad har ni för hästar och hur hårt arbetar dem?

Sv: Fri tillgång på bra grovfoder och inget mer?

Förutsatt att det är ett bra grovfoder med bra kvot mellan protein och energi så borde en normal "vardagshäst" klara sig utmärkt på fri tillgång på det. Lite mineraler kan behövas. Förutsatt också att de orkar äta så mycket som de behöver, men det har jag aldrig varit med om varit problem med vuxna hästar.;) Snarare tvärtom...att man får begränsa givan för att de inte ska rulla fram. När min häst var åring orkade hon dock inte äta så mycket som hon enligt mig borde ha ätit utan lämnade både hö och lucern kvar.
Vi har i vårt stall en flock islandshästar, mer eller mindre lättfödda, som "vardagsrids" ungefär lika mycket som din häst. De vuxna hästarna åt i vintras bara hö och mineraler och klarade sig bra. Min unghäst fick hö och lucern inne för att få i sig lite extra.

Jag ger min hobbyhäst bra hösilage i "fri tillgång", (jag ger så pass mycket att hon alltid har) plus ca 4-5dl havre per dag (1-2dl per fodringstillfälle) bara för att hon ska ha skramel i krubban. Mineraler har hon en sten som hon älskar. Jag tycker att det räcker alldeles utmärkt, och så länge din häst håller hull och energinivå så tycker jag att det låter som en bra fodergiva :)

Det låter ju bra!
Orka äta tillräckligt är nog inga problem, snarare det motsatta ;). Det är en väldigt matglad liten häst jag har. Men jag har förhoppningen att hon ska lugna sig när hon märker att maten inte tar slut. Är ju egentligen optimalt för hästarna, och underlättar så att inte behöva stressa till lunchningar osv.

Lite krubbskrammel kommer hon få morgon och kväll, men det blir nog några morötter/äpplen :). Havre kan sätta griller i huvudet på henne. Och så får hon saltsten förstås.
Då känner jag mig lugn med att prova detta! Jag får såklart hålla ögonen öppna så att hon fortsätter se fin ut och må bra men det gör jag ju alltid ändå :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 980
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?