Fri form och hög form lika fördelaktigt?

phie

Trådstartare
Har varit inne på en annan hästrelaterad hemsida och hittade något intressant som jag bara var tvungen att kolla upp.

Enligt en studie som finns publicerad i sin korthet på Hästnäringens nationella stiftelse, har ryttarens interaktion med hästen studerats.

Hästar har filmats med höghastighetskamera och fått röra sig på ett rullband som mäter viktfördelning. Resultatet visade att en fri position (se länken för illustration angående vad som menas) gör att hästen sänker bakdelen mest i skritt medan en extremt hög position i skritt gjorde att mer vikt hamnade på bakdelen.

Vad i sådana fall är mest fördelaktigt att ha hästen i är man skrittar? Går det alltså inte att förena en sänkt bakdel med en mer viktbärande dito?

Sv: Fri form och hög form lika fördelaktigt?

Länken fungerar tyvärr inte! Var kan man hitta studien?

Låter intressant.

Men alltså, vad menar du/dem med en hög form? Huvudet högt/spänd form, eller en korrekt, samlad form?

Fast fri skritt är ju inte samlad, och det är samlingen som överför mer vikt bakåt. Att en sänkt bakdel skulle vara bättre än en mindre sänkt bakdel är ju bara en sanning om enda kriteriet för samling är höjden på bakdelen. I fri skritt är bakdelen låg både för att bakbenet förs in lååångt under magen och för att bakbenet förs ut väldigt långt bakom bakdelen. I båda dessa fall måste benet längas ut, och eftersom vinklarna även upptill i bakdelen längs ut, sänks bakdelen. Vid samling måste ju benen vinklas mer och ha markkontakt under en kortare "sträcka", skillnaden mellan en samlad häst och en osamlad häst vid samma "sträcka" av markkontakt blir just höjden på baken pga de ökade vinklarna vid samlingen.

Jag kan inte heller använda länken, annars hade det varit intressant att se exakt vad den här mätningen var ute efter att bevisa/motbevisa för det lär vara enbart det man kan dra slutsater om, inget annat som en ev journalist (miss?-) uppfattat.

Den där studien publicerades även i ridsport förut. Som Asa var inne på så säger ju inte en sänkt bakdel hela sanningen. Studien visade ju på att i skritt fördes mest vikt bakåt när huvudet hölls extremt högt upp, men antagligen var ju hästen då inte särskilt avslappnad i ryggen tex. Och att bakdelen blir mer sänkt i den formen är ju för att hästen måste hålla balansen. Antar att det är ungefär samma som förespråkarna för rollkuren menar att om hästen går i en extremt låg och ihoptryckt form måste den trampa mer inunder sig för att hålla balansen.

Jag förstår inte riktigt. Du skrev att hästen sänker bakdelen i fri form i skritt och att den lägger mer vikt på bakdelen i högre form. En förutsättning för att hästen ska kunna ta mer vikt på bakdelen är att den sänker bak. (=båda delarna) Jag får inte ihop det.

Jag tror jag läst studien om det är den som presenterades i Ridsport för några nummer sedan. Den var intressant.

Fast fri skritt är ju inte samlad, och det är samlingen som överför mer vikt bakåt. Att en sänkt bakdel skulle vara bättre än en mindre sänkt bakdel är ju bara en sanning om enda kriteriet för samling är höjden på bakdelen. I fri skritt är bakdelen låg både för att bakbenet förs in lååångt under magen och för att bakbenet förs ut väldigt långt bakom bakdelen. I båda dessa fall måste benet längas ut, och eftersom vinklarna även upptill i bakdelen längs ut, sänks bakdelen. Vid samling måste ju benen vinklas mer och ha markkontakt under en kortare "sträcka", skillnaden mellan en samlad häst och en osamlad häst vid samma "sträcka" av markkontakt blir just höjden på baken pga de ökade vinklarna vid samlingen.

Jag kan inte heller använda länken, annars hade det varit intressant att se exakt vad den här mätningen var ute efter att bevisa/motbevisa för det lär vara enbart det man kan dra slutsater om, inget annat som en ev journalist (miss?-) uppfattat.

Tycker att det är en mycket relevant kommentar att ha i åtanke. Det gäller ju att se till helhetsbilden. Det vore annorlunda om det enda kriteriet för samling är att hästen sänker bakdelen.

Hittade av en rent slump artikeln i en ridsport som jag hittade hemma hos pojkvännens mamma nu! :D

Men som någon sade, det mest relevanta i frågan tycker jag att de missar. Undertrampet är inte hela nyckeln. Många fler aspekter bör finnas med i forskningen för att den skall för min del iallafall vara fullständig. Att hästen får ett långt undertramp strävar man ju inte sonika efter i träningen. För att undertrampet överhuvudtaget skall vara till nytta krävs det att hästen sätter ned hoven något snett under sig, för att balansen till samling skall komma.

Skritt kan aldrig bli så samlad, då övergår den i ett annat moment. I och med att skritten aldrig endast kan ta vara på den viktöverföringen till bakdelen, för att det är den enda gångarten som inte kan börja helt med bakbenstryck och lätta fram.

Jag vet inte hur hela forskningsrapporten lyder...? Men det känns väldigt ofullständigt i mina ögon.

Tycker att det är en mycket relevant kommentar att ha i åtanke. Det gäller ju att se till helhetsbilden. Det vore annorlunda om det enda kriteriet för samling är att hästen sänker bakdelen.

Det är ju endast EN del i samlingen. Inte det enda kriteriet förstås.

Det vore bra om hela rapporten fanns att läsa, det håller jag med om, för det känns ju som om det fattas några bitar. Problemet är väl att vi inte får reda på vad de definierar samling som och vad som är mest fördelaktigt för hästen att röra sig i.

Som studien är framlagd i PDF-filen låter det som om en sänkt bakdel inte går att få viktbärande, men de kanske testade ytterligheter i olika huvudpositioner för att få fram resultat öht?

Tycker ni gör många intressanta inlägg, lärt mig nya saker idag :bow:

kl.
Som jag har förstått det efter att ha lyssnat på en som var delaktig i studien så handlar den om att viktfördelningen på fram och bak inte förändras när vi förändrar formen. Uttrycket att vi vill att hästen ska bära mer vikt på bakdelen är alltså fel.
Däremot så ser det för ögat ut som att hästen lägger mer vikt på bakdelen, genom att den använder andra muskler och vinklar mer bak.

Samling och vikt på bakdelen hör alltså inte ihop, mest vikt på bakdelen lägger hästen när den går över tygeln i en hög spänd form.

Det är helt enkelt ögat som luras av vinklade bakben och rörelsefria framben. Ett bättre uttryck är alltså att det ska se ut/kännas som att hästen flyttar vikt bakåt.

Något liknande har min tränare sagt. Hon sa att hästen inte lägger över mer än 5-10% av sin vikt till bakdelen när den samlar sig utan att det viktigaste som sker är att "islagskraften" i frambenen minskas.

Det är inte förrän hästen lämnar marken med frambenen som den lägger mer (all!) vikt på bakbenen.

Det är intressanta fynd som gjorts. Jag skulle gärna vilja se filmer från när testryttarna red för att bilda mig en uppfattning om hur samlade hästarna var. Det kan ju skilja sig mellan olika människor vad vi faktiskt tycker är samling. En del nöjer sig med bensprattel och andra med långsamt tempo, en tredje tänker inte på om rygge är sänkt osv. Jag vet inte riktigt hur de i testerna ser på det här. Om hästarna reds samlat korrekt enligt regelboken så är det ju mycket intressanta fynd! Förr hade de ju inte våra mätmetoder och när "reglerna" skrevs så kunde de ju bara ta hänsyn till det visuella intrycket. Det vore häftigt (eller tragiskt?) om vi byggt vår ridning på ett antagande som inte är fullt ut korrekt. Den stora frågan är ju om detta ändrar vår syn på ridningen/dressyren och i vilken form hästen skall ridas för att arbeta optimalt.

KL

Sedan får man tänka också på att tråden iallafall (studien vet jag inget om) handlar om skritt. Jag har funderat och undrar om jag någonsin sett en samlad skritt där jag heller upplever att speciellt mycket viktförskjutning sker? Skritt med viktförskjutning är inte speciellt svårt att åstadkomma men då är det ju över tygeln med en häst som inte trivs så bra.

I skritt är det ju inte någon belastning på framdelen att tala om dvs islag.

Däremot i skritt är det ryggen som kan ta skada om bakbenen är långt efter. så hästen behöver komma in med sina bakben, däremot inte sätta sej, utan bara bära upp ryttaren och arbeta igenom kroppen avspänd, dvs utan att vara spänd och falla isär.

Det viktiga är ju hur hela hästen arbetar, tänker jag, inte enbart en viktförskjutning. Om den inte sitter ihop i kroppen så är det inte hälsosamt även om den bär all vikt bak:cool:

Det är jätteintressant med forskning men det är viktigt att veta hur försök går till, vilka kriterier man haft, osv.

Studien ni diskuterar finns publicerad i sin helhet i Marie Rohdins avhandling. Den finns att ladda hem som pdf från SLUs bibliotekshemsida. Länk: http://dk-elib-srv-07.elibdrift.dk/lukas.html
Klicka på fulltext för att få hela avhandlingen.

Det jag kan utläsa av avhandlingen är att vi måste omvärdera själva definitionen på samling. De olika definitioner av samling som undersöktes visade sig inte stämma, men samling existerar ju ändå, så det ska bli jätteintressant att se om de lyckas hitta en bättre definition med hjälp av höghastighetskamerorna.

Obs: I studien användes mycket rutinerade dressyrekipage (från Tyskland tror jag) och hästarna var alla i tävlingskondition.

Märkte att länken inte funkade, sök på "head and neck position" så hittar ni rätt iallafall.

Liknande trådar

Dressyr Har två gånger på tävling fått kommentaren: för hög form, på den fria skritten. (samma domare) samt kraftigt sänkt poäng på grund av...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 831
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Ridning Är det bara jag som läst Häst och Ryttare idag? Eller har jag missat att någon redan skrivit om detta men är det så så får moderator...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
29 634
Senast: ginnies
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka