• Avel
  • Trådstartare Trådstartare harriet
  • Startdatum Startdatum
H

harriet

Hur kommer det sig att det inte finns mer franskt blod i den Svenska aveln?
Och hur kan det komma sig att Uskudar des Malais inte ligger bland de översta när det gäller betäckningssiffror?
Och varför är avelsvärderingsnämnden så kritiska mot det franska blodet?

Sv: Franskt!

Tror du att det är avelsvärderingsnämnden som är kristiska mot den franska blodet?
Är det inte istället de som tar fram hingstar till premiering som kanske är det?

Har själv ingen åsikt i frågan, men tänker ändå att det är den enskilde hingstägaren som väljer vad som ska köpas in, satsas på och visas upp.

Hm ja man kan nog säga som så att många förstår nog inte hur bra blod Uskudar har.

Blodet bakom Uskudar har...har visat sej många gånger funka excellent med fullblod,angloblod och hbl med större inslag med detta....det blir lite utav en "goldencross" då ungefär som det snackas om Robin Z och fullblod för att ta ett exempel.

Franska hästar är bra, men har generellt rykte om sej för att ha dåliga munnar vilket jag också hört tillbakavisas av folk som haft franska hästar och utbildat dem efter svenskt måtto som menat på att det nog beror mer på fransmännen själva än de franska hästarna.Många gånger är de franska hästarna bättre att hantera på backen dvs de har ett lite lugnare så kallat "stalltemperament".

I Sverige har folk i första hand haft viss förkärlek för holsteinerhästarna i första hand...när det gäller hopphästar.

Jag hoppas att fler nyttjar Uskudar nu innan han blir så gammal att han går hädan.

För att franska hästar har ett uselt rykte i Sverige! :eek: de anses har gristrutar av många och tack vare tv och utsändningar med ni vet vilka vid spakarna från internationella hopptävlingar så är det en missuppfattning som sprids vidare.
Först när hingstarna gått via mellanhanden Tyskland och blivit avelsvärderade där har de eventuellt en chans i Sverige.
Fast helst av allt ska de franska blodet komma i andra, tredje led och så vidare, då händer de tom att folk använder hingsten nästan för mycket. Då är det helt plötsligt att använda sig av franskblodade hingstar se Robinz Z och Cortez som mycket goda exempel på detta.

As de Thurin är ett praktexempel på en välstammad hingst som fick alltför få och alltför många skitston under sin levnadstid i Sverige.

Silbersee är ett annat exempel på välstammad, internationellt högpresterande franskblodad hingst som knappt fått några ston.

Uskudar des Malais hade jag förmånen att träffa på i hans ungdom, innan han kom till Sverige, och det var på den tiden en fantastisk häst. Han har bra stam och har knappt använts.

Baloubet de Rouet kan jag förstå att han inte blir så mkt använd då det är välkänt att han är svår, och dessutom är han ju få förunnat att ha råd att betäcka med.

Du vet vad du talar om, själv har vi haft som du säkert förstår haft en hingst efter Uskudar. Vi har hela tiden tyckt att han måste bli en stjärna. Vi behöll han som hingst tills han va fyra. Avelsvärderingsnämden tyckte han va en normal hopp talang (det lägsta betyget man kan få). Han har varit amatörtränad i hela sitt liv.
För ett halvår sedan köpte R. Zetterman honom............
Är det någon annan här som tror att Royne köper en normal hopptalang för mkt. pengar eller är det avelsvärderingsnämnden som "hatar" franskt blod?

Du har sårätt. Parmler pratar alltid om hur svåra dom franska hästarna är. Men han nämner aldrig hur dödsförskräckta dom tyska och holländska hästarna är. Jag tror knappt jag skulle våga rida på en sådan häst.:-)

Jag håller nog med om att man många gånger kan ana att de som bestämmer går efter eget tycke, mode och hingstägare/hingstvisare i sin bedömning av hingstar och hingstämnen.

As de Thurin är ett praktexempel på en välstammad hingst som fick alltför få och alltför många skitston under sin levnadstid i Sverige.

Ja som man kan se av resultatet av de få avkommor som blev efter As de Thurin så är de mkt homogena i sin typ. :d

Jag har ett sto här som är 2 år som ser ut att kunna hoppa hus av det lilla jag har sett hittills. :love:

Ja sedan har vi ju fler andra franska hingstar Quidam de Revel,Gipsy D´Ask,Le Tot de Semilly,Diamant de Semilly,Carnute...mfl

Men jag tror trenden kommer att vända....folk kommer att använda franska hingstar mer.... ;)

Men som du säger - varför ska media vara så nedlåtande!?! :mad:

Kolla bara denna tråden, hade den handlat om ngn tysk medelmåtta så hade den haft säkert fyra fem sidor nu.....

Ja helt otroligt!

Man tycker ändå folk skulle lägga märke tex till de topparna som poppade upp efter bla Turban Rose tex i Breeders etc....hur kan man vara så blind!?!

Gipsy D´Ask som vann rubb och stubb alla unghästklasser där fanns!

Men ändå så har folk betäckt i massor med Quite Easy....hälften fransos...inser de det-eller är de bara inpräntade att han är född i Tyskland?

Turban Rose hade jag helt glömt men han fick ju i och för sig en hel del ston.
hälften fransos...inser de det-eller är de bara inpräntade att han är född i Tyskland?
:rofl: :rofl:

Vad gäller Uskudar de Malais så tyckte jag att det var en trevlig hingst när jag såg honom tävlas för ett antal år sedan - då han var relativt nyimporterad (tror jag). Men de avkommor jag sett efter honom (bland annat de som visades tillsammans med Uskudar själv på en hingstvisning för några år sedan) har inte imponerat på mig alls, därför föll han bort från min lista av intressanta hingstar.

Sen harriet så är det stor skillnad på vad man anser vara bra i AVELSSYFTE jämfört med vad en uppköpare betalar bra för som ridhäst. Det ställs, och SKA ställas, väldigt höga krav på de hingstar som ska vara i avel. Många av de som får tummen ner som hingstar blir utmärkta tävlingshästar på hög nivå i stället.

* lånar knapp*

har bara lite spontana reflektioner till en del av inläggen...

Kan hålla med om att det finns ganska lite franskt blod i Svensk avel och att det kanske vore önskvärt med mer....

Men tror ni verkligen att alla som betäcker med tyskfödda hästar med delvis fransk stam inte vet att de har fransk stam??? :confused:

Bara för att man gillar fransk stam behöver man väl inte rata den tyska stammen, eller? Det finns nog väldigt bra avel i båda dessa länder och många andra också :smirk:

Bara en liten tanke.. ;) ;)

Men om det nu är så att det franska blodet är så outstanding - varför är det då tyska hästar som år efter år vinner både unghäst-VM, vanliga VM och OS och har de bästa avelsförbunden? :smirk:

Om du nu tycker att det är så illa att sprida fördomar om "franska munnar", ska du då haka på och säga att du inte vågar rida tyskt? :)

Som du själv sa - vill man ha en bra häst ser man till individen. Royne köper ingen dålig häst. Och vad jag vet så jobbar avelsnämnden och alla andra på att få in hingstar med blandat blod så att vi inte bara har Ramiro, Ladykiller, Corde och Capitol-blod i Sverige.

Det finns otroligt många bra hingstar i Sverige som får få ston. Inte bara franska... Kolla på listan ASVH presenterade så är det skrämmande hur många riktigt bra äldre som får stå tillbaka för Flyinges unga (tyska) stjärnor...

Sen måste jag hålla med Ameo - visst fasen vet vi vad som är tyskt eller franskt bakom våra hästar!

/C

Senast ändrad:

Vad gäller Uskudar de Malais så tyckte jag att det var en trevlig hingst när jag såg honom tävlas för ett antal år sedan - då han var relativt nyimporterad (tror jag). Men de avkommor jag sett efter honom (bland annat de som visades tillsammans med Uskudar själv på en hingstvisning för några år sedan) har inte imponerat på mig alls, därför föll han bort från min lista av intressanta hingstar.
Klart att man inte ska använda en hingst man själv inte tror på men det finns så många hingstar ( även icke franska ) som i stort sett bara får riktiga skitston, vilket är synd då detta sedan speglas av i avkommorna som utan prestationsmöderne oftast inte blir så bra.

Men om det nu är så att det franska blodet är så outstanding - varför är det då tyska hästar som år efter år vinner både unghäst-VM, vanliga VM och OS och har de bästa avelsförbunden?
För att tyskarna bland annat använt sig av de franska hingstar man importerat för att förädla rasen med och inte låtit dem stå och ruttna bort i något mörkt hörn av landet. Utan Cor de la Bryere och Silbersee så hade tyskarna saknat många av sina idag stora hingstar och tävlingshästar.
Dessutom så har tyskarna även vågat använda blod av andra raser för att förädla sina olika raser och där har de hittat grädden i moset av både angloaraber ( läs Ramsez och Matcho, Matcho är född i Frankrike han med.. ) och engelska fullblod något de haft gemensamt med fransmännen.
I Sverige däremot verkar folk livrädda för allt som inte är stämplat tyskt....

Senast ändrad av en moderator:

För att tyskarna bland annat använt sig av de franska hingstar man importerat för att förädla rasen med och inte låtit dem stå och ruttna bort i något mörkt hörn av landet.

Det innebär ju ändå att tyskarna är bäst på avel. :smirk: Varför gör inte fransmännen samma sak isåfall om det nu blir bättre hästar om man blandar dem? Om de nu inte är lika bra "rena"? Eller om franska hästarna är SÅ mycket bättre än de tyska så borde de väl klara av att ligga på topp - och inte bara som förädlare här och där i tyska stammar.

Och visst HAR tyskarna blandat i franskt om man ser bakåt. Men det är inte lika ofta man ser det i första eller andra led idag.

Och visst blandar vi också? Vi jobbar väl rätt hårt på att förädla här också? Tycker det är många diskussioner om anglo, fullblod, trakehner osv osv. Quidam de Revel är det väl ingen här som föraktar? Turban Rose blev väl höjd till skyarna?

/C - som kanske inte riktigt fattar grejen...

Finns en hel del bra hästar efter Uskudar i Danmark...så vitt jag vet har han väl inte betäckt direkt några märkvärdiga ston i Sverige utan fått en del "skräp" plus att han dessutom knappt varit i aveln alls under några år hit och dit.

Utseendemässigt ska man inte förvänta sej WOW hästar efter Uskudar...men blodet är suveränt inkl mödernet.

Ja ska man snacka VM och OS och massa annat så har ju Dollar du Murier...i princip samma blodslinjer som Uskudar.

Diamant de Semilly vann ju VM...Baloubet du Roet-finns där någon som ens är jämförbar?Dollar du Murier OS...ja jag har räknat upp ett gäng innan så det är bara att gå tillbaka och titta.

Franska hästar ÄR bra...men fransmännen rider för dåligt.
Tyska hästar ÄR bra...men åker mkt gratisskjuts på fransmännens avel och har väldigt duktiga ryttare.Sedan att tyskt blod kombinerat med franskt blir bra...är en annan sak.Men oftast är det som så - hur man än letar så i grund och botten så hittar du franska importer till Tyskland.Att kalla något för Tyskt...eller likaväl Svenskt...ja det borde det inte få göras förrän man kommit ett antal generationer framåt med hästar födda i landet.Lättare att skaffa sej framgång genom snålskjuts genom att använda hingstar i andra länder.

Fransk stambok är så gott som stängd, medans de Tyska är öppna.De öppnar ju bara stamboken för vissa hingstar i undantagsfall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 472
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar