Balansering av dressyrhästar

Sv: Balansering av dressyrhästar

jag vill poängtera att jag aldrig hävdat att jag tycker att syftat är att ändra på en häst.
Däremot försöka återskapa en mer naturlig rörelse som finns hos hästen redan, typ i oskott skick på bra underlag...

Jag håller helt med Lancet och Centaur.
En vanlig häst utan problem ska inte behöva ha sjukbeslag/skor som ändrar rörelserna.
Genom god ridning kan man ändra o förbättra hästens rörelser, men det sker ju över en längre period vilket gör att nödvändiga muskler utvecklas osv.
Jag tror inte att det är hälsosamt att plötsligt ändra ett rörelsemönster, genom skoning el andra metoder.

För att hästen ska få en god cirkulation och kunna transportera bort slaggprodukter och lymfa är det hovens funktion som pumpar bort den skiten. När du skor hästen förstör du den funktionen. Ju tjockare och tyngre skor hästen belastas med desto mindre kan strålen vidgas och arbeta naturligt. Ett sjukbeslag är därför oftast ypperligt på en häst som man inte kan rida tex barfota.
Jag vill påstå att man absolut inte kan ändra hästens rörelser via träning. Du kan göra den starkare och framhäva dess naturliga rörelse. Men vad som händer om den har en dålig rörelse och du tränar och gör den starkare är att du även förstärker den dåliga rörelsen vilket man såklart inte vill. Om jag tex sätter en järnsko på en häst som stryker sig lite på ett framknä/kota så kommer det att förstärka den rörelsen. Om jag däremot sätter på den en sko av aluminum så kommer den att gå fri och slipper slå sig på knäna/kotorna.

Det här var väldigt intressant att läsa om era skoningar :)

Jag vet att det finns mer kunskap hos travfolket än hos dressyrfolket överlag, så jag tycker också detta är intressant.

Håller med. Skor påverkar hästens naturliga rörelse och man bör anpassa skorna till hästens exteriör och rörelsemönster.
Min hovslagare fixar själv till skorna så att de ser ut som en korsning mellan classic roller och Natural Balance och sedan han började sko honom med de skorna så rör han sig betydligt friare och lättare, snubblar inte och trampar sig int på skorna. Han har samma fina rörelser som han hade med aluminiumskorna som han hade på galoppen. Dessutom så har hovarna blivit mycket bättre. Det har nu gått över 1 år.

halvskodd? menar du bara skodd fram? De flesta hästar som går på ridläger och hyrs ut under vintern verkar vara skodda så. Jag hyrde en en gång och den stora skillnaden för mig var att det inte gick att brodda bak- dumt då vi har så mkt is här.

kl

märke så att man håller reda på tråden, intressant diskussion! :)

Min är skodd utan tåkappor, för att skon ska vara placerad så långt bak som möjligt. Skos med ringsko fram och eggskor bak.
Just för att förändra ett felaktigt röreslemönster hos henne som orsakade hälta. Tack vare skoningen och skorna är hon numera ohalt och glad!

Värkligen en intressant tràd du har skapat :laugh:

Jag tror att jag hàller med allihopa litegranna. Visst har man en hovslagare med kunskapen av andra beslag en den vanliga "träskon" järndojjan sà bör man ändra pà skoningen om hästen stryker sig, felbelastar.

Men man kanske inte bör eftersträva att skapa fantastiska gàngarter, höga benlyft och rörelsemönster som inte är naturliga för den individen. Det lär inte förlänga livet pà ridhästen.

Vill man däremot kanske använda sig av ett sàdant trick inför en tävling och under en kort period..... Ja jag vet inte riktigt vart jag ställer mig till det.

Men att bara använda träskon av tjurskalighet och inte ens villja se àt de nya mordärna beslagen kanske inte heller förlänger livet pà hästen.

Järnskon har säkert màng nakdelar den med och kan ¨felaktigt använd leda till trâkigheter.

Det finns välla inga säkra kort tyvärr.

Och nu en liten kort historia om hur viktig en bra hovslagare är.

Jobbade tidigar i Kina, i en stor Polo club. Polo som är en extremsport vad gäller hästar behöver värkligen nogranhet med skoningen och de skor vanligen var andra eller var tredje vacka beroende pà sesong.

I alla fal det kom dit en engelsk kovslagare med alla diplom osv. När han började sko hästarna sà började de tappa skor som galningar och en efter en vart halta. Först trode vi att det var vàrat fel, att vi tränade hästarna fel (obs h¨star i Kina är i normalfallet inte i bra skick) Men sen sà förstod vi att det var skoningen. Det var inte klokt säkert 5 hästar som var rena innan som blev halta.

Den engelska hovslagaren försvann och sedan fick vi tag pà en kinesisk hovslaare :eek: för ett tag, till och med den kinesiska hovslagaren tillsammans med veterinären fràn argentinga gjorde ett bättre jobb och hästran vart mindre halta. När det kom en riktig hovslagare inflygande och började sko om hástarna och de slutatde vara halta. Gissa om vi prisade honom och jag lärde mig att man förstör en hást väldigt fort med en dàlig skoning.

Nyfiken på vad din hade för felaktigt rörelsemönster? Sedan undrar jag om du har hört att eggskor ger större belastning på senorna som Centaur beskrev? Eftersom min också har eggskor bak blev jag lite orolig när jag hörde detta.. Jättekul att du hittat en skoning som fungerar!

Nej, enligt min hovslagare är det ingen fara med eggskorna. Eggskorna bak är för att hon är instabil i sina bakben och behöver få lite stöd, inte speciellt mycket
hon är bedömd med en 7a på utställning på benen, men tillräckligt mycket för att man kan göra något åt saken. Hon har haft dem 1-2 år nu och senorna är gjorda
UL på och de är mycket fina. Varför sliter eggskorna på senorna?

Hennes skritt är mycket förbättrad och hon har en hovs extra övertramp och då hade hon en 8:a på skritten innan.

Hon satte ned tån först på fram vilket hon har gjort sedan jag köpte henne + att hon i år fick en inflamation i hoven, troligtvis på grund av att hon rör sig så.
Nu har hon haft ringskor fram i tre skoningar, placerade långt bak för att främja överrullning och rör sig mycket mycket bättre och på ett mer avslappnat sätt,
istället för att dunka ned fötterna så skrittar hon mer naturligt.

halvskodd? menar du bara skodd fram? De flesta hästar som går på ridläger och hyrs ut under vintern verkar vara skodda så. Jag hyrde en en gång och den stora skillnaden för mig var att det inte gick att brodda bak- dumt då vi har så mkt is här.

Japp det var vad jag menade!:)

Nej, jag förstår inte heller varför eggskorna ska slita på senorna? Intressant att höra hur din häst förbättrats av skoningen!

varför har man eggskor? för att bromsa upp fattade jag det som? Iså fall påverkar det kanske senorna då det blir för stumt?
För ett par år sedan började det talas om gummiskor istället för järnskor, finns sådant fortfarande? låter ju bra, men snacka om att slita skor....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka