Franska sadelgjorden...

G

genta

Någon här som har erfarenhet av sån där "fransk sadelgjord"?
Ska tydligen vara grym till islandshästar med omöjlig bröstbenskurva enl
Peter Winslow. Han har rekomenderat den till både min förra och till den nuvarande. Enligt honom spelar det ingen roll hur bra sadeln än ligger. På många islandshästar med svängd bröstbenskurva kommer sadeln ändå glida fram pga att sadelgjorden drar fram den. Nu är ju denna specialgjord inte helt gratis men det är nog värt den investeringen, förutsatt att den funkar. Så, någon som har sådan till sin islandshäst här?

Sv: Franska sadelgjorden...

Har också hört talas om denna dyra sadelgjord som skall vara toppen.
Ska följa tråden med spänning.

Bild på den kanske?

Jag hade den men var inte helt nöjd, den blev så blöt och hann inte torka till nästa dag så hästen fick skav i alla fall för att den var blöt efter att den svettats.

Sen när den blev blöt låg inte det där gummit still heller utan sadeln gled fram i alla fall. Sadeln satt bra, men gled.

Slutade med att jag sålde den på tradera och köpte både ny sadel och sadelgjord. Blev en med flexibom som ligger still och en formiga Air sdelgjord och den har funkat bra och kostar bara 5-600

Jag har den och gillar den!
Den sitter där den sitter och jag gillar hur den fördelar trycket.

31930893.jpg

(bästa bilden jag kunde få till med gjorden ;) )

Ok. Ja i ditt fall verkar den inte ha fungerat då.
Är ju endast pga att sadlarna glider fram jag behöver den...
Enligt PW är denna sadelgjord + en rätt tillpassad svanskappa det enda
som skulle funka för att hålla sadeln på plats :(

Har du problem med att sadlar glider fram med "vanliga" gjordar?
Eller vad var anledningen till att du köpte denna?
En till fråga...Har du stl 40 cm på din?

Jag har den och är mycket nöjd. Sadeln glider inte längre. Tror jag har den kortaste längden (40 cm).

Ok. Ja i ditt fall verkar den inte ha fungerat då.
Är ju endast pga att sadlarna glider fram jag behöver den...
Enligt PW är denna sadelgjord + en rätt tillpassad svanskappa det enda
som skulle funka för att hålla sadeln på plats :(

hur skulle det vara med en förgjord då?

Vet inte om dom finns längre, men mamma hade en sån till gammelstoet på den tiden när hon reds.

för mig funkade den inte, men andra verkar ju gilla den så du kanske ska prova iaf, men du kanske kan låna en av någon, tråkigt att lägga ner så mkt pengar om du inte gillar den

den hade varit kul att prova :p Dock får det nog vänta till den dagen jag verkligen har problem för den kostar 1/4 av min sadel och jag har ingen häst ;) Men det hade ju varit himla bra om den funkar för det är ju en enkel lösning på ett förhållandevis stort problem

/Jenny

Ja, jag har haft problem med sadlar som glider fram. Men jag köpte den här i samband med att jag köpte ny sadel typ som en extra gardering.
Nu vet jag väl inte om det beror på sadeln eller gjorden, att den inte glider fram. Men jag gillar den främst för tryckfördelningen.

Flera i mitt stall har den och är nöjda.
Och ja, det är stl 40.

Jag har den franska sadelgjorden. Min sadel låg stilla och bra redan med en billig gjord från Hööks, vi hade dock ett annat problem. Min häst hade sadeltvång och for i taket VARJE gång jag spänner gjorden. Det spelade ingen roll om jag hade en bred eller tunn gjord, om den hade massor med fluff på eller inte.
Varje gång gjordens bakre del spändes (även om den satt så löst att den knappt tog på hans mage) började pålle resa sig eller bocka. När han väl gjort det en gång kunde jag alltid sedan spänna gjorden hårdare utan problem. Aldrig heller något problem vid uppsittning eller så.

Efter att jag bytt till den franska gjorden är detta beteende HELT borta! Det finns inte en antydan till det. (förutom när jag spänner tömkörningsgjorden, då gör han som innan). Jag ÄLSKAR vår franska sadelgjord och jag skulle tro att även min häst gör det!

Just sadeltvång har jag läst i annan tråd här på buke att den är bra för.
Vad skönt att det funkar så bra för din häst.

Jag har ingen lyxsadel direkt, en KenTaur Kári. Men PW gillade den jättemycket och yttryckte sig som så att "den är väldigt hästvänligt utformad". Men den åker fram hela tiden. Lånar nu en Loftur som också passar hästen men den glider fram även den :(
Även min bomlösa BF London åker fram.
Har testat x antal sadelgjordar men inget funkar. På min förra häst funkade
svanskappa i perioder men denna är en knipare och jag är helt osugen på att utsätta henne för det.
Frågade PW om att ha en sadel där främre stroppen sitter fäst långt fram men det var tydligen katastrof på denna typ av häst. Då trycker den ner sadeln mot bogbladen och riskerar stora skador.

Lär bli så att jag testar en fransk gjord. Verkar vara värt det:)

Har överhuvudtaget inte ekonomi till en nu...Men är väldigt sugen på att testa en när jag väl har det, just eftersom de tryckfördelande egenskaperna verkar fantastiska! För övrigt har vi inget problem med sadlar som åker fram eller liknande.

Jag har en sån! Tycker den är superbra som fördelar trycket på så stor yta och hästarna verkar gilla den, speciellt Askur som hade lite sadeltvång innan.

Från Eric le Tixerant och kostar från 1700 till 2300.

:eek::eek::eek:

Haha jisses. Ja det var ett smaskigt pris!:D
Men om man nu skulle vilja skaffa en sån här jord och så funkar den inte..det vore ju väldigt tragiskt på ett sådant pris.

Kan du inte ta kort på den och visa?

Svarar alla här...
Tack för alla svar. Jag kommer köpa denna gjorden. Har ingen i närheten som jag kan testa men den verkar ändå värd sitt pris. :d

Du har en sadelprovare i Härnösand som säljer den. Hon låter kunden pröva innan köp tydligen:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka