Fransysk, hur balansera?

Sv: Fransysk, hur balansera?

Det verkar nästan som att han slår sig oavsett... Svårt att kunna lätta mer utom barfota då och svårt att tynga.
Du kan ev prova med att be hovslagaren ta en extra skiva på utsidan av vardera framfot nästa gång han skor. Det kan hjälpa att få ut hoven mer från det andra benet. Man kan även raspa in tå-sidodelen samt smärgla av skon lite på insidan för att minska risken att det tar i andra frambenet.

Kom på en sak till. Har du kollat så han inte är låst i bogmuskulaturen?
Har haft några hästar som behövt knäkappor och div skydd från början, som man sedan helt kunnat plocka bort efter lite "småfix". Tror Martha nämnde något om det nånstans också. Bogen samt armbågarna...

Då låter det som att han inte behövr tyngd för att hålla sig i trav och då undrar jag om han har hovkvalitet som skulle hålla för att gå barfota?

Han är ganska travsäker så det är inte det som är problemet.
Han har ganska bra hovar, men det är inte så jag kan ha honom barfota hela tiden direkt.

Och sedan undrar jag om det är i tävlingstempo han slår sig eller om han gör det i långsammare tempon också. Och sedan undrar jag om han går monté eller för vagn. Och sedan undrar jag om han slår sig hela tiden eller om det är i kurvorna eller på rakorna.

Han slår på sig redan i 30-tempo.
Han går både för sulky och monté.
Hmm, bra fråga. Skulle gissa på att han slår sig liiite hela tiden, möjligtvis att det blir värre i kurvorna. (dock inget jag kan svära på)

Och sedan undrar jag om han slår sig bak och vad som har fått er att korta tårna.

Han slår sig bak på kotorna, ganska långt ner.
Vad som fått oss att korta tårna? Menar du fram då eller?
Fram har vi ändrat om så eftersom vi ville testa om han skulle hinna undan snabbare o kanske på så vis slå sig mindre.

Och sedan undrar jag om han har korrekt benställning.

Han är korrekt i benen.

Och sedan undrar jag vad han äter till frukost.

Han äter hö, korn o pellets :angel::D

Det verkar nästan som att han slår sig oavsett... Svårt att kunna lätta mer utom barfota då och svårt att tynga.
Du kan ev prova med att be hovslagaren ta en extra skiva på utsidan av vardera framfot nästa gång han skor. Det kan hjälpa att få ut hoven mer från det andra benet. Man kan även raspa in tå-sidodelen samt smärgla av skon lite på insidan för att minska risken att det tar i andra frambenet.

Vad menar du för skiva? Menar du att man ska göra honom sned? :confused:
Det sista där om att fixa skon prata vi om sist, hovis o jag. Men vi testade såhär först. Kanske skulle testa det ist då?

Kom på en sak till. Har du kollat så han inte är låst i bogmuskulaturen?
Har haft några hästar som behövt knäkappor och div skydd från början, som man sedan helt kunnat plocka bort efter lite "småfix". Tror Martha nämnde något om det nånstans också. Bogen samt armbågarna...

Har kollat med ET. Vi har ju rättat till hans snedhet i bak. Nu senast tyckte hon att han hade en låsning i hf. Ska kolla upp med henne igen den 29e..

Vad menar du för skiva? Menar du att man ska göra honom sned? :confused:
Det sista där om att fixa skon prata vi om sist, hovis o jag. Men vi testade såhär först. Kanske skulle testa det ist då?

Nja sned och sned.... Så illa behöver det inte vara, det kan räcka med en millimeter för att få ut benet. Då blir ju hoven inte nämnvärt sned. Ibland får man ta det onda med det goda.

Japp, då är det kornet! Det vet ju var och en att hästar som äter korn slår sig mellan knäkappan och senskyddet.

Eller så är det inte kornet.

Då skulle det vara lite intressant att du testade honom någon gång barfota, tycker jag. När du har en bakvänd sko så bromsar den upp steget i isättning- och glidfasen på ett sätt som kan göra att man går miste om den önskade effekten av tåöppet - att den inte ska slå sig bak.

En annan sak som jag har sett några gånger är att man har råka få en alltför hög trakt när man har haft ambitionen att hästen ska rulla över snabbare för att inte slå sig bak. En hög trakt och kort tå ger en hög och tvär svävningsfas, om du förstår hur jag menar. Om det är så och man vill laborera med att ändra hästens steg för att försöka hitta ett läge där den slår sig mindre, så kan man prova att sänka trakten - och passa så att inte tån blir alltför lång - och se vad det har för effekt. Men man måste vara lite försiktigt eftersom det kan få till effekt att den slår sig mer bak pga att överrullningen sker något senare med en lägre trakt.

Ja, nu är jag ingen expert på det här, jag är inte utbildad hovslagare, så du får ta det jag skriver med en nypa salt. Men jag vet i vart fall att det är svårt att säga hur en häst ska balanserar över internet utan att ha sett hästen och att det nästan är ännu svårare om man har sett hästen. :crazy: Ibalnd blir det man tror är helt fel alldeles rätt eftersom det får effekter som man inte räknade med från början.

Jag tror också att det kan sitta en låsning någonstans i bogarna. Har den hög check och vill köra upp huvudet?

Kanske kan testa barfota fram innan vi ska sko om han. Men det är ju ett tag kvar..

Om han är mkt bättre barfota då, vad ska man då ha för skor på i träning?

Han vill inte köra upp huvudet. Har haft en ganska lång check. Ska testa korta den nästa gång o se om det blir bättre.

Kanske ska säga det oxå att han är kollad av vet. och "friskförklarad".
ET behandlar med jämna mellanrum.

Kanske kan testa barfota fram innan vi ska sko om han. Men det är ju ett tag kvar..

Om han är mkt bättre barfota då, vad ska man då ha för skor på i träning?

Han vill inte köra upp huvudet. Har haft en ganska lång check. Ska testa korta den nästa gång o se om det blir bättre.

Kanske ska säga det oxå att han är kollad av vet. och "friskförklarad".
ET behandlar med jämna mellanrum.

Gör det. Rapportera gärna hur det går.

Jag skulle ha ett par av de där riktigt breda men tunna järnskorna. (Hjälp mig med måtten ni som kan det där, jag minns inte nu vad de har för mått.) Men då kan du nog inte köra så snabbt i träning. Nu vet jag ju inte hur hästen behöver tränas. Om det är en häst som startar regelbundet så kanske den inte behöver gå så mycket snabba jobb emellan starterna?

För egen del så skulle jag inte korta checken om det inte behövs för att han ska trava, men det är nog bara för att jag gillar långa checkar om det går att ha så.

Gör det. Rapportera gärna hur det går.

Jag skulle ha ett par av de där riktigt breda men tunna järnskorna. (Hjälp mig med måtten ni som kan det där, jag minns inte nu vad de har för mått.) Men då kan du nog inte köra så snabbt i träning. Nu vet jag ju inte hur hästen behöver tränas. Om det är en häst som startar regelbundet så kanske den inte behöver gå så mycket snabba jobb emellan starterna?

För egen del så skulle jag inte korta checken om det inte behövs för att han ska trava, men det är nog bara för att jag gillar långa checkar om det går att ha så.

Ja, alltså. Han behöver ju ingen check för att trava. Han är väldigt travsäker så. Har haft en lång en dom 2 sista gångerna för att se om det skulle göra någon skillnad. Men den var så lång så det var ju nästan lika som utan. :angel:

Han ska tränas för start. Lång väg kvar dock vad det verkar. Skam den som ger sig.. (Du har väl läst om alla mina problem i dom gamla trådarna antar jag?)

Det där ser ut som skav av skyddet i mina ögon.

skydden sitter ju inte ens där? :confused:
Vilket av skydden skulle det vara menar du?

Han har slagit sig där förut oxå o då var det mer som "jack". Nu har han mer stött emot bara och sliter därför ner mer o mer. I från början försvann bara pälsen. Så det kanske är därför du tycker det ser ut som skav? Det är väl det på ett vis oxå. Fast inte från skyddet då.

Jag menar från strykkappans övre kant. Det måste ju inte vara så men jag har lite lite då och då sett liknande skador precis över kanten på sådana skydd och när man har bytt skydd så har de försvunnit. Det kan vara så att skyddet inte sitter exakt där det sitter nu hela tiden när hästen rör sig.

Du tror inte att du kan bandagera dit upp?

Liknande trådar

J
Dressyr Har en fundering som jag tänkt på under några år. Eftersom jag de senaste 10 åren blivit en inbiten travfanatiker och lagt, mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 957
Senast: Farle
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 406
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2