Jag tycker att freejump tygeln är ett jättebra hjälpmedel om än lite väl dyrt. Konceptet har vi nyttjat i många år och gör fortfarande på allt ifrån unghästar som har svårt med taxering till barn som har svårt att följa språnget.

Skillnaden är att vi vanligtis rider med ett stigläder runt halsen istället.

Våra tre unghästar har vi tex använt remmen till broms för att spara deras munnar för att senare avancera vidare.
Vi har en ponny som hoppar väldigt stort med konstig kurva för att minska störningen från oföljsam rörelse är denna rem fantastisk.

Mina barn har tom denna rem när de tävlar och jag skulle önska att många fler använde något liknande för att minska alla ryck i munnarna och stötarna över ryggen.
Remmen har ju den effekten också att hela ryttarens kropp lättare följer med språnget eftersom man förs framåt av hästens rörelse.

Det jag syftade på var att det är bättre att rätta till sin sits om man inte följer hästen över hindren på att anständigt sätt.
om man behöver "halsbandet" för att rätta till den och en dag kunna rida utan grejjen och vara felxibel och kunna följa hästen oavsett om den hoppar totalt fel eller korrekt. är det en sak.
men om man använder den för att man är talanglös och inte orkar lära sej rida är en amman sak.

Talanglösa eller inte så vet jag att tom många av "våra stora förebilder" både internationellt och nationellt använder denna typ av hjälpmedel vid träning. Trots i synes perfekta sitsar. Detta gör man för att man byter och tränar ett stort antal hästar dagligen där den gemensamma tajmingen inte alltid är 100%.
Remmen i sig är ju inte ett alternativ till inte lära sig rida eller hoppa. Den är ju istället till för att inte störa och bestraffa hästen i ett konstigt språng.

Min filosofi är att det är bättre att hästen helikoptrar eller hoppar konstigt på annat sätt och för beröm för det. än att den stannar för att ryttaren har gjort det alldeles för obekvämt att hoppa. Vem vet när den vågar hoppa nästa gång då?

Vi menar nog egentligen samma sak, jag brinner kanske dock lite mer för den.

Fram för mer nytänkande och hjälpmedel för ekipagens skull.

Jag har också provat att rida med en freejump och jag tycker den fungerade jätte bra, håller dock med om att den är för dyr, men så är det ju med allt nytt. Jag har bett en sadelmakare göra en åt mig, så imorgon kommer jag ha en mkt billigare och mkt efterlängtad freejump :rofl:

förstår inte varför vissa klagar på en bra grej, det verkar som om många som gnällt över den inte ens provat att rida med den?.

Åh! Hur mycket kommer du att betala för den??? Jag skulle också vilja testa den, men tänker inte lägga ner så mycket pengar för bara ett test. Skulle jag tycka om den och vija använda den, så, men det vet man ju inte förräns man provat, lixom...

Hur blev din "hemmasnickrade" freejump??? Vad fick du betala? Vore kul om du kan berätta lite om dina erfarenheter. Stod och fingrade på en sådan idag i hästbutiken, dock känns 2600 som lite i överkant. Men en vanlig halsring kan väl inte fungera på samma sätt?? De här tåtarna som du har i händerna när du använder en Freejump sitter ju fast ganska långt fram i bröstan, och när hästen hoppar och rör bogen framåt så kommer man automatiskt att följa med (borde göra iallafall :))...och det kan väl inte bli samma mekanik med en halsring. Handen borde bli mer statisk med en halsring, dvs mer funktionen av att handen förhindras att gå bakåt och mindre av eftergiftsfunktionen??? Ellur???
/puppan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Med en knapp månad kvar tills Longines Global Champions Tour landar i Stockholm 28-30 juni har nedräkningen börjat på allvar...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar