Fri tillgång grovfoder året om - debatten

mackan

Trådstartare
Är lite nyfiken och har inte hittat ngn diskussion ang. detta på forumet, finns det redan en sån får ni hänvisa mig!

Är lite nyfiken på det här med att det blivit så populärt senaste åren med fri tillgång på grovfoder. Läste i ngra nummer sen i Hästfocus tror jag det var, att veterinärer nu säger att de börjat se resultaten av denna relativt "nya" metod i sverige, och att hästarna inte är fysiskt skapta att ha så gott om mat hela året runt. Argumentet var att det nu med metoden ngra år på nacken, börjar synas tecken på att hästars kroppar reagerar på detta. Leder, hovar, andra fysiska reaktioner osv (erinrar mig inte fler detaljer) hade börjat visa reaktioner som man trodde kunde härledas till så rik tillgång till mat året om. Argumentet från veterinärernas sida ang. detta var att hästens kropp är programmerad på att ha lite mindre rikt om foder vintertid... Tycker det är intressanta rön, och borde stödjas över de redan etablerade fakta att hästen förändrats otroligt lite som domesticerad, från det den var vildhäst, när det gäller fysiska och psykiska behov.

Vill gärna höra tankar och åsikter - gärna baserat på bra bakgrundsfakta/argument. OBS! Alltså inte bara generella påståenden att man anser det är bra eller förkastligt.

:bow:

Sv: Fri tillgång grovfoder året om - debatten

Är lite nyfiken och har inte hittat ngn diskussion ang. detta på forumet, finns det redan en sån får ni hänvisa mig!

Är lite nyfiken på det här med att det blivit så populärt senaste åren med fri tillgång på grovfoder. Läste i ngra nummer sen i Hästfocus tror jag det var, att veterinärer nu säger att de börjat se resultaten av denna relativt "nya" metod i sverige, och att hästarna inte är fysiskt skapta att ha så gott om mat hela året runt. Argumentet var att det nu med metoden ngra år på nacken, börjar synas tecken på att hästars kroppar reagerar på detta. Leder, hovar, andra fysiska reaktioner osv (erinrar mig inte fler detaljer) hade börjat visa reaktioner som man trodde kunde härledas till så rik tillgång till mat året om. Argumentet från veterinärernas sida ang. detta var att hästens kropp är programmerad på att ha lite mindre rikt om foder vintertid... Tycker det är intressanta rön, och borde stödjas över de redan etablerade fakta att hästen förändrats otroligt lite som domesticerad, från det den var vildhäst, när det gäller fysiska och psykiska behov.

Vill gärna höra tankar och åsikter - gärna baserat på bra bakgrundsfakta/argument. OBS! Alltså inte bara generella påståenden att man anser det är bra eller förkastligt.

Jag vet inte om du anser mitt svar passa in bland dem du önskar få. Det känns inte som om jag har några bra bakgrundsfakta men jag läste också den artikeln och har tänkt en hel del på den. Det är ju helt klart att hästar precis som vi människor är biologiska varelser anpassade att leva på stenåldern. Deras och vår egen biologiska utveckling har ju inte gått i samma takt som den tekniska utvecklingen. Det finns ju en ganska stor debatt om vår egen kost med många olika bantningsdieter. Däremot så tycker jag nog att villkoren för hästen har förändrats mycket sedan den enbart var vildhäst. Vi rider på dem och kräver ett arbete av dem som gör att de året runt förbrukar betydligt mer energi än de gjorde när de gick vilda eller kanske inte? I alla fall bör det ha varit så när hästen användes som arbetshäst och fick arbeta många timmar om dagen jämfört med dagens "lyxhästar" som kanske rids en timme om dagen. Sedan bör ju detta vara olika för olika raser beroende på vilket land dvs vilket klimat hästen kommer ifrån. det finns ju platser på jorden där de bör ha haft tillgång till riklig mat hela tiden.
När det gäller mina egna hästar kan jag tänka mig att låta fullblodet och travaren gå på fri tillgång året om. De hade kanske klarat det. I alla fall på vintern. Nu får vi faktiskt begränsa betestiden på vallen annars blir i alla fall fullblodet, som är ganska svårfödd under vintern, rund som en tunna trots ridning. Newforestponnyn och russet kommer aldrig i livet (inte mitt i alla fall) att få fri tillgång på mat. Den risken kommer inte jag att ta. Ja det var lite om mina tankar. Jag tycker att detta är mkt intressant och hoppas att många kommer att svara.

Tack för nyanserat och intressant svar - precis vad jag letade efter och uppskattar! jag hoppas också att många kommer svara i tråden, tycker ämnet är tänkvärt och mycket mycket intressant.

tycker som du säger att rasen och individen nog definitivt är ngt att ta i beräkning, men kanske är det inte ens så enkelt som rasen.... Har själv ett fullblod som är lätt att hålla i hull och han skulle gladeligen stå och proppa i sig hela dan året om, och bli smällfet. Hankan bli riktigt tjock sommartid och klarar lätt att gå ute dygnet runt i flertalet månader så länge betet är vettigt, osv. Men fettman tror jag inte ens det var debatten i det som jag - och tydligen du också läste utan det var andra problem utöver det. som du säger så är det ju inte heller så att dagens "lyx" hästar, som till merparten i sverige ju dessutom är hobby hästar som varken tävlas eller tränas i ngn egentlig bemärkelse, utan som du säger jobbar max någon timma per dag, i lätt arbete.

intressant ämne som sagt och jag hoppas som du att fler delar med sig av tankar och åsikter runt det hela!

Detta var en intressant tråd! Av mina tre hästar är det bara den varmblodiga ridtravaren som jag skulle kunna ha på fri tillgång på grovfoder och det beroende på att han gör av med mycket mer energi både i hagen och i ridpassen. Men både dom andra som är svenska halvblod, kan jag inte ha fri tillgång på, dom skulle båda bli vandrande tunnor, detta trots att dom rids dagligen.

I vilt tillstånd består hästbeståndet av: Hingstar, unghästar och ston som kontinuerligt får avkommor. Det vill säga kategorier som är lite mer energikrävande än valacker och ston som inte får avkommor.

Det är en av flera aspekter på saken.

Intressant! Vågar mig på en svammlig fundering även om jag inte läst artikeln.

Jag tror att det beror mycket på näringsvärdet i det som ges fri tillgång av. Människor i allmänhet ger kanske fri tillgång utan att veta vad de egentligen ger? (Det vill säga ingen analys)

Men jag tror också att de eventuella problem som uppstår till följd av fri tillgång på hö borde vara betydligt lindrigare än problem som beror på överutfodring av kraftfoder (vilket jag tror är ett större och allvarligare problem).

Visst det skulle kanske kunna ligga något i att hästkroppen inte klarar att bara stå still och vräka i sig - vilket de ju ofta gör med en bal i hagen. De borde väl egentligen ströva omkring och söka föda.

Men jag är ändå skeptisk till att det skulle vara skadligt om man vet vad man ger och det är anpassat till individen och dennas arbete.

Jo jag tror det ligger mkt i det du säger.

ang. huruvida det är skadligt, så tycker jag kanske egentligen att mer intressant än att det skulle vara rent ut skadligt, är om man uistället ställer den helt fria tillgången till den portionerade tillgången.... dvs att det kanske finns en nyans i det så frekventa argumentet att hästen är anpassad till att äta hela dygnet igenom, dvs kontinuerligt hela dagen..... vintertid, och som ngn annan sa - beroende på vart i världen hästen vistas, dvs under vilka klimatförhållanden etc, borde detta inte stämma, om man skulle se till "ursprunget".... i den bemärkelsen tycker jag teorierna kan ha en viktig poäng. det är ju som så mkt med oss människor isåfall om det stämmer - dvs vi snappar upp en del av hur ngt fungerar - och applicerar det som en universal sanning - som alltid ska gälla. Utan att ta med vissa faktorer i beräkningen.

Jag tror att det beror mycket på näringsvärdet i det som ges fri tillgång av. Människor i allmänhet ger kanske fri tillgång utan att veta vad de egentligen ger? (Det vill säga ingen analys)

Men jag tror också att de eventuella problem som uppstår till följd av fri tillgång på hö borde vara betydligt lindrigare än problem som beror på överutfodring av kraftfoder (vilket jag tror är ett större och allvarligare problem).

Visst det skulle kanske kunna ligga något i att hästkroppen inte klarar att bara stå still och vräka i sig - vilket de ju ofta gör med en bal i hagen. De borde väl egentligen ströva omkring och söka föda.

Men jag är ändå skeptisk till att det skulle vara skadligt om man vet vad man ger och det är anpassat till individen och dennas arbete.

Jag tror också att för mycket kraftfoder är ett betydligt allvarligare problem.
Det var ett tag sedan jag läste artikeln. Jag har för mig att den handlade om utfodring av hösilage ur storbal?
Men jag hänger inte riktigt med i resonemanget ovan. Hur kan man anpassa fri tillgång till en individ och dess arbete? Det ligger väl i själva begreppet fri tillgång att hästen äter så mycket den vill? Det är klart att man kan välja hur pass kraftigt grovfoder den får men...Det kan också vara lite vanskligt att försöka styra det den vägen.
Jag har också läst tidigare att en del menar att hästen själv vet hur mkt den behöver och inte äter mer än så. (Så pass förståndiga är nog inte mina hästar).

Håller med här! Helt klart så är en överutfodring av kraftfoder ett större problem. Hästen är ju av naturen en grovfoderomvandlare och att ge fri tillgång på grovfoder är inte något problem tycker jag. Så länge man tänker på vad för sorts häst man har samt att man tar hänsyn till ras och värden i grovfodret tycker jag att fritillgång inte är något som bör vara skadligt. Bättre att ge fri tillgång på grovfoder och mindre eller inget om så är kraftfoder.

Kicki :)

Nina tankar och åsikter är (utan att ha läst artikeln)...

Fri tillgång måste anpassas efter vad det är för grovfoder du har samt vad det är för individer som skall fodras.

Vissa individer är ju som bekant lättfödda... Kan ta fjorden som jag har här om vintrarna... fri tillgång för henne skulle innebära katastrof...
Möjligen att man skulle kunna ge henne näst intill fri tillgång av halm eller liknande..
Korsningen däremot har under flera år haft fri tillgång och klarar det utmärkt.

En annan aspekt på detta med fri tillgång ...

Många gånger finns det en foderplats i hagen. De innebär att hästarna inte förflyttar sig speciellt mycket under dagen. De kan stå timma ut och timma in på samma ställe och äta oavbrutet.
De gör alltså inte av med någon energi i större utsträckning i sökandet efter foder.

För att motverka detta krävs alltså stora hagar... där den fria tillgången finns utspridd över ett stort område. Hästarna tvingas att röra sig för att ta sig från ätplats till ätplats. Kunde man dessutom på ett bra sätt försvåra lite för hästarna att hitta foderplatserna.. jag menar att de måste söka dem.. då efterliknar vi ju det vilda tillstånde ännu mer. Då börjar vi nog närma oss en lösning som fungerar.

Ja det håller jag med om - men vilken fri tillgångs anläggning har detta system - i princip inga.

Jag har inga vetenskapliga studier bakom mina argument. Men min egen erfarenhet av egna (islands)hästar har visat mig att omkring 99% (jag vill inte säga 100, för naturligtvis kan det finnas undantag)av individer över 3 år inte kan gå på fri tillgång på foder dygnet runt utan att bli feta. Många människor som jag träffar som har hästarna på fri tillgång och påstår att det går bra; tja, det får stå för dem, men i mina ögon är även deras hästar feta.

Hästar i turridningsverksamhet och dylikt; som får jobba kanske minst 4-5 timmar per dag och däremellan gå på kraftigt bete eller (på vintern) fri tillgång på kraftfoder: DE är undantagen och brukar kunna se okej ut i hull.

Unga hästar (upp till 2-3 år) anser jag däremot helst BÖR ha fri tillgång på grovfoder. Så även högdräktiga och digivande ston.

För fullblodsraser kan säkert fri tillgång fungera bättre för fler än bland islandshästarna.

mycket intressant diskussion. jag hade faktiskt missat artikeln. Jag kollade lite på nätet avseende rön och råd om grovfoder och letade lite i mitt minne efter andra undersökningar och forskningsresultat jag läst om.
Jag vet att mälarkliniken och slu tillsammans forskat på magsår hos hästar - något som blivit mycket vanligt tydligen pga för dåligt med utfordring av just grovfoder (och för mycket kraftfoder?). Hästar är byggda för att äta nästan dygnet runt, men kanske då med mat med lägre energiinnehåll än det braiga höet/silaget vi ger dem?
Ett annat problem kan vara för lite motion? Även i en lösdrift behöver hästarna inte vandra för att hitta maten utan kan ställa sig på samma ställe hela tiden och äta - i naturen vandrar de långa sträckor för att hitta bra mat. Kan det ha med saken att göra att det kan bli problem månne?

Arne Lindholm på mälarkliniken berättade när jag var där på en föreläsning att om man får problem med överviktiga hästar på fri tillgång på hö, kan man ge en skvätt havre. då försvinner bukigheten och hästen blir piggare och rör sig automatiskt mer även i hagen. Det har jag gjort och det funkar utmärkt! Jag har mina hästar på i princip fri tillgång till kvalitativt bra, men näringsmässigt "lagom" rikt hö hela vintern. jag har halvblod, varmblod och ponnyer. De har anpassat sig bra. vad jag märkt är att hästar som alltid fått fri tillgång till hö hela livet äter mindre och håller normalvikten bättre (nästan så jag måste tilläggsfodra extra när det är kallt), tex mitt åttaåriga halvblod som alltid fått fri tillgång. Hon håller sin idealvikt exakt hela tiden. En häst som fått vara hungrig i ett stall halva livet äter tills den "kolapsar" i början och då får man vara vaksam. Men även detta har reglerats med tiden.... jag hoppas vi får än mer input i denna debatt här på tråden med erfarenheter och funderingar för ämnet är mycket intressant! så tack för ett bra inlägg!

Jag har inga vetenskapliga studier bakom mina argument. Men min egen erfarenhet av egna (islands)hästar har visat mig att omkring 99% (jag vill inte säga 100, för naturligtvis kan det finnas undantag)av individer över 3 år inte kan gå på fri tillgång på foder dygnet runt utan att bli feta. Många människor som jag träffar som har hästarna på fri tillgång och påstår att det går bra; tja, det får stå för dem, men i mina ögon är även deras hästar feta.

Jag har delvis samma erfarenhet. Jag skulle inte säga att 99% inte klarar det. Så stor andel tror jag inte på. Det jag märkt är dock att vissa i flocken klarar det men vissa (de flesta vuxna hästar) blir för feta. Vid kallt väder vintertid funkar det men annars lägger de på sig för mycket.

Ja det håller jag med om - men vilken fri tillgångs anläggning har detta system - i princip inga.

Nej de flesta har en matplats....

Jag försöker ordna det på detta vis.
Jag har en foderhäck där jag lägger ut större delen av dagsgivan.
Den är uppäten någon gång fram emot middagstid. (13.00 tiden)

Förutom foder i foderhäcken.. så lägger jag ut ett antal mindre givor runt om i hagen. På olika platser varje dag. Det innebär att när foderhäcken är tom i min hage så tvingar jag mina hästar att börja söka efter foder...

Jag har ganska stora vinterhagar så det blir en del vandrande för dem innan de hittar fodergivorna. (en del för mig när jag skall lägga ut dem :cool:)

Fjorden går i en egen hage. Helt enkelt för att hon inte är kompatibel fodermässigt med korsnigen. I hennes hage finns också små fodergivor utspridda lite här och där... alltid på olika platser varje dag. Till henne sparar jag de lite mer skogiga hagarna. Helt enkelt för att där är det lättare att "gömma" hennes givor... samt att det finns lite mer långt gräs kvar sen sommaren som hon kan gå och pilla med.
Hon får inte hö eller ensilage i sin hagen om dagarna. För henne är det halm som gäller.

Jag har delvis samma erfarenhet. Jag skulle inte säga att 99% inte klarar det. Så stor andel tror jag inte på.
Nej, inte bland hästar generellt. Den siffran avsåg jag nog mera gälla islandshästar som är "min ras".

Hej!

Jag har provat denna vinter med häst på fri tillgång på hösilage.. Min häst är en connemara och således mycket matglad. Trots detta har det fungerat mycket bra med fri tillgång, så länge hon har ridits.. Nu har hon vilat ett par veckor pga skada och genast kom magen fram..

Fördelarna jag sett på henne är att hon varit mycket lugnare (inte lika hysteriskt hungrig) och gladare. Hon har själv fått välja när hon ska äta, vilket ge mej fördelen att jag slipper anpassa mina tider efter hennes mattider.

Nackdelar är ffa att hon inte KAN vila för då blir hon tjock..

Vi har även behövt prova med fri tillgång på småhästarna (shettis och b-ponny), men dom har inte gått upp märkbart i vikt (än i af).

/ lavinia, som gärna har fri tillgång, men då i komination med motion! Fetma är inte bra för lederna!

ditt utfordringssätt är ju det optimala men nog ganska sällsynt om vi pratar fri tillgång. Såg att de gjort ngn ny studie nu där det tillochmed blev tydligt att hästar på box föredrog att "leta" efter sitt grovfoder, dvs när detta var utfördelat i olika portioner på olika ställen i boxen.

Den undersökningen såg jag också, och det är intressant. Våra hästar (2 st) får alltid minst 4 högar, och vintertid med ökad giva långt fler. Och de vandrar alltid, innan högen tar slut.

Vi försöker ha "fri tillgång" på STRÅ, men enbart hö funkar inte för våra vallacker - så det serveras halm både ute och inne under vintern. Den ena är otroligt "tidsinställd" över året vilket märks på pälssättning/ fällning och viktfördelning under året. Han blir också märkbart lojare på hösten så ofta känns han som en riktig urhäst.

Nu blir det ett TROR men jag tror att det är viktigt att ha hela bilden klar för sig:
- var och hur lever hästen under dygnet, box, hage och träning.
- vilken näring får hästen och vad behöver den.
- hur är hagen beskaffad, gynnar den lek och rörelse?
- flock eller ensamgående?
- vilka skador kan härledas till denna hästhållning respektive till SIS, skoning samt dålig utrustning?

Det finns nog flera faktorer att ta hänsyn till gällande "fri tillgång" än detta - men det är ingen lätt fråga med ett entydigt svar eller ens som underlag för jämförelser.

Inte läst artikeln.

Är det inte så att man ställer "fel" fråga?
Grovfoder kan ju vara så mycket; alltifrån proteinstint ensilage till halm.

Kanske vi är för dåliga på att anpassa grovfodert till våra hästar. Det med mest energi och protein kanske inte är det bästa just för den egna hästen?
Jag löste problemet med att blanda hø/høsilage med gyllengul fin havrehalm till de hästar som blev feta av enbart hø/høsilage. En annan fördel var att då åt de dessutom långsammare, när de först skulle pilla ut varje høstå før att sedan ge sig på "reservprovianten". Längre ät-tid per grovfoderenhet alltså; bra før både sysselsättning och magar.

Så de evt problem man kan få med fri tillgång på "grovfoder" kanske mera handlar om frågan: Är vi tillräckligt duktiga på att anpassa grovfodret till våra hästar/den individuella hästen?

(Att hästens mag-tarmsystem är gjord før att äta nästan jämt kan vi väl enas om??)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 306
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka