Från valp till vuxen!

Lilljessicah

Trådstartare
Är lite nyfiken vad ni gör med era hundar.
Vad ni gör med hunden vid en viss ålder osv.
Skulle vara kul om ni kunde skriva lite om det.

Ex. Om ni tar med hunden till olika platser vid en viss ålder.
Första utställningen osv.

Sv: Från valp till vuxen!

Jag brukar börja spåra lite med valpen då den är ca 12 veckor. träna lite olika lydnadsmoment hela uppväxten bara korta stunder aldrig längre än 10 min åt gången. Allt skall lekas fram ! Det är min filosofi !:

Är lite nyfiken vad ni gör med era hundar.
Vad ni gör med hunden vid en viss ålder osv.
Skulle vara kul om ni kunde skriva lite om det.

Ex. Om ni tar med hunden till olika platser vid en viss ålder.
Första utställningen osv.

Från första början får min valp följa med mej dit jag ska. På stan, hälsa på folk, åka buss/tåg/bil, när jag håller kurs, på jobbet osv.
Jag börjar också träna med valpen nästan direkt, men precis som saila skrev så leker jag fram lydnaden :bump:
Sen hur jag avancerar i lydnaden beror ju helt på hunden/valpen och hur effektiv jag har varit!

Jag har gjort liknande. Börja med valpen tidigt enkla grejer och korta stunder. Miljö träning är gör bra.
Sedan ökar jag på. Går det bra så går jag vidare. Går det sämre träna mera på samma sak.

Min tjej är 10 mån nu. Hon är mycket lätt att lära saker. Träna en två gånger så sitter det.

Vi har kommit en bit på väg. Sitt ligg stanna fot
inkallning. Stanna under gång. Sitter kvar ligger kvar bra nu.
Jätte duktig på inkallning. Kommer och går runt och sitter. Bra kontakt. När man springer följer hon fint även lös fungerar detta.

Nu skall vi öka svårigheten. I morgon är det kurs första gången med andra hundar. Då blir det jobbigt tror jag.

Hon har spårat lite fungerar bra. Person sök gör bra.
Sök i ruta fungerar. Förståss på lätt nivå.
Sedan tränar vi trick
Bra lättlärd rottis tik.

Ta med valpen redan från början dit ni ska, så den får träffa andra hundar och människor. Dock INTE instängd i en varm bil.

1 veckan har jag försökt att låta mina valpar försöka stadga sig i sitt nya hem och med sin nya familj ( dvs inget onödigt spring hemma )

Det viktiga är ju att valpen är trygg med mig och det tror jag inte den blir så där hux flux ...

Sedan har jag lugnt börjat indtroducera nya platser för valpen ...

1 veckan har jag försökt att låta mina valpar försöka stadga sig i sitt nya hem och med sin nya familj ( dvs inget onödigt spring hemma )

Det viktiga är ju att valpen är trygg med mig och det tror jag inte den blir så där hux flux ...

Sedan har jag lugnt börjat indtroducera nya platser för valpen ...

Så har jag också gjort med mina.
En förutsättning för att valpen ska vara och framförallt bli trygg i nya situationer, är ju faktiskt att den är trygg med dig.
Känner dom trygghet så blir dom ofta trygga i sig själva också.;)

Undra hur många gånger jag skrev trygg?:D

5 ggr ;)

Jo visst jag tycker också att man ska låta valpen följa med till nya platser, men vissa tar med valpen 1:a veckan precis överallt..
Det kan jag bli galen på...

första utställningen vid fyra månader. Då på "leknivå", alltså inte krav på att hon skulle sköta sig perfekt, men samtidigt inte för jobbigt. :p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 999
Senast: MML
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka