Frank Baines Omni

sommarminne

Trådstartare
fick en frank baines omni:d utprovad till nya hästen idag och jag undrar om det finns någon på forumet som har erfarnhet av den? förstod att den va ganska ny modell men någon borde väl ha testat den?

Sv: Frank Baines Omni

Jag har suttit i den och tyckte den var jäkligt bekväm.

Min tränare tog in den till sin butik i april och då var den helt sprillans ny som jag förstod så det är nog inte många som har erfarenhet av den. Sjukt skön var den i alla fall, mjukaste sitsen i manna minne!

Jag har haft frank Baines sadel av annan modell och tyckte bra om den, skitdåligt andrahandsvärde dock.

ja andrahandsvärdet verkar inte va jätteroligt men som sagt helt sjukt skön att sitta i och jag kunde verkligen rida i den och hästen verkade va mycke nöjd

jag får inte hem den föränn om 6 veckor men jag ska skicka så fort den är hemma. den fanns bara i brunt hemma och jag ville ju ha svart;)
jag funderade på att låna hem den bruna och provrida den på hemmaplan så gör jag de blir de bilder tidigare:banana:

Hej, en nyfiken fråga då jag letar efter en dressyrsadel och funderat på en begagnad Frank Baines, varför är andrahandsvärdet så lågt? Är det inte en bra sadel eller...?

märket är inte så poppis helt enkelt, därav blir värdet lågt. inget fel på sadeln.

om jag ska vara ärlig har jag nästan aldrig hört talas om frank baines speciellt mycke. vet att det är ett sadelmärke men inte mycke mer men jag va helt såld efter att ha provat den. hästen som i vanliga fall lätt blir spänd kom ner riktigt fint i djup rund form och jag kunde evrkligen rida!

här kommer lite utlovade bilder. hästen va lite mysko idag när jag red. han höll på att greja och stanna och sparka under magen precis när vi skrittade iväg och han gjorde likadant på provridningen när jag ska skritta iväg men sen går han jättebra. vi trodde att de berodde på insekterna på sadelprovningen verkligen helskumt. hur ska man tolka de? jag ska rida i den i morgon igen tänkte jag och kolla läget. hästen är inte hundra igång så han är väääldigt pigg så de är svårt att veta om de är sadeln som är probemet eller överskottsenergi!:devil:

sadeln är i vilket fall som helst det bästa jag suttit i:love:

(han är lite tunn över ryggen så den är utprovad med fårskinn under)

innan ridning
DSC00116.jpg

DSC00115.jpg

DSC00117.jpg

efter ridning
DSC00118.jpg

DSC00119.jpg

haha ja de är som en soffa:D han bjöd på lite bocksprång och man sitter stadigt kan jag lova! jag va ute och kollade på frank baines hemsida och det finns en modell som inte är för höga mankar och den ser lite mer "normal" ut än denna. tycker egentligen inte att det är en snygg sadel men otroligt skön och hästen verkar gilla den för utom när vi ska skritta fram:devil:
han har svårt att stödja på bettet i vanliga fall men i denna blir hela han mycke stadigare på något vis!

hästen va superkonstig idag när jag skulle rida också så det blir tyvärr ingen frank baines:(

Jag köpte en Omni för lite mer än ett år sedan. Var kanske först i Sverige :). Ingen sadel passade på min häst, han var lång och spikrak i ryggen men när jag fick på den här blev han helt annorlunda att rida. Bogarna blev fria och han stödde på bettet och trivdes jättebra med den. Jag slog till direkt. Nu passar den inte lika bra längre men det beror på att hästen har gått upp 100 kg. Den ska stoppas om så den kommer att passa igen sa sadelinprovaren. Den är mjuk att sitta i och lädret ser helt nytt ut så jag rekommenderar den om den passar på hästen. Jag skulle bara ha en Albion men min häst viftade med svansen som en propeller med den så det gick inte. Hästen visar om den trivs i sadeln eller inte, det gjorde min iallafall.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈