Frekvens på korsförlamning?

SaraXX

Trådstartare
Ni som har kf hästar, hur ofta får dom det? Min kuse åkte på en släng igen i tisdags, inget allvarligt, och jag funderade bara lite på hur ofta som är ofta om ni förstår vad jag menar. Hon har fått det fyra gånger på fem år. Den första var hyfsat rejält (förmodligen för att jag inte var beredd) och de andra har varit rel. lindriga. Det senaste fallet (innan i tisdags) var för över 1½ år sen.

Hon kan ju iofs ha haft det innan hon var fyra år men det vet jag inget om. Hos mig fick hon första anfallet när hon var typ sju.

/Sara

Sv: Frekvens på korsförlamning?

Det du bör fråga dig först o främst är inte hur ofta hon får det utan VARFÖR hon får det. Är det vid stress? Eller är det foderrelaterat?

Jag hade ett sto som fick korsförlamning vid hastiga byten av miljö o hennes utebehov inte tillgodosågs. Men med rätt träning, aldrig hastiga foderbyten o tokosel tillskott året runt på veterinär inrådan så fick hon det aldrig mer sen. Hon hade då haft 2 stora anfall innan jag köpte henne o hade 1 hos mig pga ovanstående tillfälliga miljöbyte.

Varför hon får det har jag tänkt på, tro mig :grin:

Faktorer som kan uteslutas:
elektrolytbrist, brist på E-vitamin/selen, hård träning, höga kraftfodergivor, samband med brunst, brist på utevistelse, ändrade rutiner...

Och nåt mer kanske som jag glömt.

Eftersom jag inte kan hitta någon gemensam nämnare/orsak så funderade jag på om hon egentligen är jättekänslig och skulle haft det mycket oftare om hon utsatts för något av det ovanstående.

Min ena häst har haft det 2 ggr för länge sedan.
Troligtvis pga "dålig" Ridning/Hantering av mig:cry:
Hade inte ridit på ett tag och skulle ut och skritta, han ville bara springa,och jag satt och höll in honom hårt,hårt, så han inte skulle sticka med mig.
Därefter hade jag hästvakt och han gick i en liten hage, där han inte rörde sig tillräckligt. När jag kom hem kunde han inte röra sig !
Andra gången var en liknande händelse.
Om han av ngn anledning måste stå för länge nu, så försöker jag börja i skritt
och låter honom sedan galoppera en sträcka så hans "Snabba?" kolhydrater i Rumpan får "Utlösning" ( Det är en väldigt Het häst)
Fasiken vad jag är dålig på att förklara mig !
Men det är INTE Normalt att din häst får KF, du måste ta reda på varför

Hej från Hambo

Nej jag vet att det inte är normalt. Skitskumt. Nu fick jag tips om att det kunde bero på subluxation i SI-leden, får ta och kolla upp det. Man blir ju lite uppgiven till slut när man kollar, frågar, läser forskningsresultat, funderar, tänker och funderar lite till osv men ändå inte lyckas förhindra det.

Nu var det 1½ år sen sist hon hade det så jag hade hoppats att jag hade lyckats få bort orsakerna men så var det tydligen inte :(

Senast ändrad:

Det här hittade jag:
"Mild cases simply involve stiffness and shuffling hindlimb gait. There may be pain over the gluteal muscles (hindquarters). This form is more common in horses receiving only small amounts of exercise." På den här sidan.

Det stämmer ju mer in på min skogsmullehäst än det vanliga med hård träning.

Hej!

Får hon betfor? Vårt sto(travare) var väldigt känslig för socker. När vi slutade med betfor fick hon det aldrig mer. (korsförlamning)

Ja hon får betfor men inga mängder. Jag har resonerat så att det socker som hon får i sig genom betforn (borde vara omkring 50 gram) är så försvinnande lite jämfört med det hon får i grovfodret (borde vara över ½kg) så det borde inte spela nån roll.
Men jag kanske ska prova iaf....

Varför hon får det har jag tänkt på, tro mig :grin:

Faktorer som kan uteslutas:
elektrolytbrist, brist på E-vitamin/selen, hård träning, höga kraftfodergivor, samband med brunst, brist på utevistelse, ändrade rutiner...

Och nåt mer kanske som jag glömt.

Eftersom jag inte kan hitta någon gemensam nämnare/orsak så funderade jag på om hon egentligen är jättekänslig och skulle haft det mycket oftare om hon utsatts för något av det ovanstående.

Vad är det för slags häst?

Vissa fullblodstston (oftast yngre) har en benägenhet att få "tying-up" lättare (skriver inte korsförlamning eftersom det inte behöver hända i korset, det kan vara andra delar som bogar tex).
Oftast blir det bättre när de blir äldre. Om du söker på nätet tror jag du hittar en del om det, tror SLU har en del om forskning tex.Kanske finns nån tråd på buke också men sök på "tying-up" också. Det finns alltså en ärftlig benägenhet hos fullblod som inte är samma som den vanliga "korsförlamningen"

Länk till forkningsrapport där du kan läsa om skillnaden mellan den form som fullblod kan ha ärftligt och den "vanliga"
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003018/01/freed_y_090123.pdf Orsakerna skiljer mycket bla.

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg:
När det gäller den formen som är ärftlig på fullblod som kallas MH så tror man orsaken är i första hand stressrelaterad och de hästar som tenderar att få det har ett mera känsligt temperament, det förklarar kanske också att det avtar med åren eftersom många fullblod slutar löpkarriären och inte är lika stressutsatta efter det. Men stress kan se ut på många sätt, givetvis.

Jo visst är hon fullblod så den ärftliga faktorn är jag medveten om. Har läst en del studier, mest från andra länder, där detta har diskuterats. Söker på både tying-up, azoturia och RER när jag söker.

Det är ju dock en faktor som jag inte kan göra något åt. Det borde väl ändå gå att förhindra/minska risken tycker jag.

Hon är född -97.

Tack för rapporten, ska kolla upp MH lite mer.

Senast ändrad:

Min fjording fick mkt korsförlamning när hon var "yngre" (i 12-15 årsåldern, innan det vet jag inte) Tror hon fick det åtminstonde ett par ggr /år.
Hon gick på ridskola under den tiden.

Efter att jag köpte henne för 10 år sedan, har hon inte haft det en enda gång!
Vet inte exakt varför hon fick det heller, men som privathäst fick hon ju ändring i motionen (reds VARJE dag på ungefär samma "nivå" , jag var extremt noga med att bara skritta en sväng om hon stått någon enstaka dag.) samt att hon fick mer grovfoder, och även mer kraft.

Dock har hon gått som tävlingshäst, promenadhäst, sällskapshäst & med föl under dessa åren, så motionsmässigt tycker jag inte det borde spela någon större roll.
Men hon trivdes inte alls på ridskolan (seg fjording, mkt stryk..) så kanske det berodde på det..

Finns det verkligen ingen gemensam nämnare som du skulle misstänka har orsakat kf?

Hej :) jag undrar om det finns en mildare variant av korsförlamning, alltså att hästen "tappar"/snubblar med bakbenen när man rider eller liknande?
Vi köpte en häst som hade lite för dåligt hull och som sedan blev tvungen att stå en tid pga av sjukdom, vi gav honom då mycket mat i samband med vila och jag är rädd att jag satte igång honom för snabbt efter det. Har läst att detta kan orsaka korsförlamning men eftersom jag aldrig har sett en häst få det undrar jag hur det "ser" ut, samt då ifall det finns en mildare variant av det.
Tacksam för svar =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 914
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård