• Avel
  • Trådstartare Trådstartare harriet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Franskt!

Du gör ju det själv nu utan att vara medveten om det... Ser bara till första led och mycket kortsiktigt. Så funkar gemene man i Sverige det finns det massor av "bevis" för, hästen måste ha en viss stam annars är den osäljbar för uppfödaren....

Tyskarna har tidigt lärt sig att förädla sina hästar de har tagit det bästa och blandat med det bästa för att få fram bra hästar. Dessutom är tyskland ett av världens hästtätaste länder. Ju fler hästar desto större sannolikhet att få ut bra hästar som syns.

Engelsmännen som låg så långt framme, med sin bokstavligen talat buskavel, för kanske 25 år sedan och hade internationella hoppstjärnor i parti och minut missade hela tåget och har väl knappast en egenuppfödd häst i landslaget, om de ens har ett landslag, såg lite klent ut på den fronten i Athen..

Svensk travhästavel har precis som tyskarna i ridhästaveln tagit det bästa och blandat med det bästa.
De bästa amerikanerna har blandats med de bästa fransoserna och fått fram superhästar inom sporten.

Svensk ridhästavel har börjat inse fördelen med tyska hästar men man har samtidigt hamnat i en situation där man för några år sedan letade efter blod som funkade för 20 år sedan i Tyskland! Dessutom verkar nio av tio uppfödare hellre använda en halvtaskig hingst av tysk eller VDL härkomst än en kanonhingst av fransk härkomst till sina ston.

Att vi skulle jobba hårt på att förädla svenska hästar pratas det mycket om men hur många känner du egentligen som håller på med exempelvis angloaraber? Hur många sådana föl föds det per år i Sverige, häromåret låg den siffran på TVÅ födda föl.

Vad det gäller unghästtävlingar så vann Gipsy D´Ask unghästchampionatet för 7 åringar bla....

Han har varit otroligt framgångsrik som unghäst....

Men om det nu är så att det franska blodet är så outstanding - varför är det då tyska hästar som år efter år vinner både unghäst-VM, vanliga VM och OS och har de bästa avelsförbunden?

Jappeloup franskstammad vann OS i Seoul 1988
Jus des Pommes franskstammad vann OS i Atlanta 1996
I Athen lär det väl vara Baloubet de Rouet som vinner?!

Dessutom är tyskland ett av världens hästtätaste länder. Ju fler hästar desto större sannolikhet att få ut bra hästar som syns

Så sant så sant.... :bow: :bow:

Det är väl inte just munnarna som är problemet utan dom franska hästarnas exteriör med långa bakben , lite överbyggda och trånga ganascher , det bådar ju inte för fantastiskt ridbarhet direkt.

Såg Tomas Velins Franska hästar på globen och dom var väl lika käftiga som dom brukar vara trots att dom inte varit franskridna så jag tror det beror mkt på exteriören.

Dom franska fälttävlanshästarna ser ju inte likadana ut exteriört som hopphästarna och där ser man sällan några käftande munnar eller så rider dom franska ft ryttarna bättre än hoppryttarna :confused:

Jag håller med om att man nog dömmer ut franskt blod allt för lätt i Sverige.

Mitt sto (reggad DV, men har inte något danskt blod) har inte visats i Sverige, men jag har rådfrågat diverse hingstägare i Sverige om stammen och vad de tycker passar, har jag som mest positiva svar fått höra att hon har en "intressant stam". Stammen består av SF, Anglo och Han, och råden jag fått har varit att "stabilisera med tyskt blod" :mad: De hade ju inte ens sett/upplevt mitt sto - hur vet de att hon behöver stabiliseras?!
Och om de menar att hon har mycket "bland-blod" och vill stabilisera med något blod som redan finns - varför inte SF?

Som motpol till det vill jag tillägga att jag en gång tränade dressyr för en tillfällig tränare (till information: mitt sto är en hoppehäst). H*n tyckte att hon var; jag citerar: "mycket trevlig och ridbar". När jag så frågade om råd inför hingstval (utan att först säga stammen på henne) så var h*n klart inne på de tyska hingstarna. När jag berättade stammen så fick jag kommentaren: Ja, franska hästar är ju skarpa och ofta lite oreglerbara, så då passar ju tyskt ännu bättre!
Snacka om att generalisera - h*n hade ju precis sagt att mitt sto var "mycket trevlig och ridbar"! :mad:

Jag tycker man ska gå mer efter individer (och titta på stammen ur individsynpunkt) - och inte vara fördomsfull! :banana:

Därmed absolut inte sagt något ont om tyska hästar, för jag gillar dem skarpt - har ju (trots allt!) valt en tysk hingst till mitt sto! :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Tomas Velin sa ju om Carnute; "Han är så lättriden...ungefär som att rida en ponny!"

Det är riktigt att de många gånger är annorlunda byggda...fransmännen har ju lite annorlunda önskemål på exteriören....tex föredrar en lågt ansatt hals då de anser att det påverkar hästens förmåga att utnyttja sin frambensteknik och ryggverkan.

Jag antar att det är Godsend de Reverdy (stavas?) du menar...han var ganska tjafsig med munnen.Men å andra sidan vet jag inget om bakgrunden på den hästen...jag tyckte han hade annat bett nu mot innan för förra gången jag såg honom var han inte lika tjafsig.

Carnute har bättre exteriör, han är mer högrest och mer sammansatt kropp, tycker ofta dom franska hopphästarna ser "sladdriga" ut i kroppen på något sätt :crazy:

Globen är ju en mindre arena och kräver kanske lite mer lydnad och samling än vad jag har sett Velins häst gå på tidigare, här kunde han inte utnyttja galoppen och höll i lite mycket i bland så det kan ju orsaka tjafset iof.

Hästen var ju efter Quidam kanske det var en egen uppfödning :confused:

Ja han är ovanligt kompakt och har en bättre exteriör än vad som är vanligt på de franska hästarna.Det håller jag med om.

Sladdriga...nja det är ju helt individuellt beroende på vilken häst man tittar på.Men lågt ansatt hals och även underhals är vanligt.

Rufsan. skrev:
Dom franska fälttävlanshästarna ser ju inte likadana ut exteriört som hopphästarna och där ser man sällan några käftande munnar eller så rider dom franska ft ryttarna bättre än hoppryttarna :confused:

Jag tror på det sista i allmänhet ;)
Sen är ju ofta de franska fälttävlanshästarna mer eller mindre angloaraber eller fullblod allihop :banana:

Glömde ju bort oxå att De Sjiem som vann OS i Sydney inte heller var en tysk häst, visserligen inte heller fransk utan Holländsk.

Jag som har en Silbersee-avkomma kan bara bli förvånad över att man försöker nedvärdera alla franska hästar som käftiga - sas på TV från Aten tom, som om det vore en sanning.

Dålig ridning är nog mer troligt.

Kolla på www.horse-gate.de på filmen när Mikael Rüping hoppar Silbersee. "Käftig"? - Knappast. Man ser en häst med enorm vilja och kapacitet som med stor glädje hoppar..../T_B

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 472
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar