Frasbrand på häst

Fenestra

Trådstartare
Har någon hört talas om det?

På Öland bla finns det på vissa ställen frasbrand och jag har klurat på om det kan gå på häst också?
Vanligast på nöt tror jag men det står att det även kan drabba andra djurarter så man kan inte låta bli att undra. Vaccin finns till nöt och får men vet inte om det finns något till häst eller om hästens tetanusvaccin även skyddar mot frasbrand. Båda orsakas av en klostridbakterie.

Sv: Frasbrand på häst

Vi har ju frasbrand i vår mark som funnits där så länge folk kan minnas och det smittar inte häst eller får enligt SVA. Det är inte heller lika farligt för t ex långsamväxande nöt som för snabbäxande. Plus att det bara drabba unga djur, inte vuxna. Är helt övertygad om att det stämmer eftersom varken får, highland eller hästar drabbata men däremot kalvar/ungdjur av köttras som var på bete här.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 866
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 376
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V