French collar-sele

M

Memphis Belle

Hej allihopa!

Nu tar jag upp ett gammalt ämne i en ny tråd. Har läst igenom samtliga trådar om ämnet, men är intresserad av lite nya uppdateringar då många trådar var rätt så gamla.

Jag funderar på att köpa en French collar-sele till mitt tinkersto, så är lite nyfiken att få höra av er som har liknande selar, hur de passar, vad för märke ni har, och självklart lite bilder! :)

Hälsningar Sandra

Sv: French collar-sele

Har använt French Collar till 3 av våra hästar, nordsvensk, halvblod och russ, och alla 3 "levde upp" när de slapp sin vanliga lösa brösta. Vi har ideals french collar men den har väldigt små fästen för linor så våra normal linor funkade inte. Tror de passar extra bra för hästar som har lågt ansatt hals. Dock går nordsvensken numera med ergonmisk brösta vilket verkar passa rätt hyfsat det också. Halvblodet kördes för Anders Ericsson som lovordade French Collar efter ha provat den till en av hans "problem" häst som kom bättre till "ro" och arbete.
Det har varit lite debatt i någon spannkontroll nu med French Collar för det är nog flera som inte riktigt vet hur det ska sitta och det har tom gett avdrag i dressyren eftersom det inte tillhör den traditionella selen men det verkar ändå som att kunskapen sprider sig och man märker att vissa hästar passar det väldigt bra.

Flaekja: efterlysningar hör hemma bland annonserna

/ricca, moderator på körning

Någon som har Pfiff french collar, är den nåt att hänga i granen så att säga? Den finns ju i strl kallblod.

OK :o - fattade inte att det var en annons jag skrev, jag vill ju inte köpa en sele, bara veta var jag kan titta på dem... eller öht var det finns körkunniga människor i närheten. Har en liten knepig sits; skulle behöva en "brösta-sele" av någon sort, men pålle är väldigt lågställd, så jag vet inte om jag vågar... Men min grannes syster var visst duktig på körning, får kanske visa pålle för henne och höra vad hon tror :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 155
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 526
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
22 171
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka