Fri skritt

Li_

Trådstartare
Jag har funderat på att starta någon dressyrtävling men vi har problem med den fria skritten. Hästen tänker väldigt mycket frammåt, får brottom och börjar lätt takta i fri skritt. Sätter jag mig tyngre och försöker bromsa går det ofta bara fortare. När det är dags att korta upp tyglarna igen blir hon irriterad, det är som att hon tänker att hon är färdig när hon fått långa tyglar. Hon drar lite i tyglarna, slår lite med huvudet och börjar takta/trava.

Några tips på hur jag ska träna bort detta?

Sv: Fri skritt

För att hon inte ska börja takta så fort du kortar tyglarna kan jag åtm. tipsa dig om att hålla skänklarna runt före du kortar tyglarna, det förbereder henne och då behålls takten och steget, samt bakbensaktiviteten. Annars blir det lätt så att hästen blir snabbt uppkortad, tappar ryggen och spänner sig. :)

Om den upplever att den är färdig när du ger långa tyglar så bör du nog se till att ge långa tyglar lite oftare under ett träningspass. OBS! Inte menat som kritik utan bara ett tips.

Det kommer nog inte krävas så många pass, om du bara ser till att upprepa det ett antal gånger under passet, innan den inser att lång tygel inte alls behöver betyda att det är slut utan enbart lite vila.

Tack båda för tipsen! Tar jag med skänklarna då jag har långa tyglar blir det trav :) viljan frammåt är det inga fel på!

Jag brukar lägga ned hästen i en lång låg form och efterhand ge längre tyglar också, så blir det inte helt fri skritt utan mer form på långa tyglar :p. Dvs man har kvar kontakten i tyglarna och kan korta in formen snabbt igen utan att hästen slår upp huvudet och börjar takta.
Förutsätter dock att man har hästen så pass framme och lös att den tänker framåt nedåt och kan ta ut steget och bli lång och låg.
Får man detta att fungera så är helt fri skritt inte så långt borta.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 868
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar