Från trav via dressyr till western? Hjälp hur ska jag göra!

Evita_peron

Trådstartare
Halloj!

Nu skulle jag jättegärna vilja ha lite råd och tips från er bukisar! :)
Jag har precis köpt ett varmblod på 9 år som har gått på travet tills för ett års sen, sen dess har hon varit ridhäst. Köpet kom ganska oväntat för annars skulle hon gå till slakt så jag känner henne inte så bra.
Hon är ganska framåt och trippar ganska mycket när man är ute och rider och vill helst inte vara själv. Jag skulle även vilja skola om henne till western oxå :D
Så har ni några tips på kanske övningar eller andra saker som jag kan börja med för att kunna lära känne henne och även börja skola om henne till western? Tyvärr kan hon inte galoppera men det kommer i ett senare stadie :angel:

Sv: Från trav via dressyr till western? Hjälp hur ska jag göra!

Hej.
Det första du kan göra det är att miljö vänja henne,Dvs gå promenader med henne där hon är installad och där du kommer att rida sen:laugh:
Det brukar lugna dom flesta,då känner hon igen sej sedan när du börjar rida henne.Du kan även longera henne och lära henne röst komandon som du sedan för över när du rider henne sen.Typ skritt,stå,trava m.m. Försök då att få henne i en så lugn trav som möjligt,utan inspänningar.
Har skolat om många varmblod och det har alltid fungerat.Sen när det gäller western så får du nog ta till andra till hjälp då jag är ny när det gäller den typen av ridning:laugh:
Men kom ihåg låt det ta tid ha inte bråttom då är det lätt att något går helt galet;)

Bra tips från cillja.
Vi kan spinna på lite till. För att reglera trav tänk dig att du ska broms in en bil med handbroms, dra - slapp, dra - slapp.
Gallop träning är det tvärtom det brukliga när det gäller travern. Slapp tygler och manna på, försök att lyfta up henne med hälen. Bry dig inte om gallopen är oren, bara få henne igång, gå henne ner i travet, skritta och göra om igen, hon fätta snärt att det är ok att gallopera.

GROUND WORK:
Trav häster är gänska lås i baken, det göra dom lätt i neck reining, roll backs och spins, (inte att jämnför sig med quarter spis) men kass i bakdelsvänding,
Du för jobba med henne på baken så att hon lär sig att flytta på bak kärren.

Det finns ett gäng travfolk här som kör sin egen tråder, dom kan har bra tips.
Det oxå finns Rid Trav Förbundet att gå till.

Och ha inte bråttom. Jag anser att det tar ett par år att skola om en travare till väl fungerande ridhäst. Men det är oftast vänliga, bussiga hästar som gör sitt bästa! Jag har fyra ridtravare hemma.
Låt en equiterapeut gå igenom hästen så du har koll på eventuella låsningar el andra problem. Låt också en veterinär som kan tänder gå igenom munnen. Allt för att åtminstone vara säker på att hästen är frisk om du skulle stöta på problem. Givetvis också viktigt att sadeln passar!
Kolla också med din hovslagare att balanseringen är rätt. Det kan ibland på vissa individer vara ganska mycket meck i början med få till en lämplig skoning innan hästen lärt sig att sätta under sig och se sig för i skogen, för att sedan kunna gå över till helt vanlig ridhästskoning. Går den barfota slipper du förstås skobekymren.

För det första så blir inte alla travare bra ridhästar, det beror helt på psyket och kroppsformen. Jag hade en travare som jag lyckades göra en riktigt fin ridhäst av, men hon hade också lätt för galopp och liten i kroppen och inte typisk travarkropp.

Det första vi gjorde var att hitta en bra sadel som passade. Sen tog vi bort bettet och satte dit ett hackamore istället, då hela bett-grejjen stressade upp henne då en travare ska ta stöd mot bettet uppåt och trava snabbare. Hon blev en helt annan häst på hackamore.

Vi började i skritt och gjorde otroligt mycket böjningar volter och flytta bak och framdel, en travare springer rakt fram och har inte fått lära sig ställning i färdriktingen utan dom ställs utåt när dom svänger. Lär hästen att söka sig neråt. Ha en stilla mjuk hand. Ligger hästen på för mycket framåt och drar så dra inte tillbaka utan sväng hästen in på små volter så den måste sakta ner farten för att inte ramla. var försiktig med att ta för mycket i båda tyglarna samtidigt utan använd en tygel i taget. När hästen börjar lugna ner sig så pass mycket att den går ner i skritt, så låt den göra det. Låt den få känna att det är okej att gå lugnt.

Men det här är helt invduellt, visssa går aldrig att få bra ridhästar och andra funkar det mest med på en gång.

Hur mycket kan du sen innan? är det din första häst?

Jag skulle säga att det krävs mycket kunnighet och erfarenhet för att få till en bra ridhäst av en travare. Och har man inte detta så MÅSTE man lägga ner väldigt mycket tid på hästen och ha många bra tränare som kan hjälpa en regelbundet.

För det första så blir inte alla travare bra ridhästar, det beror helt på psyket och kroppsformen. Jag hade en travare som jag lyckades göra en riktigt fin ridhäst av, men hon hade också lätt för galopp och liten i kroppen och inte typisk travarkropp.

Det första vi gjorde var att hitta en bra sadel som passade. Sen tog vi bort bettet och satte dit ett hackamore istället, då hela bett-grejjen stressade upp henne då en travare ska ta stöd mot bettet uppåt och trava snabbare. Hon blev en helt annan häst på hackamore.

Vi började i skritt och gjorde otroligt mycket böjningar volter och flytta bak och framdel, en travare springer rakt fram och har inte fått lära sig ställning i färdriktingen utan dom ställs utåt när dom svänger. Lär hästen att söka sig neråt. Ha en stilla mjuk hand. Ligger hästen på för mycket framåt och drar så dra inte tillbaka utan sväng hästen in på små volter så den måste sakta ner farten för att inte ramla. var försiktig med att ta för mycket i båda tyglarna samtidigt utan använd en tygel i taget. När hästen börjar lugna ner sig så pass mycket att den går ner i skritt, så låt den göra det. Låt den få känna att det är okej att gå lugnt.

Men det här är helt invduellt, visssa går aldrig att få bra ridhästar och andra funkar det mest med på en gång.

Hur mycket kan du sen innan? är det din första häst?

Jag skulle säga att det krävs mycket kunnighet och erfarenhet för att få till en bra ridhäst av en travare. Och har man inte detta så MÅSTE man lägga ner väldigt mycket tid på hästen och ha många bra tränare som kan hjälpa en regelbundet.

Hallå hur kan du föreslå att man ska ta in en travare på små volter för at lugna ner tempot?En hel del av dom hästarna som har gått löp har volt startat.Vet du hurdan fart det blir då:eek:
Alla hästar som inte har någon skada kan bli ridhästar.Det beror på vem som sitter i sadeln och utbildar den:mad:

Bra tips från cillja.
Vi kan spinna på lite till. För att reglera trav tänk dig att du ska broms in en bil med handbroms, dra - slapp, dra - slapp.
.

Bra sätt om man vill trigga en travhäst till mer o hetare trav. Så för att lugna tempot ska man "segdra" med mjuka händer.
När den är riden tillräckligt länge så kommer du efter hand att kunna rida den mer o mer som en ridhäst med förhållande tygeltag som leafhillranch beskriver.

ojoj trampade visst på en öm tå.

En häst kan omöjligt springa fort om du tar in den på en liten volt. Hästen kommer inse ganska snart att det inte ger något att springa fort och för att inte tappa balansen så kommer den lugna ner sig ganska snart.

Alla travare kan inte bli bra ridhästar, travare är inte byggda för ridning: det finns många guldkorn som inte har den rätta travarkroppen och kommer passa utmärkt som hobbyridhäst. Det finns även en del som kan bli duktiga tävlingshästar. Men många av dom passar helt enkelt inte för ridning.

Senast ändrad:

jag håller med dig , volter e nog det bästa man kan göra med en snabbgångare , jag e 13 och jag har ridit in mitt 7 åriga varmblod på 1 år , hon kom direkt från travet och nu tävlar vi C tävlingar i western , och hon kan jogga i en segare takt än vad hon skrittar , ! :love:

Bra tips från cillja.
Gallop träning är det tvärtom det brukliga när det gäller travern. Slapp tygler och manna på, försök att lyfta up henne med hälen. Bry dig inte om gallopen är oren, bara få henne igång, gå henne ner i travet, skritta och göra om igen, hon fätta snärt att det är ok att gallopera.

GROUND WORK:
Trav häster är gänska lås i baken, det göra dom lätt i neck reining, roll backs och spins, (inte att jämnför sig med quarter spis) men kass i bakdelsvänding,
Du för jobba med henne på baken så att hon lär sig att flytta på bak kärren.

Det finns ett gäng travfolk här som kör sin egen tråder, dom kan har bra tips.
Det oxå finns Rid Trav Förbundet att gå till.

Bra tipps:laugh:
Låter som vi tänker ganska så lika.
Du kommer nog få många olika tipps hur man kan göra.
Men mitt tipps är ta INTE in hästen på en liten volt om den vill rusa iväg.Det blir en sådan hastighet att INGEN vill sitta där på.Låt hästen INTE rusa in i galoppen.Det är o hettsa hästen.Vill du ha en bra galopp ta den direkt från skritt,tar hästen då trav så sakta ner den till skritt igen o fatta galopp igen o säg galopp.Det blir då possitivt för hästen och inte stressande.
Lycka till:bump:

Vill du ha en bra galopp ta den direkt från skritt,tar hästen då trav så sakta ner den till skritt igen o fatta galopp igen o säg galopp.Det blir då possitivt för hästen och inte stressande.
Lycka till:bump:

Håller med, min travare fattade lättare från skritt, då blev galoppen mycket bättre. Galoppfattning från trav blev mest "tralopp" eller slängtrav i början. Så småningom fixade hon en rund och fin galopp från trav också.

Oj jösses vad många svar! :D Jag har tänkt precis som några har tipsat om att gå promenader och att longera henne först. Hackarmoore har den förra ägaren tipsat om att ha till henne men jag har aldrig ridit med det förut, är det något speciellt man ska tänka på ? Några tips? Ska man börja med ett vanligt träns och bett när man börjar att rida på henne. För jag har tänkt att i början ska vi bara skritta så hon får känna in miljön och mig och jag henne. Efter att vi har gått promenader såklart :)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Ninnurur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 432
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 487
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar