Fransysk, hur balansera?

wildrose

Trådstartare
Har fått hem en ny häst. Han är fransysk bägge fram men mest hf, slår sig på vänster knä. Jag har haft turen att ha haft hyfsat korrekta hästar förut och nu vet jag inte riktigt hur jag ska sko honom för att han ska gå så fri som möjligt. Går nu med smala järnskor fram och falsade järn bak. Är på sig högt på knäkappan vf, ingenting i bak men då har jag inte kört fortare än 30 på rakbana. Några tips?

valle%20002.jpg

Bortse från leran :angel:

Sv: Fransysk, hur balansera?

pröva att lätta honom fram för då får dom ett lägre steg så då kanske han inte slår på sig på knät :)

Tvärsom, tyng honom istället , då går han ÖVER knäet. många vill lätta, men det blir oftast helt fel tillvägagångssätt...

slår dom inte på sig på underarmen istället då?

Har jag aldrig varit med om ( om dom inte går på armbågarna o behöver armbågsskydd) själva knäet är ju spec då det putar ut lite mer än underarmen :D

nej men jag tänkte att när dom är uttåtade så brukar dom ju va lite nystande i sina rörelser så jag tänkte ifall det blev den effekten att dom slängde in benet mot underarmen :)

Det kan även hända att om TS kör lite fortare att hästen går "över" knäet då också, alltså en fartrelaterad slagning...

Hej hej. Jag vill råda dej att skaffa en riktigt duktig och kunnig hovslagare. Det är inte helt lätt att verka och sko en fransysk häst på ett helt korrekt sätt. Det handlar inte bara om vilken typ av skor man ska använda. Verkningen är minst lika viktig om inte viktigare på en sådan häst. Har själv haft en som såg ut som din, och hon gick bäst barfota!

Ja barfota kan man ju alltid prova framigenom, men i 30 tempo så kanske det är onödigt att rycka skorna...

Hej! Jotack jag har en mycket duktig och kunnig hovslagare så den biten är jag inte ett dugg bekymrad för, det gäller mer VAD hästen ska ha på fötterna än HUR så att säga...

De jag pratat med säger ungefär som ni, tyng eller lätta. Antar att det kanske ligger närmast till hands att tynga i träning eftersom han redan nu går högt på knäkappan och sedan lätta honom till snabbare banjobb. Fick hem hästen för 1 1/2 vecka sen, körde ett lätt jobb för att bilda mig en uppfattning och nu är han behandlad så jag kommer nog hinna se bättre själv hur jag ska sko honom så småningom men visste inte riktigt i vilken ände jag skulle börja funderandet.

Om vi riktar in oss tungt till att börja med då, vanliga bredare järnskor? tyngd i tån? nåt annat beslag?

Tack för hjälpen!

Om du har 13x5 nu kan du ju bara prova med 15x6 till att börja med så du slipper ha tyngre skor än du behöver, har du 15 så gå upp till 18 bara...behöver du tyngd i tån är det bättre med de gammeldags vikterna som man kan ta bort när man inte behöver dom.

som "kuriosa" kan jag tala om att jag hade en fruktansvärt fransysk häst en gån, köpte honom och han hade specialknäkappor som var både högre och stålförskodda, det SMALL när han gick i kurvorna...Den hästen var "skev" för att han satt fast i skulderbladen så armbågarna drogs inåt och därmed for benen "ut"...efter massage o kiropraktor blev han helt normal och behövde inte ens ha knäkappor på honom....såna saker kan du kolla också

Ja du, det gick inte så bra... Hästen dog i kolik några veckor senare tyvärr (tror du förstår vem det handlar om nu :angel:).
Så nu har jag en ny "stjärna" att traggla med.. Han har också sina problem men är iaf hyfsat korrekt i benen:)

Tvärsom, tyng honom istället , då går han ÖVER knäet. många vill lätta, men det blir oftast helt fel tillvägagångssätt...

*KL*

Hoppas det är okey för dig TS..?

Funderar över det ni skriver om att tynga/lätta och att det förändrar rörelserna.

Min pålle lyckas slå sig även om jag har knäkappor och senskydd fram. Han träffar alltså under knäkappan över senskyddet, om ni förstår? Det är en liten springa mellan där på max ett par cm. Tycker det är konstigt att han lyckas, men det gör han.

Så, lätta eller tynga i det fallet? Eller ska man ändra på annat vis?

Prova dig fram. Jag skulle börja med att lätta eftersom det är risk att han slår sig ordenligt på knäet om du tynger.

Vad har den för balans nu?

Prova dig fram. Jag skulle börja med att lätta eftersom det är risk att han slår sig ordenligt på knäet om du tynger.

Vad har den för balans nu?

Han går just nu med aluminium bakvända med öppen tå fram, senskydd och knäkappor.

Bak har han järnskor och gamascher.

Tidigare hade han järnskor runt om, tvärtå fram. Samma sak hände då. Slog sig på precis samma ställe.

Kan ju även berätta att han slår sig över hela insidan på senskyddet och även lite på knäkappan på vf. På höger fram slår han sig bara nere på kotan på senskyddet (insidan) och lite på knäkappan + att han även slår sig mellan senskydd o knäkappa på hf.

Att han slår sig så mkt (och olika) kommer av att han länge sprungit snett. Men nu det sista sprang han faktist bättre (rakare) än på länge och ändå slår han sig så.

Senast ändrad:

Då låter det som att han inte behövr tyngd för att hålla sig i trav och då undrar jag om han har hovkvalitet som skulle hålla för att gå barfota?

Och sedan undrar jag om det är i tävlingstempo han slår sig eller om han gör det i långsammare tempon också. Och sedan undrar jag om han går monté eller för vagn. Och sedan undrar jag om han slår sig hela tiden eller om det är i kurvorna eller på rakorna.

Och sedan undrar jag om han slår sig bak och vad som har fått er att korta tårna.

Och sedan undrar jag om han har korrekt benställning.

Och sedan undrar jag vad han äter till frukost.

Nej, där skojade jag bara...

Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Dressyr Har en fundering som jag tänkt på under några år. Eftersom jag de senaste 10 åren blivit en inbiten travfanatiker och lagt, mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 957
Senast: Farle
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 406
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2