Fri tillgång grovfoder året om - debatten

Sv: Fri tillgång grovfoder året om - debatten

Det är ju lite jobbigare med dom här hästarna med lägre behov, där man inte kan ha fri tillgång pga för bra värden med mindre än att hästen blir lika rund som ensilagebollarna ... :crazy:
Vi kör därför också med halm som komplemet sedan flera år tillbaka.

Bra tråd:)
Det här har jag tagit upp tidigare i barfotatrådarna- där man ska ha lösdrift o fri tillgång på hö/ silage.

Unga, dräktiga, digivande eller ridskolehästar som utför hårt arbete kan klara av det eller vid stark kyla.

Man hänvisar till modeordet "naturlig hästhållning" o ger alldeles för mkt av bra foder.
i såna fall skulle det vara naturligt med halvsvält under vintern, fast de har ju uppfunnit "bark o kvistdieten" nu :mad: Även på tunna hästar som utför arbete.

Sen undrar jag hur bra det är med en stor mage o hur det påverkar ben, rygg o leder? För att ha en hållbar rygg krävs det oxå magmuskler.
Har aldrig sett en gravid kvinna eller gubbe med ölmage, som har haft några bukmuskler- o hur går de- ankor:D

Jag är övertygad om att hösilaget har bidragit mest till det ökade fånginsjuknandet.
Min fick det när jag la ut mkt av det för att det var kallt.
vilken häst åt mest? Jo den som behövde minst?

Har sen fången inte gett mer hö( har slutat med silage) vid kyla, utan portionerar ut oftare istället, för att se att den andra äter oxå.

undrar oxå hur kyla påverkar fuktigt silage. Kan det verkligen vara bra att det fryser:confused:

Senast ändrad:

Det är ju lite jobbigare med dom här hästarna med lägre behov, där man inte kan ha fri tillgång pga för bra värden med mindre än att hästen blir lika rund som ensilagebollarna ... :crazy:

Ja, jag har fattat det som att det är bättre med ett bra hö med högt proteinvärde och så då lägga till halm i stället för ett sämre hö med lägre protein men mer kolhydrater (för fånghästar)ö. det förutsätter att halm i så fall är bättre än hö vilket jag inte är säker på. Men nu kommer vi nog lite av tråden. Här finns många andra sådana trådar.
Men jag menar ändå att detta inte är lätt för alla olika hästar med alla olika behov.

Jag häller med dig! Jag läste ditt svar efter mitt svar ovan.
Jag tror inte heller att det är bra med stor mage är ganska säker på att det var därför som min fick fång.
Jag hänger inte riktigt med på resonemanget om gravida kvinoor men det är nog min hjärna som har stängt av för kvällen.
Har egentligen ingen aning om fruset ensilage. Intressant fråga. Jag vet inte om fruktan fälls ut när det fryser?

Jag menar att magen är tung o stor o det blir svårt att få muskler där när allt tar emot.

Ja vi med mindre kallblod på lösdrift brottas ständigt med denna problematik.
Jag har löst det med flera grindöppnare som portionerar ut kontrollerad mängd hö per gång, samt fri tillgång på halm, och givetvis individuella tillskott till varje häst varje dag i samband med visitation inomhus.
Men har man inte analyserat höet finns iaf risken för bollform :D
Höet är för det mesta rena raketbränslet här.
Skulle jag bara ge den mängd hö som behövs som grovfoder, skulle de förmodligen få magsår av hunger. Därav halmen.

MMMM:banana:
En bra debatt!!!!
Jag håller med att alla hästar kan inte ha fri tillgång...att gömma lite är ett bra upplägg speciellt i en kanske lite tråkigare vinterhage då bristen på sysselsättning minskar.
Halm inne stimulerar ju också hästen....helt klart.

Hur långt det går mellan fodringarna har också betydelse, att fodra stråfodret först så det blir lite i en tom häst mage.
Det största problemet är väl ändå allt kraftfoder vi stoppar i våra hästar???!!!!

Behöver hästen verkligen uppåt 5-6 kg kraftfoder totalt? Jag fick lära mig en gång för länge sedan att räkna efter regeln 6kg hö = abbsolut ej mer 'än 2kg kraftfoder totalt!!!

Sen får man ju självklart se till individen....hur fett hö eller silage du har...

Även om du får en bred analys på silage / hö så speciellt silage kan ju variera rätt kraftigt mellen balar/ängar....

Men halm tycker jag att man skulle använda mer nu när silaget oftast är fööör näringsrikt för de flesta att "bara" pyssel äta med!!!

Jag kan dock hålla med om att de flesta hästar som står på fritt i hagen blir mycket lugnare men jag tror inte att alla kan klara detta och speciellt inte i ett stall där fullblod och shettisar skall dela samma bal!!!
Man måste lära sig att "se" sina hästar bättre och inte ge "vad grannen" ger!!!

:rofl::rofl:FÖRTYDLIGANDE:
om JAG GER 6KG DÅ EJ MER ÄN 2KG KRAFTFODER givetvis andras det på olika hömängd men förhållandet mellan kraft och stråfoder skall ligga där.

Har inte läst artikeln, vad var det man menade var skadligt?? Vilka följder skulle det få?? Hästfocus är ju inte den mest seriösa tidningen så man kanske ska ta det med en nypa salt också - dom gillar ju strasser....

Hur som helst; av mina två hästar så kan den ena utan problem ha hö dygnet runt - han tycker inte det är så jättegott så han äter MAX 10kg. Andra slukar i sig snabbt, men även han blir ju mätt, har han fått en väldigt stor kvällsgiva så ligger det oftast lite kvar på morgonen. Så jag tror faktisk inte att han skulle äta dygnet runt även om det fanns möjlighet. Han skulle rota runt höt i boxen istället. :p

Titta på hästarna i hagen. Jag ser mina från fönstret, och dom pasuar ofta i ätandet! Dom står en timme och sover/vilar då och då.

Så frågan är ju om hästar som har fri tillgång verkligen äter så mkt oftare än en häst som utfodras 4 ggr dag.......

Jag har i och för sig inga rena fakta som du sökte, men jag kanske får vara med och tycka änd`? Jag tror också att det finns negativa effekter av den fria tillgången. Jag har inget emot det egentligen, men om jag skulle ha fri tillgång på grovfoder skulle jag behöva ett hö med ca 4 MJ/kg för att det skulle fungera. Vart hittar man sånt? Det mesta i höväg håller ju 7-9 MJ på ett ungefär och det är ´långt ifrån alla hästar som skulle gå att ha på fri tillgång.

*KL*
Alla verkar utgå från hästens näringsbehov,jag håller med om att man få försöka balansera upp det för att undvika över/underhull,men ingen tänker på att hästar äter lite men väldigt ofta.De har små magsäckar.Och därmed så undrar jag :Ingen som tänker på sysselsättningen för hästen vintertid då de inte hittar grässtrån att plocka med? Många får dessutom "ovanor" pga sysselsättninglösheten.Vävning,krubb bitning ,slå iväggar osv osv...

Man kan lösa fri tillgång enkelt med lite material och tid.Då har de att göra plus att de får "pula" lite för att få i sig.
http://www.sundhast.se/harmony.htm

Ska tillägga att jag inte läst artikeln men däremot de flesta svaren i debatten här.

*KL*
Och därmed så undrar jag :Ingen som tänker på sysselsättningen för hästen vintertid då de inte hittar grässtrån att plocka med? Många får dessutom "ovanor" pga sysselsättninglösheten.Vävning,krubb bitning ,slå iväggar osv osv...

Mina hästar har inte fri tillgång på grovfoder. Jag är helt övertygad om att det aldrig hade fungerat med två mycket lättfödda ponnyer och två stora hästar som är mer åt det svårfödda hållet. Men de är ute så mycket som möjligt i stora hagar och där finns det ganska mkt för dem att stoppa i sig hela tiden.

Övertygad? Då har du alltså provat?Även vintertid har de att sysselsätta sig med då? Nu utgår jag från vi har snö också;)

Jodå man kan tänka på tuggbehovet även om man inte kan ha fri tillgång på hö. Jag lägger alltid ut halm vintertid så att hästarna ska ha lite att plocka i mellan fodringarna. Vi har gott om träd i hagen så de går och plockar lite i grangrenarna också.

Övertygad? Då har du alltså provat?Även vintertid har de att sysselsätta sig med då? Nu utgår jag från vi har snö också;)

Nej jag har inte provat och kommer inte att göra det heller. Den ena ponnyn har haft fång. Hon blir lätt överviktig trots ridning. Jag tänker inte ta någon risk.
Jag bor uppe på en av åsarna i skåne. Vi har ofta snö på vintern. Jag tycker nog att de har en del att sysselsätta sig med även då.

Mina hästar har inte fri tillgång på grovfoder. Jag är helt övertygad om att det aldrig hade fungerat med två mycket lättfödda ponnyer och två stora hästar som är mer åt det svårfödda hållet. Men de är ute så mycket som möjligt i stora hagar och där finns det ganska mkt för dem att stoppa i sig hela tiden.
Med ett lite grövre hö så tar det längre tid för dem att tugga i sig en massa mat.
Sen är det faktiskt så att de hetsäter en del i början, men sen när de inser att maten finns på plats hela tiden så lugnar de ner sig.

Jag hade alla mina hästar på fri tillgång för första gången i vintras och det fungerade utmärkt, trots blandning av shettisar, halvblod och fullblod...

hohack2.jpg

Det var först framåt slutet av våren som jag tyckte att de blev feta. Men det beror nog på att jag köpte ett mer finstråigt hösilage då, men högre värden i. TIll och med det högdräktiga fullblodsstoet blev fet av det...:bow:

Tack för tipset. Jag tror säkert att det fungerar för dina hästar.
Jag tycker att mitt sätt fungerar bra som det är.
Usch nu låter jag totalt insnöad men i detta fallet kommer jag att fortsätta som jag gör. När det gäller annat om hästvård är jag öppen för nya alternativ.

Hur mycket räknar du med att dina halvblod pular i sig per dygn?

vart får man hästmat ifrån? Alltså beställer man? ni som har egna hästar på gård alltså....vart får ni tag på maten?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 306
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka