Sv: Fransk bulldog
Nu är jag ju kanske något arbetsskadad då jag jobbar inom djursjukvården men tänker i alla fall upplysa om det mindre romantiska med rasen.
Kan börja med att jag älskar frallornas mentalitet, fantastiska charmiga (emellanåt tjuriga vidriga envisa bulldoggar som de faktiskt är..).
MEN, de är en av de osundare raserna man kan välja på. En ras där aveln gått så långt att det egentligen inte är etiskt försvarbart att avla på dem längre. Man kan inte längre avla fram "friska individer", inte ens med långvarig avel. Rasen är mao utom räddning.
Några av deras charmerande problem är:
- Hjärtfel
- Ögonsjukdomar
- Skelett- och ledförändringar som leder till sjukdom
- Allergier i all de slag (kvalster, pollen, foder etc.)
- Andingssvårigheter pga av att de är brachycephala (kort nos, mjuk lång gom, trånga andningsvägar etc.)
- Oförmåga att föda fram sina egna valpar pga av deformerat skelett
Det kommer att argumenteras i all oändlighet om att det finns bättre linjer en andra osv. Men det spelar ingen roll. Var är etiken? ´På vilket sätt är det försvarbart att avla fram dessa sjuka (ändock charmerande) djur när vi har så mycket sundare avel inom andra raser.
Jag hatar att vara bitterfittan med sanningen men det är sorgligt hur svårt det är att nå ut med den här kunskapen och få folk att sluta förneka den. Hur charmiga hundar det än är så gråter jag inombords varje gång vi ska tvingas söva de här stackars djuren eller ens bara lyssna på hjärta och lungor. De är glada hundar, för de är just hundar som bara vill vara med sin flock. Men tydligen så räcker det att en hund är glad som ursäkt för att den riskerar trachealkollaps, lider av konstant klåda, magproblem och syrebrist... what a beautiful world.
Visst, de flesta raser är predisponerade för olika åkommor. Men här snackar vi inte risk för, här FÖDS samtliga valpar (nej vänta, plockas ut via kejsarsnitt) med defekter som gör att de är så missbildade att det för alltid kommer påverka dem negativt.
Är inte intresserad av att skapa diskussion i just ämnet, men vill upplysa dig om att det inte är etiskt försvarbart att avla fram och sälja dessa charmiga men vanställda hundarna.