Balansering av dressyrhästar

Sv: Balansering av dressyrhästar

Skulle vara intressant att veta om ngn rider sin häst barfota eller halvskodd?

Jag har ridit och tävlat ett halvblod som gått barfota runt om. Fungerade bra hemma på våran mjuka ridbana men det gick knappt och rida ut och var svårt när man var i väg och tävlade om det var hårda grusiga banor. Kan tillägga att jag fick mkt kommentarer om detta på tävlingplatser. Inte så vanligt att se barfota hästar på tävlingar. Hästen är inte min och ägaren ville ha honom barfota, tyvärr. :mad: Nu är han skodd runt om med vanliga skor, och trivs mkt bättre med de.
Min unghäst är bara skodd fram, än så länge.

Min har också eggskorna för att ge mer stöd. Jag har inte fattat det som att de bromsar upp, men det kanske någon annan vet?

Glömde en sak.. Hovis pratade om att eggskorna på något vis "fördröjde" bakbenens rörelse framåt, och vad gäller min häst som ständigt trampade av sig framskorna så ville vi testa om detta kunde göra att framhovarna hann undan innan bakbenen kom. Slog också ofta i i fria skritten innan denna skoning och det har nu också blivit mkt bättre. Har tidigare provat med tåriktat fram och vanliga skor bak, men det blev inget bättre.

mitt problem har varit precis tvärtom, jag behöver hjälp att få fram bakbenen, bättre undertramp, och min hovis har gjort underverk, tills nu senaste gången då det liksom blev FÖR bra, han får ett sånt enormt steg, men håller ändå ett enormt tempo och bär sig jätte bra så jag kan plötsligt inte rida längre!! Visst känns han som värsta dressyr hästen, men det är ju inte kul när det går i 120 knyck, och jag inte kan sitta till rätt.

Tycker det är alldeles för svårt att få tag på en bra hovslagare:crazy:.
Min fd chef hade en hovis som kom inflygande från holland och skodde hennes tävlingshästar (och min då) och han hade en helt annan filosofi än de flesta svenska. Provade gärna olika typer av skor och tittade alltid på hur hästarna rörde sig innan han skodde. Jättebra för min tant som visserligen är bra i ben och hovar men nystar fram om det inte är precis rätt med fötterna.
Inte alls hittat någon som är lika bra efter att jag flyttade tyvärr.

Med såna hästar som det blir sån enorm skillnad på tror jag att det är extra viktigt att ta det lugnt i början så de inte tar i mer än vad de egentligen klarar av fysiskt. Men det är ju otroligt spännande att det kan bli sån skillnad!

Med såna hästar som det blir sån enorm skillnad på tror jag att det är extra viktigt att ta det lugnt i början så de inte tar i mer än vad de egentligen klarar av fysiskt. Men det är ju otroligt spännande att det kan bli sån skillnad!

Ja, det har du rätt i, det påverkar ant både senor och muskler.
Vill poängtera för alla att det inte är ngt slags experiment att sko honom så för att på ngt sätt slippa rida honom på rätt sätt. (kändes lite konstigt då jag läste mitt eget inlägg) Han är triangelmärkt: hade tidigare ofta ont i ryggen som resulterade i flertalet kotledsinfl. Detta pga lång rygg, spänd häst, kort steg m.m och skoningen gör verkligen underverk, han mår mkt bättre nu (rids ju iochförsig försiktigare då han inte tränas o tävlas längre)

Min hovlsagare tittar nästan alltid före och efter när han ska sko, just för att se hur hästen rör sig med dojjorna :bow:

Borde vara något som alla hovlagare ska kunna göra.

Jag har aldrig sett ngn förutom min nuvarande göra det, och då har jag stått i många stall, med många hästar och många har haft olika hovslagare....

Både min förra och den jag har nu brukar titta på hästarna i rörelse, men det är kanske för att den hovslagare jag har nu, var lärling till den första :p

*KL*

Såg på eurosport i veckan där de red svår dressyr och såg genast att en utav hästarna gick utan bakskor:) Efter en stund påtalade även reportern det: "Den här hingsten går utan bakskor vilket är mycket ovanligt":)

Det var ju rätt intressant att se att det faktiskt förekom på elitnivå eftersom jag funderat på det ett bra tag:)

*kl*
Vad är eggskor? Jag försökte googla, men fick bara träff tillbaka till den här tråden...

Jag balanserar med bade viktboots och olika tunga skor. Fran 10mm jarn till aluminium. Inte for att korrigera men mer for att maximera rorelser.

Knapp.

Jag vet att tullstorp använder sig av en sko utan tåkappa med en tyngd framme vid tån... Ser ut ungefär som en classic roller men vid tån blir den bredare. Säkert för att få fram ett annat steg. Hann inte ta med mig hem ett exemplar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka