Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blivit lite förtjust i denna hundras, men funderar på sjukdomar och sånt. Vad är vanligt inom rasen i sjukdomsväg. Linjer som är extra utsatta.
Ja, jag har förstått en del har problem med andningen.BOAS-testerna har kommit igång nu, så skulle absolut leta efter någon som testar sina avelsdjur och har goda resultat.
Ja det finns säkert friskare raser. men gillar frallans uppsyn. Dock är ja på jakt efter en med bättre nos. Sett det finns både ock.Purina beskriver
https://www.purina.se/artiklar/hundar/halsa/symptom/halsoproblem-fransk-bulldog
Det finns friskare raser. Och raser som kan andas obehindrat.
Personligen tycker jag inte att just uppsyn räcker för urval av ras.Ja det finns säkert friskare raser. men gillar frallans uppsyn. Dock är ja på jakt efter en med bättre nos. Sett det finns både ock.
som fd uppfödare av rasen avråder jag ,att nosen ser bra ut är ingen garanti, sen har dom en hel del problem med allergier, diskbråck, ensjukdom där dom släpar tassarna så ovansidan blir sårig (har glömt vad sjukdomen heter)Blivit lite förtjust i denna hundras, men funderar på sjukdomar och sånt. Vad är vanligt inom rasen i sjukdomsväg. Linjer som är extra utsatta.
Alla har problem. De har ju ingen nos. Vissa värre än andra.Ja, jag har förstått en del har problem med andningen.
Ja det finns säkert friskare raser. men gillar frallans uppsyn. Dock är ja på jakt efter en med bättre nos. Sett det finns både ock.
Ja, t.ex. Agrias försäkring täcker varken undersökning av andningsproblem eller operationer som förbättrar dem! Viktigt att ha i åtanke eftersom det kan bli galet dyrt.Som ovanstående skriver är det inte bara andningen som är problematisk i den rasen. En viktig sak att betänka är att fransk bulldog är en av de raser som inte kan försäkras helt och hållet. Vad jag vet finns det inget svenskt försäkringsbolag som inte har undantag för den rasen. Utöver vad det indikerar (att rasen har väldigt dålig sjukdomsstatistik) så innebär det att du får betala de undantagna problemen helt ur egen ficka om de skulle uppkomma.
Det finns många friska raser som tar tag i och avlar bort rasbundna problem. Välj en sån istället!
Ja, jag har förstått en del har problem med andningen.
Absolut värst är när de tycker det är gulligt. När jag började höra shiban andas då hon sov bokade jag in en bröströntgen istället.Dessutom står typ 90% av alla ägare bredvid sin hund som "snarkar" trots att den endast existerar och säger "men min hund har inte problem med andningen" Så de flesta verkar ju leva i nån alternativt universum
Håller helt med. Jag vet att den ständiga åsikten här på buke brukar vara att man måste kompromissa med något, annars ska man inte ha hund. Men, det hade onekligen varit bra med något i stil med dvärgpincher/pincher som haft mentalitet typ som en bichon.Jag kan tycka det är lite problematiskt att det är så ont om korthåriga och lättsamma sällskapsraser utan allvarliga hälsoproblem. Många avskräcks nog från t ex barbichonerna pga pälsvården. Själv skulle jag hellre helraka varannan vecka än att ha en fällande hund men de flesta vill ha så lite pälsvård som möjligt och det får man ju förstå.
Tänk världens sävligaste jack russel med färgerna från australian shepherd. Varför kan inte poodoouppfödarna lägga sin energi på det istället för att återuppfinna pudeln?Håller helt med. Jag vet att den ständiga åsikten här på buke brukar vara att man måste kompromissa med något, annars ska man inte ha hund. Men, det hade onekligen varit bra med något i stil med dvärgpincher/pincher som haft mentalitet typ som en bichon.
Själv kompromissar jag med storlek och "lätt att ha lös"-delen istället. Hellre det än att kompromissa med typ av päls (och helst hade jag haft släthårig saluki).
En släthårig havanese med merle… Det hade nog lätt blivit en av de mest populära raserna i världen.Håller helt med. Jag vet att den ständiga åsikten här på buke brukar vara att man måste kompromissa med något, annars ska man inte ha hund. Men, det hade onekligen varit bra med något i stil med dvärgpincher/pincher som haft mentalitet typ som en bichon.
Själv kompromissar jag med storlek och "lätt att ha lös"-delen istället. Hellre det än att kompromissa med typ av päls (och helst hade jag haft släthårig saluki).
Tänk världens sävligaste jack russel med färgerna från australian shepherd. Varför kan inte poodoouppfödarna lägga sin energi på det istället för att återuppfinna pudeln?