Fri tillgång grovfoder året om - debatten

Sv: Fri tillgång grovfoder året om - debatten

*kl*

Jag var på besök på ett konvalecentstall för några dagar sedan. Där berättade innehavaren att hästarna fick fri tillgång till grovfoder (ensilage) och att de i snitt åt 37 kg per dag och häst! :eek:

Man kan väl tänka sig att hästarna där som var konvalecenter hade lite långtråkigt och därför åt mer, samt att de allra flesta hästarna var tävlingshästar som normalt sett får en begränsad tillgång på grovfoder och därför passar på när det bjuds!

*kl*

Jag var på besök på ett konvalecentstall för några dagar sedan. Där berättade innehavaren att hästarna fick fri tillgång till grovfoder (ensilage) och att de i snitt åt 37 kg per dag och häst! :eek:

Något som hade varit intressant att veta i detta sammanhanget... vad låg torrsubstansen på för procent i det ensilaget...

Ju lägre torrsubstans i ensilaget ju mer måste ju hästen sätta i sig för att få tillräcklig mängd ....(torrsubstans)

Grovfoder, dvs hö och ensilage, köper man oftast hos nån bonde i trakten (om man inte odlar själv), kraftfoder hos någon foderleverantör.

*kl*

Man kan väl tänka sig att hästarna där som var konvalecenter hade lite långtråkigt och därför åt mer, samt att de allra flesta hästarna var tävlingshästar som normalt sett får en begränsad tillgång på grovfoder och därför passar på när det bjuds!
Låt oss säga att ensilaget hade en ts på ca 55% = 20,35 kg torrt hö. Låter inte helt galet, nej...

Men då räknar du på ett torrhö som har 100% ts. 85% är ett rimligare värde och då blir det 24 kg. Ingen större skillnad men i alla fall.

Kl..

Jag hänger inte riktigt med på detta varför inte alla hästar skulle kunna gå på fri tillgång. Det handlar ju om värdena i höet/silaget. Behöver inte vara någon skillnad på hö och ensilage. Det handlar ju också om när det är slaget?

Jag tar på egen vall och väntar alltid lite längre för att få dom värden som passar mina lättfödda hästar. Just i år pga regnet blev proteinet löjligt lågt istället och jag kommer även ge lucern. Men under normala förhållanden är det bara att vänta in rätt tidpunkt för just mina hästar innan jag slår vallen!

Sen kan jag mkt väl förstå att fri tillgång kan bli krångligt för dom som köper hö och inte får tag på rätt värden, då kan tex en fånghäst få problem givetvis.

Eller om man har en brokig samling hästar med behov av väldigt olika värden etc.

Men varför skulle inte en häst kunna äta vad den vill om värdena är helt rätt för just den hästen (oavsett vad för häst det är)?

Kl..

Jag hänger inte riktigt med på detta varför inte alla hästar skulle kunna gå på fri tillgång. Det handlar ju om värdena i höet/silaget. Behöver inte vara någon skillnad på hö och ensilage. Det handlar ju också om när det är slaget?

Jag tar på egen vall och väntar alltid lite längre för att få dom värden som passar mina lättfödda hästar. Just i år pga regnet blev proteinet löjligt lågt istället och jag kommer även ge lucern. Men under normala förhållanden är det bara att vänta in rätt tidpunkt för just mina hästar innan jag slår vallen!

Sen kan jag mkt väl förstå att fri tillgång kan bli krångligt för dom som köper hö och inte får tag på rätt värden, då kan tex en fånghäst få problem givetvis.

Eller om man har en brokig samling hästar med behov av väldigt olika värden etc.

Men varför skulle inte en häst kunna äta vad den vill om värdena är helt rätt för just den hästen (oavsett vad för häst det är)?

Om... du har möjlighet att få fram ett grovfoder som verkligen ligger rätt i värden till just din typ av häst så skulle det ju i princip gå bra..
Problemet ligger ju i att detta är svår för att inte säga omöjlligt för de flesta hästägare...

Sen är ju frågan om hur den fria tillgången serveras... Jag menar att det är lika onaturligt med en ätplats med fri tillgång som det är med hästar som inte har fri tillgång.

Hästarna är skapta att vandra under tiden de söker sin föda. De gör alltså av med energi under tiden de äter. En häst på fri tillgång med en foderplats rör sig inte alls....
Det fungerar som tur är på de flesta hästar... Men inte på alla...

Jag har endast serverat fri tillgång inne året runt till travhästar (och ett halvblod) som gått i gräshagar på dagarna och betat i sig 15-20 MJ. Och dett ahar gått bra. Dom har anpassat sitt grovofoderintag utefter tillgången på gräs. Kratfoder har till och med varit nödvändigt att ge.

Min erfarenhet av dessa hästar har varit att dom äter mycket fler antal kilon/ dag om du skulle dela ut dom vid x antal fodringar än om dom hela tiden har grovofder i boxen.

Jag hör oxå till den som anser att alla hästar kan gå på fri tillgång. mAN måpste bara anpassa värderna på grovofderet till hästens intag. Och det är här många stupar i dag. Många anser att hästen ska ha fri tillgång (utan analys) för dennes bästa men skiter i om den är fet, bukig och /eller har proteinbrist. Vilket är ännu sämmre i mina ögon.
Dom hästar som blir feta sliter de nog pål eder m.m. på som vet. i hästfocus ville poängtera. Dock tycker jag att han drog alla över samma kam. Endel har ju faktst analys.

Men då räknar du på ett torrhö som har 100% ts. 85% är ett rimligare värde och då blir det 24 kg. Ingen större skillnad men i alla fall.
Jag genade lite för att visa ett exempel. Skulle bli för rörigt annars;)

*kl*

Jag funderar lite över att så många upplever att hästarna står still och proppar i sig hö/hösilage konstant när de har fri tillgång. När jag hade min på lösdrift med fri tillgång upplevde jag att de betedde sig på samma sätt som på betet, dvs att de åt en stund, vilade en stund, lekte lite, strövade omkring mellan favoritplatserna. Ofta enligt ett rätt så identiskt tidsintervall från dag till dag.
Numer står min häst uppstallad, dock med min målsättning att han ska ha fri tillgång på hö de timmar jag själv bestämmer över. I hagen får de tyvärr bara lunchhö, en giva på ca 2 kg. Men från insläpp till utsläpp får han så han alltid har kvar, och vet ni vad? Det går åt lika mycket som om han gick på fri tillgång dygnet runt.... Då är detta en mycket matglad herre som äter det som sätts framför honom.
Sen beror det väl på vad man har för hagar. Har man en fyrkantig sandpaddock på 50x50 meter så är det inte så konstigt om hästarna äter, det är ju det enda som erbjuds dem att göra. Har man däremot en kuperad hage så inbjuder det till rörelse och annat att pilla med. Ett tips är ju att ha vatten i ena änden och foder i den andra, så tvingar man hästarna att röra på sig mer.

Sen är det faktiskt så att de hetsäter en del i början, men sen när de inser att maten finns på plats hela tiden så lugnar de ner sig.
Jag passar in en liten fråga där...
Jag kommer testa fri tillgång efter betessäsongen är slut, dvs när de ändå är vana vid fri tillgång på gräs.
Hur länge är det rimligt att det "hetsäter" på ett ungefär? Räknar man med en vecka, en månad? Säkert olika, men skulle vara intressant att höra så jag vet när jag ska fundera på om mina hästar funkar eller inte, på fri tillgång.
Likadant med fetma, hur feta får de bli innan man ger upp? Konstig fråga, men ändå. När borde de vara tillbaka i hyfsat normalhull enligt din erfarenhet? Ska man acceptera en viktuppgång första månaden eller första tre månaderna?

Själv känner jag att jag vill testa hela vinterhalvåret, men jag har en inackordering som är tveksam och jag vill kunna stå på mig om prövoperioden.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 306
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka