Fri tillgång grovfoder året om - debatten

Sv: Fri tillgång grovfoder året om - debatten

Så de evt problem man kan få med fri tillgång på "grovfoder" kanske mera handlar om frågan: Är vi tillräckligt duktiga på att anpassa grovfodret till våra hästar/den individuella hästen?

Det kanske är så att vi överlag odlar alldeles för "bra" grovfoder idag? Och använder oss av för näringsrika marker och dessutom tillskottsgödslar?
Det kanske inte alls är den typen av grovfoder som en normalpresterande häst med fri tillgång på grovfoder behöver?

ang, Netika, Targa - nu börjar det bli intressant tycker jag!

jag tror definitivt det är som ni är inne på, att metoden kanske blir för "generell" och man smäller upp en stor silage rundbal med toppvärlden för sina lättfödda hästar av rasen x och y, för att det verkar vara en bra lösning och man vet att många gör så och hästar ska äta kontinuerligt. Och sen så funkar det mindre bra därför att resten av variablerna inte passar in i ekvationen.

med andra ord är väl kanske inte situationen så "unik" utan snarare bekant så som vi ju ofta lär oss runt just framför allt hästarna. att det inte alltid går att generalisera utan många faktorer måste tas med i bilden för att det ska bli "rätt".
det viktiga är väl isåfall att nå ut med den nyanserade bilden till alla. Det tycker jag isåfall inte illusteras eller talas om ordentligt i samhället utan vad jag sett och hört så förespråkas ofta fri tillgång som ideal lösningen på allas hästhållning punkt slut.....

Senast ändrad:

*kl*
Mycket intressant diskussion.
Jag har mina två shettisar på lösdrift med just fri tillgång på hö.
Inte heller jag har några vetenskapliga bevis för mina påståenden utan det helt min egen uppfattning det här.
Det jag ser är att mina två mår bra. Båda är i bra hull, hm mja, den yngre har lagt på sig nu när det blivit grönt i hagen, men det har han gjort varje år och det försvinner snart.
Båda hästarna arbets regelbundet. De körs och rids, det longeras och tömkörs.
Eftersom den yngre har lättare att lägga på sig hull har jag medvetet ett hö som många skulle klassa som skithö, lägre värden. För mina passar detta hö ypperligt! För den äldre shettisen så fodrar jag upp med krafft.
Jag har aldrig haft problem med dåliga hovar, fång, dåliga magar mm.

Höet fodrar jag med på detta vis : flera småhögar i uteboxen som är 4x5m, en utfodringsplats ute där jag lägger större delen av fodret och sedan tar jag en promenad i hagen och kastar ut hökakor lite här och var.

Tidningen HästFocus öppnar jag numer inte särskilt ofta för de för mig är mästare på att GENERALISERA. Och just generellt sett så är ju fri tillgång det bästa - det tror jag alla egentligen håller med om, just för att hästen genetiskt sett är konstruerad för detta.

Men när man viker från det generella resonemanget och börjar tala om individen, då följer den högst troligt lika lite mallen här som i foderstatsberäkningen. Det finns som sagt fler parametrar och variabler att väga in för att få teorin att passa in på individen.

Det mest intressanta för mig blir då hur man/ jag skall gå tillväga för att kunna anpassa verkligheten så pass bra så att det inte blir för stora ingrepp på hästens välfärd samtidigt som djuret skall fungera som mitt fritidsnöje. (För att dra det långt, men det är ju därför de flesta av oss håller hästar).
Vad är viktigt?
Vad är genomförbart?
Hur skall vi nå dit?

Rent krasst sätt kan man ju påstå att hästar som har fri tillgång på grovfodor blir mer harmoniska hästar, de hetsar inte över maten vilket minimerar hetsätning vid kraftfoder som leder till foderstrupsförstoppning

Tidningen HästFocus öppnar jag numer inte särskilt ofta för de för mig är mästare på att GENERALISERA. Och just generellt sett så är ju fri tillgång det bästa - det tror jag alla egentligen håller med om, just för att hästen genetiskt sett är konstruerad för detta.

Men när man viker från det generella resonemanget och börjar tala om individen, då följer den högst troligt lika lite mallen här som i foderstatsberäkningen. Det finns som sagt fler parametrar och variabler att väga in för att få teorin att passa in på individen.

Det mest intressanta för mig blir då hur man/ jag skall gå tillväga för att kunna anpassa verkligheten så pass bra så att det inte blir för stora ingrepp på hästens välfärd samtidigt som djuret skall fungera som mitt fritidsnöje. (För att dra det långt, men det är ju därför de flesta av oss håller hästar).
Vad är viktigt?
Vad är genomförbart?
Hur skall vi nå dit?

Nu var det ju i.o.f inte tidningen själva som uttalade sig om detta, utan en veterinär. Men jag håller med.

dock så tror jag inte alla riktigt har insikten att man inte alltid KAN eller BÖR generalisera. så i det avseendet blir generaliseringar skadliga. alla har nog inte den kunskap att göra som du själv gör, dvs analysera och ställa frågor utifrån och utöver det generella.

Rent krasst sätt kan man ju påstå att hästar som har fri tillgång på grovfodor blir mer harmoniska hästar, de hetsar inte över maten vilket minimerar hetsätning vid kraftfoder som leder till foderstrupsförstoppning

DET tycker jag är en generalisering.
Haft många hästar och stått i många stall. 4 utfodringar per dag i givor som räcker länge. Uppstallning på halm. Aldrig sett stressade hästar eller haft hästar som kastar i sig kraftfoder och fått foderstrupsförstoppning. Så att hårddra det som du skriver tycker jag inte är skäligt.

Nu var det ju i.o.f inte tidningen själva som uttalade sig om detta, utan en veterinär.
Och jag håller med om att min generalisering över tidningen var onödig för frågeställningen i tråden den också. :o

Jag har inte läst artikeln men tänkte bara komma med en liten tanke:
Jag tror fri tillgång på grovfoder mestadels är bra. Men problemen är bla att folk inte analyserar, och det blir svårt att veta hur mycket hästen kastar i sig - alltså hur mycket näring den får i sig. Vet man att höet har den näringen att den bör äta 10 kg, och hästen äter ca 10 kg när den får välja själv - ja då är det ju bra.

Som vissa nämnt ang. kraftfoderproblemet, så håller jag med. Det är nog mest därifrån sjukdomarna kommer. Och fri tillgång på kraftfoder... Huh! Det skulle jag aldrig ge till nån häst!! Kraftfoder är massa näring inproppat i liten massa till skillnad mot grovfodret och denna näringsbomb gör ofta mer skada än nytta.

En annan sak jag tänkt på är den hygieniska kvaliteten. Jag har sett hästar stå i hagen och äta hösilage direkt ur plasten! Hur vet man att det inte är mögligt? Hästar brukar ju äta det mögliga ändå. Jag menar att man måste kolla att grovfodret är bra, det är lika viktigt som när man portionerar.

Kanske är det så att när man ger fri tillgång, glömmer man bort att höet fortfarande ska ha bra näringsbalans och hålla god kvalitet hygieniskt...:idea:

Hmm. Jag är inte så säker på att alla hästar genetiskt är konstruerade för att stå framför en ensilagebal och äta kraftigt grovfoder året om. Nu gör jag själv en enorm generalisering och jag har läst hela tråden så jag vet att det inte är så ni menar men om man funderar vidare: Ta ett russ som ex. Vad är den konstruerad för att äta? Vad ska vi ge den under vintern för att det ska likna villkoren som vildhäst på Gotland?

Jag tror inte att den fria tillgången i sig är farlig utan snarare vad den innehåller.

Silage är ett kanonbra sätt för många att få fräscht hö året om men ståendes utomhus i ett par dagar öppnad?

Kanske blir foderstaten för enformig när hästen bara äter en sorts hö hela året om. Få verkar ju dessutom ha koll på ca/p och andra mineraler, kan en del av problemet ligga däri?

Nu har jag inte läst igenom allas inlägg.

Men jag håller med och tycker också det är intressant med de nya rönen. Själv hade min fri tillgång tidigare (första 1-1½ året jag ägde henne). Men då var hon väldigt mager, dessutom unghäst och behövde verkligen lägga på sig. För hennes del tror jag det gjorde gott men givan trappades upp succesivt också ska tilläggas. Dock så sista tiden på fri tillgång tyckte jag att hon nästan svullnade upp och vart nästan fet och att det var lite för mycket utav "det goda". Vi hade dock ingen analys på hösilaget och balarna och kvalitén var lite skiftande, ganska jobbigt faktiskt.

Sedan jag bytte stall innebar det också att rutinerna vart lite annorlunda. Utfodringar 4 ggr per dag på regelbundna tider och jag bytte till hö. Kommer forsätta att ha samma leverantör då vi samkör och höet därifrån är Bra.

Själv tycker jag att hästens tuggbehov är viktigt och att den har tillräckligt stimulans och har saker och ting att göra både inne och ute eftersom att en häst i 'vilt tillstånd' trots allt äter ca 20 timmar om dygnet vad jag fått höra/läst dock är det ju inte så att det är uppbyggt så att de har fri tillgång på kanonhö jag tror faktiskt att det kan bli en nackdel till hästen då att de blir för övergödda och i stället 'svullnar upp'.

Själv så tycker jag den bästa basen är utfodringar flera gånger per dag 4-5 gånger minst med tillräckliga givor och ett bra balanserat foder anpassad för individen. Fodret ska innebära att hästen får tillräckligt tuggbehov. Generellt räknat med ett bra hö brukar jag anse att ca 9-12 kg hö är ganska normalt till en normal halvblodshäst men sedan varierar det givetvis beroende på värden och indivd, nu menar jag grovt räknat.

När jag har tagit hänsyn till min egen hästs foderstat har jag också räknat med fördelningen på dygnet. Vet faktiskt ingen som har gett så pass mycket kvällshö till sin häst som jag gör men då får våra hästar kvällsgivan vid 19-20 på kvällen och får inte frukost förens runt kl. 7 dagen därpå. Jag tycker att det går för många timmar då till morgonfodringen om hästen då äter upp på någon halvtimma-timma och sedan står och inte har någonting att göra.

Själv försöker jag göra så gott jag kan. Ute i hagen har min häst för det första i regel alltid haft åtminstone en hästkompis. Nu är båda två de som hon gått med tyvärr sålda/återlämnad till fodervärden men jag hoppas verkligen att hon får en ny hästkompis i höst. Tyvärr verkar flera i stallet vara lite emot att släppa ihop sina med andra hästar av diverse olika anledningar.

Men vidare, utfodringar sker annars hos oss vid ca kl. 7, 12, 16 och 19-20. Alltså kan det gå nästan ett halvt dygn till nästa fodring därför ger jag min häst 6½ kg hö varje just nu varav åtminstone hälften läggs i hönät med små små maskor (dessa kan de inte fastna i och de har längre sysselsättning ) . Detta gör att min häst har ett par timmars sysselsättning kvällstid, brukar normalt sätt också slänga till något kilo halm på kvällen och då har hon oftast några strån kvar på morgonen. Det tycker jag bevisar att jag ändå har lyckats uppnå en lagom balans med utfodringsgivan och att hon har någontnig att göra.

Ute har hon hästkompis för den sociala delen samt att jag brukar lägga ut lite halm för sysselsättningens skull samt även lite granar och dyl. på vintern.

Nu hetsäter tyvärr min kraftfodret men det beror på att hon försvarar maten så och har

Nu kom jag ifrån ämnet lite men hur som helst så kan man alltså se till att hästen ändå kan vara lugn och harmonisk utan att ge den fri tillgång jämt. Jag tycker att folk som ger fri tillgång nästan oavsett vad de har för hästar ibland kan vara lite väl bekväma.. det finns ju andra alternativ, kan man inte gå ihop och lösa utfodringstillfällena finns det t.ex. automatiska grindöppnare osv. till hagen som man kan använda.

Visserligen jag tror att svårfödda hästar i regel är bra att ha till fritillgång så att de i alla fall har möjligheten att pilla i sig så mycket de kan. Likaså kan det vara lämpligt till unghästar. Men mer normalgödda hästar ska man vara lite uppmärksam tycker jag, det är viktigt att man har en lagom balans och det är inte bra om hästen är varken åt ena eller andra hållet att den är pinnig eller smal - lagom är bäst!

Man ska tillgodose hästens tuggbehov det är viktigt, något kg om dagen extra är jättebra för att de ska ha något att göra också. Men jag tycker förövrigt att man kan ge hästen stimulans på andra saker också, den ska inte stå och äta precis jämt. Den ska kunna leka och ha social kontakt med andra hästar och gärna på i flock, den ska kunna tugga på saker, den bör motioneras på ett eller annat sätt (dvs man kanske generellt sätt rider någon timma om dagen) . Hästen ska inte bara stimuleras till att ha något att göra bara enbart genom maten utan kringmiljön anser jag vara minst lika viktig.

Förövrigt skulle jag också kunna tycka ibland att det vore toppen om det fanns hö med lägre kvot på just för sysselsättningens skull då vore det också ett alternativ för de med mer lättfödda hästar att kunna ge fritt men det verkar som om att kvoterna i regel bara ökar, och om man som i mitt fall kan få tag i bra hö för 2 kr/kg verkar det ju onödigt att försöka få tag i hälften så bra hö för samma peng det är ju trots allt samma jobb för bonden och de ska ändå ha lika bra betalt och fodret ska trots allt vara tillgodosett till hästen och därför kanske det i stället blir åt andra hållet att jag får lägga till en massa foder för att få det lagomt. Nej, då köper jag hellre ett grovfoder som jag vet är bra och sedan kompletterar tuggbehovet med halm osv.

Men jag förstår att det faktiskt kan vara jobbigt för de som har hästar som lätt blir övergödda att hitta lämpligt grovfoder till dessa (syftar på hö/silage) .

Intressant tråd!

Det är ingen lätt ekvation att lösa de här med hästarnas fodring. Jag (och det flesta) har svårt att fodra 5 ggr per dag, och då är det som att välja ellan pest elelr kolera. Antingen fri tillgång, eller för få fodringar.

Jag har en teroi om att det kan fungera att ha fri tillgång om hösilaget har sämre värden. Alltså kanske en kvot på cirka 5. Då vi har både unghästar, valacker, digivande ston och föl tillsammans är det helt omöjligt att med grovfodret ge alla lagom mycket näring. Så jag tror för min egen del att ett sämre hösilage räcker till de äldre hästarna, medan unghästarna behöver kompletteras med kraftfoder.

Tror ni att detta är en bra lösning? Det bästa vora ju att fodra varannan timme lelr något, men det är ju stört omöjligt. Fetma är absolut inte bra, men inte långa uppehåll mellan måltiderna heller. Så hur gör man?

Intressant tråd!

Det är ingen lätt ekvation att lösa de här med hästarnas fodring. Jag (och det flesta) har svårt att fodra 5 ggr per dag, och då är det som att välja ellan pest elelr kolera. Antingen fri tillgång, eller för få fodringar.

Jag har en teroi om att det kan fungera att ha fri tillgång om hösilaget har sämre värden. Alltså kanske en kvot på cirka 5. Då vi har både unghästar, valacker, digivande ston och föl tillsammans är det helt omöjligt att med grovfodret ge alla lagom mycket näring. Så jag tror för min egen del att ett sämre hösilage räcker till de äldre hästarna, medan unghästarna behöver kompletteras med kraftfoder.

Tror ni att detta är en bra lösning? Det bästa vora ju att fodra varannan timme lelr något, men det är ju stört omöjligt. Fetma är absolut inte bra, men inte långa uppehåll mellan måltiderna heller. Så hur gör man?

Man kan använda grindöppnare, så kan man fodra så många gånger man vill, om man tycker att det är värt att investera i sådana apparater ekonomiskt sett.
Hästarna mår iaf bra.
De får mat många gånger, och man kan själv styra mängden, och hästarna slipper bli feta.

Jovisst. Men säg att du har 6 hästar, och kan fodra själv 2 ggr/dag. Då ska du ha 2-3 grindar, som går in till foderhagar. Det tar hemskt mycket plats att göra hagar för så många hästar. Vi har en grind som funkar bra, men det är fortfarande ett problem att få plats med 2-3 relativt stora hagar I den vanliga hagen. Hästarna behöver ju rätt mycket utymme för att alla ska få äta.

Jovisst. Men säg att du har 6 hästar, och kan fodra själv 2 ggr/dag. Då ska du ha 2-3 grindar, som går in till foderhagar. Det tar hemskt mycket plats att göra hagar för så många hästar. Vi har en grind som funkar bra, men det är fortfarande ett problem att få plats med 2-3 relativt stora hagar I den vanliga hagen. Hästarna behöver ju rätt mycket utymme för att alla ska få äta.

Om du har tillsyn 2 ggr/dag och då samtidigt fodrar, och har 4 grindöppnare, får hästarna mat var 4 :e timme. Och det är ju inte så illa. Storleken på mathagar beror som sagt på mängden hästar, storleken på dem, och flockens sammansättning. Hagar på minst 30*40 meter borde räcka om hästarna normalt är någorlunda sams. Men det är klart, har man liten hage normalt sett, går det väl inte att ordna. Det gäller att ha tillräckligt mycket mark. Maten behöver ju också spridas ut på väldigt många högar. Helst dubbelt så många som det finns hästar.

Hmm. Jag är inte så säker på att alla hästar genetiskt är konstruerade för att stå framför en ensilagebal och äta kraftigt grovfoder året om.
Jag tror du missuppfattar mig. GENERALISERINGEN är att alla hästar förmodligen funkar bäst på fri tillgång. I PRAKTIKEN kommer detta att behöva utredas;
- hästens levnadsvillkor i dag; stall, hage, träning, miljö osv.
- hästens behov i dag, kontra vilket grovfoder vi kan erbjuda.

Fri tillgång i all ära, men det kanske är på strå (halm) likväl som på hö/ensilage. Det är DET man måste kolla nogrannare, för det funkar inte på domesticerade djur som inte knallar X antal mil per dag och som inte behöver hålla värmen som en vildhäst osv.
(fast det där resonemanget är också till stor del gravt generaliserande ... ;) ).

Jag tror på fri tillgång på grovfoder för att hästar är konstruerade att äta 16-20 timmar om dygnet. men då gäller det att värdena stämmer så att fodret kan täcke det mesta. en högpresterande häst kanske inte mår bra av att alltid ha magen full osv. men jag arbetade i ett galoppstall där de i stort sett alltid hade mat i höhäken o de hade aldrig problem med vävning eller krubbitnin osv.
JAg skulle vilja ha fri tillgång men pga den varierade flocken går det inte.
Däremot står min på halm är ute så mkt det bara går och får 10kilo hö på natten ca. har aldrig haft kolikproblem eller annat kanske bara flax.

Jag tror på fri tillgång på grovfoder för att hästar är konstruerade att äta 16-20 timmar om dygnet. men då gäller det att värdena stämmer så att fodret kan täcke det mesta. en högpresterande häst kanske inte mår bra av att alltid ha magen full osv. men jag arbetade i ett galoppstall där de i stort sett alltid hade mat i höhäken o de hade aldrig problem med vävning eller krubbitnin osv.
JAg skulle vilja ha fri tillgång men pga den varierade flocken går det inte.
Däremot står min på halm är ute så mkt det bara går och får 10kilo hö på natten ca. har aldrig haft kolikproblem eller annat kanske bara flax.

Fri tillgång på halm är jättebra. :bow: Det blir aldrig kolik pga av magproblem, och hästarna är aldrig hungriga. Och så kan man reglera hötillgången till de vanliga måltiderna, om man nu inte har fri tillgång på hö.

Jag tror du missuppfattar mig. GENERALISERINGEN är att alla hästar förmodligen funkar bäst på fri tillgång. I PRAKTIKEN kommer detta att behöva utredas;
- hästens levnadsvillkor i dag; stall, hage, träning, miljö osv.
- hästens behov i dag, kontra vilket grovfoder vi kan erbjuda.

Fri tillgång i all ära, men det kanske är på strå (halm) likväl som på hö/ensilage. Det är DET man måste kolla nogrannare, för det funkar inte på domesticerade djur som inte knallar X antal mil per dag och som inte behöver hålla värmen som en vildhäst osv.
(fast det där resonemanget är också till stor del gravt generaliserande ... ;) ).

OK jag missuppfattade dig. Det är klart att hästar bör äta hela tiden. Det tror jag verkligen annars mår nog inte tarmarna bra. Jag har tänkt mycket på hästmat denna vinter eftersom min häst fick fång. Då kan jag tycka att det är extra noga att magen mår bra. Jag gav henne mat flera gånger om dagen (5 eller 6) och hon hade fri tillgång på halm.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 306
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka