Fräsch 14-årig dam söker pojkvän ;)

lady_vip

Trådstartare
För det är precis vad hon gör:D

Min lilla häst ska eventuellt betäckas i år igen och jag vill enbart ha det allra bästa till min pärla.

Hon är e. Bonaparte - Carriär - Abbot, med ett hoppdiplom i bakfickan. Trevlig lätt typ, något överbyggd bak och lite för lång rygg som gör att hon kan vara svår att få under sig. Men en godmodig häst med lite nerv som hoppar allt och gärna vill göra rätt, genomärlig. Helt okej gångarter där man dock kan önska lite mer tryck och längd från början, men hon är reglerbar och funkar bra ändå.

Jag söker en äldre hopphingst med dokumenterad god nedärvning, lite storlek, framförallt bra galopp och mest av allt hopphuvud och positiv arbetsattityd, hög ridbarhet är ett krav. Inga 200-ston hingstar eller nygodkända.

Svar till "du och jag 2008?" :angel:

Sv: Fräsch 14-årig dam söker pojkvän ;)

Spontant tänker jag Feliciano, eller blir Utrillo för nära/mycket?

Annars Landor S, Cardento kanske?

Kolla in San brasil, ny i Sverige men har lämnat bra i Tyskland!

Feliciano är ju en säker förärvare, men jag är lite osäker, hon har lite tunga hästar bakom sig och jag är helt enkelt rädd att fölet blir för tungt, kanske en konstig fundering...

Landor S har jag inte kollat, Cardento är jag lite skraj för ryggen, att den blir för lång.

Det lite kluriga är att jag vill välja en hingst som är byggd lite i uppförsbacke och jag hittar få hopphingstar som uppfyller detta och de andra kvaliteterna.

Ska kolla San Brasil och Landor S.

Lucky Point?

Det kanske vore ngt?

Annars skulle jag nog fundera på Irco Marco-blod, Irco Mac exempelvis har ju den kombinationen, och är ju inte helt fel!

Hip Hop kanske, så får du lite mer ädelhet? Eller Dirco?

Nja, Hip Hop tycker jag mest ingenting om, så han går bort, samma sak med Dirco.

Lucky Point har jag kollat lite på, men saknar extriörbild, han har stort plus för sin ridbarhet.

Landor S hittar jag inte mycket info om alls...

Camaro M, han har en bra typ, långlinjerad med god resning och ligger inne med lite storlek. Har lämnat dokumenterat bra och ligger bland de bästa hoppningstarna om man ser utifrån att lämna bra gång också.
Och lika så Highlight som finns på samma sida (millegarne.com)

Annars gillar jag också Feliciano. Har en bebis efter honom som är född-07 med en mamma som är grov och låg ställd men han har fått super resning och fick en 8:a på typen på fölbedömningar :d

Spender S har ju en bra storlek, men han är ju kanske inte tillräckligt gammal?

Radiator? stor och Gammal i gamet men det står inget om avkommernas ridbarhet i hingstkatalogen, bara att han har många som tävlar msv/s nivå.

Nactus? Bra storlek där med och har lämnat en hel del avkommer i årgångs championat och på tester.

Lancier? Bra storlek, mer info finns i någon tråd här på buke ...

Chess? Bra storlek, lämnar hopp med gångarter:d

Om jag skulle sälja så känns tyvärr inte Chess som förstahandsvalet, jag har inte hört någonting om honom de senaste åren... Samma med Radiator.

Camaro M funderade jag på förra året, men valde då Aerline i stället, nu kan jag inte minnas varför jag valde bort honom...

Ska kolla Highlight och Feliciano en extra gång ;)

Landor S ligger väl högt i både hopp och gång i BLUPen vill jag minnas.

Här finns lite bra bilder på honom och avkommor, han har även två helbröder som går GP dressyr, samt avkommor i både hoppning och dressyr. På sitt bruksprov fick han både höga poäng i hoppning och dressyr. Väldigt snygg typ tycker jag.... :love:
http://www.horsetalk.co.nz/hurlingham/landor.shtml

Här finns video på honom;
http://www.superiorequinesires.com/stallions/landor_s.htm

Förra året vill jag minnas att han kostade 13000kr (exkl moms) i språng med fria skick, dessutom har han bra kvalité.
Fast nu vet jag ju inte om ditt sto är maiden eller svår att få dräktig isf är väl hans avgifts upplägg ingen höjdare.... :crazy:

Jag skulle utan tvekan välja Cairo, trevligare multitalang får man leta efter!

Jag gissar att Cairo är för grov, men jag gillar honom och han var kandidat till mitt sto:love:

Om jag skulle sälja så känns tyvärr inte Chess som förstahandsvalet, jag har inte hört någonting om honom de senaste åren... Samma med Radiator.

Camaro M funderade jag på förra året, men valde då Aerline i stället, nu kan jag inte minnas varför jag valde bort honom...

Ska kolla Highlight och Feliciano en extra gång ;)

Camaro kan väl ge lite skarpt ibland, men beroende på hur ditt sto är så kanske det är rätt sorts skärpa, så att säga.

Radiator var ju gammal när han kom hit, och har väl inte betäckt så mycket, så det är väl därför man inte hör så mycket om honom.

Ska du sälja så verkar det ju dumt att dissa 200-stons hingstarna, det är ju de som är mest välkända.

Har en -07 e Feliciano och han fick 8 på typ (fastän att mamman är lite lång och lågställd) 8 på galoppen (ser ut som han är på väg upp för mont everest:d)

och han har ett helt underbart psyke, mycket snäll och lätthanterlig (dock ej helt utan humör)

Jag tycket om Iowa, men Afrodite är ju bara 160 och det känns lite väl chansartat eftersom han är så liten...

Mitt sto var lätt att få dräktig, men av nån anledning kastade hon på ca 115 dygn. Aerline var väl inte heller billig, om än inte en av de dyraste, så det hade nog kännts tråkigt med vilken hingst som...

Ska du sälja så verkar det ju dumt att dissa 200-stons hingstarna, det är ju de som är mest välkända.

Jag planerar inte att sälja, men man vet aldrig och att då ha valt en hingst som knappt är med i BLUPen är ju inte så kul;)

Men QE, Cardento osv går ändå bort av andra anledningar.

Det är alltid tråkigt oavsett hingst :(

Mitt sto kastade en jättefin hingstunge 9 veckor för tidigt för några år sedan. Jättetråkigt!
Hoppas det går bättre denna gången, för oss båda!
Landor S är väldans fin tycker jag. Han är rätt stor också vad jag vill minnas, de avkommor jag sett efter honom har varit rätt välväxta - inga jättar men inga småttningar heller. mina minsta ston är 162 och 164cm så jag letar ju lite större hingstar till dom.

Liknande trådar

Avel Har ju tänkt att betäcka henne, men det blir inte denna säsongen. Funderade först hit och dit om hon är lämplig, vilket vi efter bla...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: PrincessOfLjungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix