Sv: Balansering av dressyrhästar
Värkligen en intressant tràd du har skapat
Jag tror att jag hàller med allihopa litegranna. Visst har man en hovslagare med kunskapen av andra beslag en den vanliga "träskon" järndojjan sà bör man ändra pà skoningen om hästen stryker sig, felbelastar.
Men man kanske inte bör eftersträva att skapa fantastiska gàngarter, höga benlyft och rörelsemönster som inte är naturliga för den individen. Det lär inte förlänga livet pà ridhästen.
Vill man däremot kanske använda sig av ett sàdant trick inför en tävling och under en kort period..... Ja jag vet inte riktigt vart jag ställer mig till det.
Men att bara använda träskon av tjurskalighet och inte ens villja se àt de nya mordärna beslagen kanske inte heller förlänger livet pà hästen.
Järnskon har säkert màng nakdelar den med och kan ¨felaktigt använd leda till trâkigheter.
Det finns välla inga säkra kort tyvärr.
Och nu en liten kort historia om hur viktig en bra hovslagare är.
Jobbade tidigar i Kina, i en stor Polo club. Polo som är en extremsport vad gäller hästar behöver värkligen nogranhet med skoningen och de skor vanligen var andra eller var tredje vacka beroende pà sesong.
I alla fal det kom dit en engelsk kovslagare med alla diplom osv. När han började sko hästarna sà började de tappa skor som galningar och en efter en vart halta. Först trode vi att det var vàrat fel, att vi tränade hästarna fel (obs h¨star i Kina är i normalfallet inte i bra skick) Men sen sà förstod vi att det var skoningen. Det var inte klokt säkert 5 hästar som var rena innan som blev halta.
Den engelska hovslagaren försvann och sedan fick vi tag pà en kinesisk hovslaare
för ett tag, till och med den kinesiska hovslagaren tillsammans med veterinären fràn argentinga gjorde ett bättre jobb och hästran vart mindre halta. När det kom en riktig hovslagare inflygande och började sko om hástarna och de slutatde vara halta. Gissa om vi prisade honom och jag lärde mig att man förstör en hást väldigt fort med en dàlig skoning.